Dziś mało kto pamięta, że pierwszy na świecie motocykl z silnikiem Wankla wprowadziła firma Hercules

Niemiecka firma Hercules powstała jeszcze w XIX wieku, a dokładnie w 1886 roku. Przedsiębiorstwo zostało założone przez Carla Marschutza. Na początku zakład produkował rowery, ale kiedy zaczęły powstawać co raz sprawniejsze jednoślady z silnikami spalinowymi, Marschutz zdecydował się na wprowadzenie motocykli. Był rok 1904.

Fot. Hercules

Z początku budowano tylko niewielkie dwukołowce z użyciem silniki innych producentów. Cięższe motocykle zaczęły powstawać w latach 30. XX wieku. W tym okresie Hercules zaczął też odnosić sukcesy w sporcie motorowym.

W 1932 Hercules zaprezentował pojazd trójkołowy (dwa koła znajdowały się z przodu), lecz z powodu małego zainteresowania produkcja została zawieszona już po roku. W 1945 roku, pod koniec wojny, zakłady Herculesa zostały zbombardowane przez aliantów.

Fot.. Hercules

Nalotów nie przetrawał ani jeden budynek fabryczny. Na odbuwdowę i wznowienie produkcji trzeba było czekać długie pięć lat. Ale Hercules od razu opracował cały wachlarz modeli, a potem utrzymywał ich produkcję w zasadzie bez znaczacych zmian i modyfikacji.

W 1966 Hercules stał się częścią koncernu Zweirad Union (razem z DKW, Expressem i Victorią), a w 1969 związał się ściśle z firmą Fichtel & Sachs, największym europejskim producentem silników motocyklowych w latach 50-tych i 60-tych. Wiele silników Sacha było wykorzystywanych w mopedach, skuterach i motocyklach Hercules.

W 1974, dzięki wsparciu Sachsa, Hercules wprowadził na rynek pierwszy na świecie motocykl z silnikiem Wankla. Model W-2000 wyposażony był w chłodzony powietrzem silnik Wankla o pojemności 294 cm3, początkowo o mocy 25 KM, później zwiekszonej do 27 KM.

Fot. Chuck Schultz / CC BY-SA

Dwa lata później pojawił sie model W-2000 Injection z pompą wtryskową. W 1976 Hercules został przejęty przez grupę GKN (Guest, Keen, Nettlefold) i zajmuje się obecnie produkcją skuterów i motorowerów do 50 cm3.

%d bloggers like this: