Milion nowych punktów do ładowania e-pojazdów. Tego chce UE

Komisja Europejska chce rozbudować infrastrukturę stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Na terenie całej Unii Europejskiej w ciągu pięciu lat miałoby pojawić się minimum milion nowych punktów.

Fot. Harley-Davidson LiveWire

Z danych wynika, że aż 80 procent właścicieli pojazdów zasilanych z gniazdka ładuje akumulatory w domu lub w pracy. Jednak szybki i łatwy dostęp do stacji jest niezbędny dla osób, które albo przebywają poza swoim miejscem zamieszkania, albo odbywają długą podróż. To powszechność punktów ładowania jest gwarancją rozwoju sektora elektromobilności.

Celem Unii Europejskiej w zakresie wsparcia rozwoju elektromobilności powinno być umożliwienie każdemu kierowcy elektryka ładowanie pojazdu niemal na całym kontynencie. Do tego potrzebna jest ogólnoeuropejska dyskusja o łączeniu lokalnych, narodowych i międzynarodowych stacji ładowania. Warto podkreślić, że niektóre z istniejących sieci ładowania opracowały już własne, zastrzeżone protokoły o różnym stopniu otwartości, niechętne do komunikowania się lub wymieniania danych.

Jak rozwiązać ten problem? Rozwiązanie już istnieje. To Open Charge Point Interface (OCPI), czyli niezależny i otwarty protokół, który umożliwia zaangażowanym stronom łączenie się za pośrednictwem węzłów roamingowych. Do OCPI nie wolno włączać żadnych materiałów opatentowanych prywatnie, dzięki czemu żaden podmiot działający na rynku nie będzie miał nadmiernego wpływu na jego przyszły rozwój i funkcjonowanie.

Fot. Harley-Davidson LiveWire

Komisja Europejska, której zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa rynku europejskiego, jest zainteresowana wspieraniem dalszego rozwoju OPCI poprzez zapewnienie uczciwej konkurencji między graczami z branży motoryzacyjnej, energetycznej, infrastrukturalnej i IT, działającymi w sektorze elektromobilności.

Inicjatywa Komisji Europejskiej na pewno jest słuszna. Bez odpowiedniej infrastruktury i gęstej sieci stacji ładowania, segment pojazdów elektrycznych nie może się równomiernie rozwijać. Z kolei wielość konkurujących ze sobą systemów w zakresie ładowania, na pewno nie sprzyja dalszemu progresowi. Konieczna jest unifikacja, a do tego potrzeba zdecydowanych kroków instytucji nadrzędnych, które mają prawo wprowadzić korzystne dla użytkonikwów e-pojazdów regulacje.

%d bloggers like this: