Motocykle z kolekcji Keanu Reevesa. Wiedziałeś, że lubi klasyki?

Pierwszym jednośladem młodego Reevesa był solidny egzemplarz Kawasaki 600 Enduro, ale przyszły bohater filmu „Speed” posiadał i ujeżdżał bardzo różne motocykle. Oto najznamienitsze i ulubione motocykle amerykańskiego aktora.

Być może orientujecie się, że Keanu Reeves w przerwach miedzy filmami spędza dużo czasu w siodle motocykla. Amerykański aktor jest również współwłaścicielem firmy Arch Motorcycle, która produkuje wysokiej klasy i bardzo drogie power cruisery. Jakiś czas temu w sieci pojawi się wywiad z Reevesem, w którym mogliśmy zobaczyć część motocyklowej kolekcji gwiazdora, ale nie wszystkie.

fot. Keanu Reeves

Suzuki GS1100E

Motocykl z serii GS pojawił się dokładnie w 1980 roku i był bezpośrednim następcą Suzuki GS750. Na początku lat 80. ten model mógł poszczycić się wynikiem 11,39 s. na dystansie ¼ mili przy prędkości 190,58 km/h. Od 0 do 100 km/h rozpędzał się w 4,3 sekundy. Ale to nie osiągi zdecydowały o sukcesie tego motocykla. Jego wyjątkowość polegała na łatwości prowadzenia i stosukowo niewielkiej masie.

fot. Suzuki GS1100E

W 1999 roku magazyn „Rider” umieścił model GS1100E na piątym miejscu listy najbardziej znaczących modeli ostatnich 35 lat. Kawałek tej historii znalazł się również w kolekcji Keanu.

BMW R 75/6

W 1974 roku niemiecki koncern BMW dał wersji 750 cm3 R75/6 pięciobiegową skrzynię i hamulec tarczowy na przednim kole. Był to również rok, w którym BMW wprowadziło oddzielny prędkościomierz jako standard.

fot. BMW R 75/6

Spoglądając w przeszłość R 75 był bodajże najsłynniejszym motocyklem wojskowym produkowanym przez fabrykę w Monachium, a jego spadkobierca nadal uważany był za znakomity motocykl klasy turystycznej i obok Hondy najbardziej niezawodną konstrukcję tamtego okresu. Właściwie tak jest do dziś, a motocykl z 1974 roku będący w posiadaniu Keanu, to jedna z najbardziej udanych konstrukcji z tej rodziny.

Norton Commando 850 MKII Roadster

Keanu dorastał kochając motocykle marki Norton, dlatego w jego kolekcji nie mogło zabraknąć Norton Commando 850 MKII Roadstera z 1973 roku (właściwie to ma kilka motocykli tej marki). Norton to przede wszystkim wspaniała historia sięgająca 1898 roku. Kiedy Indian i H-D raczkowały na amerykańskiej ziemi, Rem Fowler wygrał na Nortonie wyścig na wyspie Man (1907 rok), czym rozpoczął wyścigową tradycję marki.

fot. Norton Commando 850 MKII Roadster

Commando był w zasadzie dzieckiem lat 60. To wówczas silnik odizolowano od ramy niwelując drgania. Warto nadmienić, że Commando przez pięć lat był uznawany za Maszynę Roku przez czytelników „Motor Cycle News”. Do upadku Commando przyczyniły się marki japońskie. Ostatni egzemplarz wyprodukowano w 1976 roku, ale legenda pozostała.

Kawasaki KZ 900

Biorąc pod uwagę wcześniejsze motocykle, można odnieść wrażenie, że Keanu lubi klasyki, które niekoniecznie są dziś demonami szybkości, ale zapewniają wygodę i sporo dobrej zabawy z jazdy. Ponieważ aktor nie tylko kolekcjonuje jednoślady, ale również nimi jeździ, ma to sens.

Wszyscy pamiętają Kawasaki Z1 900 ale KZ 900 już niekoniecznie. Do czasu KZ 1000, właśnie wariant KZ 900 był na szczycie linii. Prezentowany model to właściwie „ubrany” Z1, tylko lepszy.

fot. Kawasaki KZ 900

Począwszy od 1967 dział inżynieryjny Kawasaki projektował nowy motocykl. Badania firmy wykazały, ze rynek potrzebuje niezawodnego motocykla o dużej pojemności, z dużymi osiągami, który może być również przyzwoitą maszyną turystyczna. Inżynierowie pracowali na czterosuwem o pojemności 750 cm3, gdy niespodziewanie Honda zadziwiła świat modelem CB750. Prace Kawasaki stanęły i ruszyły dopiero w 1970 roku.

Napór Hondy, nadciągający wariant KZ 1000 i inne okoliczności sprawiły, że KZ 900 nie miał długiego życia, chociaż pojawiał się w różnych iteracjach, na przykład KZ900-B1 LTD z 1976 roku, a później jaklo model z turbodoładowaniem. Historia tego modelu zakończyła się definitywnie w 1984 roku.

Czy Keanu jeździ również na amerykańskich motocyklach? Oczywiście w jego kolekcji znajduje się kilka maszyn z logo Harleya-Davidsona, ale także marki włoskie – niejedna.

Arch KRGT-1

Motocykl o nazwie KRGT-1 to maszyna w stylistyce sport-cruisera, która została skonstruowana i zaprojektowana praktycznie od podstaw, a ponad 200 części wykonano specjalnie na potrzeby tej jednostki. Kilka lat temu aktor założył w Kalifornii firmę Arch Motorcycles, w której konstruuje wraz z przyjacielem, Gardem Hollingerem z County Choprods, własne motocykle.

KRGT-1 był pierwszym motocyklem zbudowanym przez team od podstaw. Keanu chciał, aby ten jednoślad był odbiciem jego marzeń i oczekiwań. To miała być ascetyczna maszyna wykonana z niezwykłą dbałością o każdy szczegół i detal. Nie klon Harleya, ale stylistyka i wygląd, jakiego nie uświadczyliśmy od czasów V92SC Victory.

Arch Motorcycle KRGT-1 / fot. hotcars.com

Pierwszy KRGT-1 trafił do sprzedaży w 2014 roku. Aktualnie powstaje około 30 motocykli rocznie, czyli niedużo, ale dzięki temu Reeves i Hollinger zachowują wyłączność na swój motocykl i nie są uzależnieni od inwestorów i kapitału, co zazwyczaj wiąże się z ograniczeniem swobody, samodzielności i wolności kreacji.

Silnik S&S Cycle posiada pojemności 2032 cm3 i moc 121 koni mechanicznych. Napęd łańcuchowy oraz sześciodniowa skrzynia Baker Drivetrain dopełniają obraz napędu. Przednie zawieszenie bazuje na odwróconych amortyzatorach Ohlins 43 mm, z tyłu natomiast zamontowano wydajny single shock tej samej firmy.

1984 Harley-Davidson Shovelhead

Shovelhead to kwintesencja Harleya-Davidsona z czasów, kiedy nikt nie przejmował się normami spalania i emisji spalin, a w USA rozbujał się ruch hippisowski. Oczywiście wariant z 1984 roku był ostatnim z tego okresu, właściwie u schyłku pewnej ery. Firma z Milwaukee produkowała ten model od połowy lat 60. Definitywnie zakończyła jego karierę właśnie w 1984 roku.

1984 Harley-Davidson Shovelhead / fot. YouTube

Nazwa pochodzi od kształtu głowic, które przypominają nieco szuflę (ang. shovel). Podczas blisko 20-letniej kariery Shovela wiele się zmieniło. Zniknęła prądnica i pojawił się alternator, zwiększyła się pojemności ( z 1212 cm3 na 1343 cm3) i rodzaj zapłonu. Co ciekawe, Shovel ma praktycznie tylko zagorzałych zwolenników i zapieczonych przeciwników, co związane jest z przejęciem marki przez firmę AMF pod koniec lat 60. I spadkiem jakości produkcji.

Mimo to, nikt nie przechodzi obok tego motocykla niego obojętnie, a właściwie eksploatowany egzemplarz z przebiegiem 200 tysięcy, bez remontu, nadal w dobrej kondycji, nie jest niczym wyjątkowym. Egzemplarz Keanu jest podobno w doskonałej formie.

El Diablo West Coast Chopper

Poza zwykłymi, seryjnymi modelami, Keanu ma oczywiście kilka motocykli w wyjątkowej specyfikacji, od renomowanych ekip. Jednym z tych pojazdów jest El Diablo. Motocykl został zbudowany przez West Coast Choppers, czyli właściwie Jesse Jamesa, który założył przedsiębiorstwo zajmujące się customem na początku lat 90.

El Diablo West Coast Chopper / fot. pinterest.com

Właściwie Jesse James zbudował motocykle dla kilku gwiazd. Poza Reevesem są to między innymi raper Kid Rock i koszykarz Shaq O’Neal. Wspominam o tym nieprzypadkowo, bo egzemplarze Shaqa i Keanu różni tylko kolor i detale designu. Motocykl koszykarza ma intensywny fioletowy kolor i żółte płomienie, a wariant Reevesa jest po prostu czarny.

Motocykl ma czystą, wręcz ascetyczną formę w czerni i chromie. Jedynym odstępstwem od tych barw jest wykonane z beżowej skóry siodło oraz siedzisko dla pasażera wraz z oparciem. Co ciekawe, w tym samym czasie Keanu zakupił również H-D Dyna Wide Glide. Widać było mu mało.

West Coast Choppers sprzedają tylko około 12 do 15 motocykli rocznie w cenach zaczynających się od 150 000 dolarów, a więc mogą sobie na nie pozwolić nieliczni. Niestety nie znamy specyfikacji modelu dla Reevesa, ponieważ nie została ona nigdy podana publicznie.

Arch Method 143

Kolejny motocykl z własnej firmy aktora. Po prostu nie mogło go zabraknąć, bo jest to częściowo dzieło Keanu, a przynajmniej jego wizji i pomysłów, ponieważ brał udział przy projektowaniu tego modelu. „Pewnego dnia już nas tu nie będzie, a jeśli możemy coś po sobie pozostawić, na czym nam zależy, powinniśmy to zrobić” – to motto Arch Motorcycles i myśl, która mogłaby znaleźć się wśród monologów Neo.

Arch Method 143 to nietypowy jednoślad zbudowany nie na ramie, tylko w oparciu o nadwozie samonośne wykonane z włókna węglowego. Sercem układu jest V-twin o pojemności 2343 cm3. Masywny silnik produkuje absurdalne ilości momentu obrotowego. Jednostka pochodzi od firmy S&S z USA, która specjalizuje się projektowaniu i budowie wysokiej klasy silników od końca lat 60. ubiegłego wieku.

Arch Method 143 / fot. Arch

Mocny młyn S&S został zmodernizowany, aby zapewnić jeszcze lepszą trwałość i ostrzejszą reakcję przepustnicy, co nie odbiło się w żaden sposób na mocy, która wynosi 170 KM. Model 143 posiada sześciobiegowy „transmiter” Bakera połączony z głównym wałem o wysokim momencie obrotowym i ostatecznie napędem łańcuchowym, który zapewnia moc tylnemu kołu. Masywny silnik otrzymuje także pomoc od elektroniki, która ma za zadanie kontrolować siłę motocykla.

Przednie zawieszenie to Öhlins FGRT. Układ wydechowy zainspirowany został MotoGP i wykonany w całości z tytanu i włókna węglowego. Arch odpowiada również za projekt i wykonanie niestandardowych kół. Zbiornik paliwa i siedzisko kierowcy płynnie łączą się ze sobą. Skóra niemal niezauważalnie zamienia się aluminium, z którego wykonany jest zbiornik paliwa. Koncepcja obejmuje także opatentowany projekt reflektorów oraz zaprojektowany przez Arch wyświetlacz.

Każdy z egzemplarz motocykla ma ponad 200 części wyprodukowanych ręcznie tylko dla niego. Dodajmy jeszcze tylko, że w wersji Elite, którą posiada Keanu, powstały tylko 23 egzemplarze.

To już wszystkie? 

Przygoda amerykańskiego aktora z motocyklami na pewno jeszcze się nie zakończyła. Keanu Reeves zapewne jeszcze niejeden raz zetknie się na planie zdjęciowym z ciekawymi modelami motocykli, które potem znajdą się w jego kolekcji. Arch Motorcycle również nie zwalnia tempa, a Reeves będący zarówno współwłaścicielem firmy, jak i jej twarzą, będzie aktywnie brał udział w nowych projektach. Mówiąc krótko… Czekamy na więcej.

%d bloggers like this: