Już za kilka miesięcy na etykietach opon pojawią się nowe informacje. Czego będą dotyczyć?

Od maja 2021 roku etykiety nowych opon zyskają dodatkowe informacje. Obowiązek umieszczania etykiet obowiązuje w UE od ośmiu lat, natomiast o 1 maja przyszłego roku zacznie obowiązywać nowy wzór, wzbogacony o istotne dla zmotoryzowanych dane.

fot. Nowa i stara etykieta (stara z lewej)

Najważniejsze zmiany dotycz opon zimowych, które uzyskają tzw. symbol alpejski (płatek śniegu wpisany w górskie szczyty) oraz/lub symbol trójka z soplami. Pierwszy z wymienionych znaków dotyczy przyczepności i zostanie przyznany oponom, które skutecznie zahamują na posypanej śniegiem nawierzchni w temperaturze od -2 do -15 stopni Celsjusza oraz temperaturze nawierzchni od -4 do -15 stopni C.

Wcześniej ogumienie będzie przebywać w zimnym, zewnętrznym środowisku przez minimum dwie godziny. Przyczepność zostanie ustalona w trakcie próby maksymalnego przyspieszenia i zestawienia wyniku z oponą referencyjną.

Drugi symbol, czyli trójkąt z soplami, dotyczy zachowania opony na lodzie. Oznaczenie trafi wyłącznie na te opony, które będą dobrze rodziły sobie na zdradliwej nawierzchni pokrytej lodem.

Kolejną nowością będzie parametr ścieralności, którego dotychczas nie było na etykietach. Warto przypomnieć, że opona (samochodowa), traci ponad całego cyklu życia do 2 kilogramów gumy, która trafia następnie na drogę oraz do atmosfery w postaci mikrocząsteczek. Resztki gumy zanieczyszczają wodę, glebę i powietrze, a zatem opony o mniejszej, czy raczej wolniejszej ścieralności, będą korzystniejsze dla środowiska.

Fot. Pixabay

Zmieni się także oznaczenie głośności, które dotychczas prezentowano graficznie za pomocą łuków oraz oznaczenia w decybelach. Decybele zostaną, natomiast w miejscu łuków pojawi się skala „A”, „B” i „C”. Ostatnia modyfikacja dotyczy przyczepności na mokrej nawierzchni i opory toczenia, które zyskają nowe przedstawienie graficzne i nieco zmodyfikowaną skalę.

%d bloggers like this: