XR338 to kompaktowy, uliczny zawodnik, którego Harley potrzebuje jak powietrza

Na początku tego roku pojawiły się pogłoski o motocyklu małej pojemności przeznaczonego na rynek indyjski. Jednak Harley ogłosił właśnie umowę dystrybucyjną i produkcyjną z indyjskim Hero MotoCorp, nie mówiąc nic o przyszłości projektu pod nazwą 338.

Fot. Engines Engineering XR338

W międzyczasie włoski dom projektowy dostrzegł potencjał w pomyśle stworzenia małego, dwucylindrowego ulicznego trackera – zbudowali więc swój własny, w pełni funkcjonalny prototyp. W zasadzie dokładnie taki, do jakiego zmierzał H-D, łącznie z bazą w postaci Benelli 302S.

Firma Engines Engineering z siedzibą w pobliżu Bolonii została założona w 1979 roku przez Alberto Strazzariego. Włosi specjalizują się w projektowaniu i rozwoju motocykli. Współpracują również z takimi producentami jak Honda, Yamaha, Suzuki, Ducati, Benelli i wielu innych. Engines Engineering posiada stuosobowy zespół pracowników, co daje im zarówno zaplecze koncepcyjne, inżynieryjne, jak i wykonawcze.

Engines Engineering XR338

XR338 to mały uliczny tracker skierowany docelowo na rynek amerykański, z myślą o młodszych zawodnikach. Pomysłodawcą jest Michale Uhlarika z EE, który o swojej koncepcji mówi: „Większość amerykańskich motocyklistów miała pierwsze motocykle ujeżdżane na szutrach, polu uprawnym lub na płaskim torze. Nasz też jest taki”.

„W tym roku obchodzimy 50. rocznicę legendarnego Harley-Davidsona XR750, nie tylko najbardziej udanego motocykla flat track w historii, ale także jednego z najpiękniejszych motocykli, jakie kiedykolwiek wyprodukowano. Dawno temu powstał motocykl, który uchwycił to, co najlepsze i dziś może zostać udostępnione nowej generacji” – dodał Uhlarika.

Engines Engineering XR338

XR338 to jednak coś więcej niż tylko ćwiczenie projektowe. Świat jest zaśmiecony renderingami i glinianymi rzeźbami, które nigdy nie widzą światła dnia – ale pojazd EE to rzeczywiście działający prototyp. Co więcej, jest to prototyp, który mógłby zostać wprowadzony do produkcji.

Benelli 302S, na którym został zbudowany motocykl, to niedrogi, dwucylindrowy model 300 cm3 o mocy 37,5 KM (28 KW) i 25,6 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Koncepcja trackera ulicznego XR338 firmy Engines Engineering powstała z uwzględnieniem obowiązujących przepisów, w tym normy Euro 5, oraz amerykańskich certyfikatów DOT i CARB.

Engines Engineering XR338

Zbudowanie tego prototypu zajęło120 dni. Pojazd jest już w 70% gotowy do masowej produkcji. Aby uzyskać 100% potrzeba nie więcej niż sześć miesięcy pracy, ale przede wszystkim… zielonego światła od Harleya. Czy to w ogóle możliwe?

%d bloggers like this: