9 wskazówek, które pomogą ci zaoszczędzić paliwo i pieniądze

Jak oszczędzać paliwo? Postępując zgodnie z bardzo prostymi i podstawowymi wskazówkami, które poniżej wymieniliśmy. Potrzebujesz oczywiście jeszcze wstrzemięźliwego w zużyciu benzyny motocykle, więc jeśli ujeżdżasz Boss Hossa to gratulujemy, ale nie pomożemy.

Są dwie rzeczy, które stale rosną – ceny zakupu motocykl oraz ceny benzyny. W wielu przypadkach nasz umysł nie panuje nad naszym sercem i kupujemy motocykl ze względu na wygląd i pojemność, a koszty jego eksploatowania, w których cena paliwa stanowi niemałą część.

Ale to nie znaczy, że nie możemy trochę zaoszczędzić już po fakcie. Niezależnie od tego czym jeździsz, istnieje kilka sposobów na zaoszczędzenie paliwa (i wydatków na benzynę). Omówmy je szybko, jeden po drugim.

Fot. flickr.com

Sprawdź moment obrotowy pojazdu – informacje znajdziesz w manualu lub na stronie producenta. Będzie on wynosił na przykład 30 Nm przy 6000 obr./min. Moment obrotowy to siła wytwarzana przez silnik mierzona na wale korbowym. Każdy silnik ma określony zakres obrotów, w którym może zaoferować maksymalny moment obrotowy. Staraj się utrzymywać obroty poniżej tego zakresu (jednak nie za nisko), aby nie spalać dużo paliwa.

Jazda na półsprzęgle prowadzi do szybszego zużycia sprzęgła. Zmniejsza to znacznie moc przekazywaną z silnika. Niektórzy często jeżdżą na półsprzęgle, ponieważ łatwiej jest wtedy poradzić sobie w korku. Często jednak nie zdają sobie sprawy, że robią to kosztem częstego uzupełniania paliwa i szybszej wymiany sprzęgła.

Fot. Harley-Davidson

Wybór odpowiedniego biegu to konieczność. Zbyt wysoki lub zbyt niski bieg nie jest dobrym przyjacielem dla osoby dbającej o oszczędność paliwa. Jazda na wyższych biegach z bardzo niskimi prędkościami (przy częściowo włączonym sprzęgle) i na niższych biegach z wysokimi prędkościami ma tendencję do pobierania większej ilości paliwa. Należy więc odpowiednio zmieniać biegi.

I jeszcze mała dygresja. Niekiedy wystarczy wyjść dosłownie 10 minut wcześniej do pracy, żeby pośrednio zaoszczędzić paliwo. W miarę zbliżania się porannych godzin szczytu jeździ się po prostu wolniej i trudniej, a konieczność częstego zatrzymywania przekłada się na zwiększone zużycie benzyny. Po co więc marnować swój cenny czas i paliwo?

Zawsze upewnij się, że skrzynia biegów Twojego pojazdu ma wystarczające smarowanie. Chodzi o oczywisty fakt, że w przypadku większego tarcia pomiędzy częściami, silnik będzie pobierał więcej paliwa, aby wyrównać zapotrzebowanie na prędkość. Dodajmy, że tarcie nie jest zdrowe dla elementów układu.

Fot. Indian FTR Rally

Upewnij się, że prędkość obrotowa Twojego pojazdu na biegu jałowym jest ustawiona zgodnie ze specyfikacją producenta. W przypadku ustawienia wyższej prędkości obrotowej na biegu jałowym pobierana jest nadwyżka paliwa, a w przypadku ustawienia niższej – silnik ma tendencję do częstego gaśnięcia, co będzie wymagało częstego ponownego uruchamiania pojazdu = większe zużycie paliwa.

Silnik może być wykorzystywany nie tylko do poruszania pojazdem, ale również do zwalniania. Nazywa się to hamowaniem silnikiem. Po zwolnieniu przepustnicy do silnika będzie dostarczana tylko ilość paliwa na bieg jałowy, a moc będzie przekazywana z kół do silnika. W ten sposób pojazd zwalnia z powodu oporów, jakie stawia silnik.

Istnieje kilka miejsc, w których można skorzystać z tego zjawiska, jak na przykład, gdy mamy zamiar zatrzymać się na przeszkodę, która wynosi około 10-50 metrów (zasięg ten zależy od prędkości) przed nami, wystarczy zwolnić przepustnicę, a nie hamować mocno w jej pobliżu i pozwolić, aby hamowanie silnikiem zadziałało swoją magią (może być również stosowane w ruchu wolno poruszających się pojazdów). W razie potrzeby możesz również zmienić bieg w dół. Zmniejsza to tym samym zużycie paliwa, a także chroni hamulce przed zużyciem.

Fot. Pixabay

W czasie, gdy trzeba czekać na sygnał świetlny dłużej niż 30 sekund, należy wyłączyć silnik. Wiele pojazdów dwukołowych jest obecnie wyposażonych w technologię start-stop. Korzystaj z niej, to oszczędza paliwo.

Być może wyda się to przesadą, ale warto prowadzić dziennik z informacjami o tankowaniu paliwa, rodzaju jazdy, przejechanym dystansie (nawet jeśli jest on bardzo krótki), zużyciu paliwa – aby wiedzieć więcej o wydajności jazdy. Aktualnie możesz to zrobić również w niektórych aplikacjach. Pomoże Ci to w analizie Twoich wzorców jazdy.

Mam nadzieję, że te wskazówki pomogą Ci zaoszczędzić przynajmniej litr lub dwa dziennie. Jeśli przyjmiemy, że zaoszczędzić zaledwie jeden litr dziennie, a jeździsz każdego dnia, to po czterech miesiącach masz już w kieszeni 1200 złotych. Dużo, czy mało? Moim zdaniem całkiem sporo. Niezależnie od oszczędności kasy, pośrednio pomożesz również zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza, którym oddychamy wszyscy. To też ma swoja wartość.

%d bloggers like this: