Husqvarna Norden 901. Dlaczego wciąż nie znamy daty premiery?

Minęło już sporo czasu odkąd wiemy o planach Husqvarny, która chce wprowadzić na rynek większy motocykl adventure. Wciąż jednak nie było wiadomo, kiedy Norden 901 wciąż dotrze do salonów.

fot. Husqvarna Norden

Nadal nie wiemy, kiedy powinniśmy się spodziewać ADV u dealerów, ale tymczasem pojawiły się przecieki, które zdradzają, co wstrzymuje szwedzką markę.

Kilka tygodni temu firma KTM złożyła wniosek patentowy na wbudowany w reflektory system radarowy, który jest systemem adaptacyjnego tempomatu przewidzianym dla późniejszych modeli KTM i Husqvarny. Ponieważ Norden 901 jest zupełnie nowym modelem i jednocześnie wejściem marki na rynek ADV, w najlepszym interesie firmy leży nie przeoczenie żadnych kluczowych cech, których rynek może się spodziewać; w tym właśnie ACC.

fot. Husqvarna Norden

ACC (z ang. Adaptive Cruise Control), jest to rozbudowana wersją tempomatu. ACC korzysta ze specjalnego czujnika (radaru). Jego zasięg obejmuje około 100 metrów drogi na pasie przed pojazdem. W razie wykrycia zbyt małego dystansu od pojazdu poprzedzającego lub innej przeszkody, system obniża prędkość pojazdu do minimalnej prędkości wynoszącej 30-50 km/h. Do pełnego wytracenia prędkości i zatrzymania potrzebna jest ingerencja kierowcy, informowanego sygnałem alarmowym o konieczności użycia hamulca. Poniżej minimalnej prędkości tempomat się wyłącza.

W momencie wystąpienia krytycznej sytuacji (np. nagłego hamowania pojazdu poprzedzającego), wysyłany jest sygnał potrzebny do pełnego zadziałania układu hamulcowego i w konsekwencji zatrzymania jednośladu. Dzieje się tak również w normalnym ruchu drogowym, na przykład podczas jazdy w korku tempomat doprowadza do zatrzymania maszyny.

fot. Husqvarna Norden

Dokumenty patentowe ujawniają system ACC w kilku różnych zespołach reflektorów KTM, ale co najważniejsze, możemy zobaczyć przykład dużego, okrągłego reflektora, który również posiada ten system. Rozwiązania ACC na platformach turystycznych mają sens, więc nie jest zaskoczeniem, że premiera Norden 901 zostanie przesunięta do czasu, aż Austriacy udoskonalą system ACC.

Pierwszy motocykl KTM wyposażony w system ACC powinien pojawić się na rynku pod koniec tego miesiąca, więc można bezpiecznie założyć, że Norden w niedalekiej przyszłości pójdzie w jego ślady.


źródło: YouTube / Husqvarna Motorcycles

%d bloggers like this: