Motocykle sprzedają się na pniu? To dlaczego KTM stracił 33 procent sprzedaży?

Przemysł motocyklowy na ogół wspiera narrację, zgodnie z którą sprzedaż motocykli kwitnie mimo chwilowego zastoju w marcu i kwietniu. Ale twarde liczby nie kłamią. Wcale nie jest tak różowo.

Fot. Inforiders.pl

Najnowsze dane pojawiły się za sprawą raportu półrocznego Pierer Mobility, czyli firmy stojącej za markami KTM, Husqvarna i GasGas. W raporcie podsumowano pierwsze sześć miesięcy 2020 roku austriacka grupa przedstawiła jedynie niewielki (jak na stan globalnej epidemii) spadek sprzedaży o 8 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Czyli wszystko gra?

Byłby to przyzwoity wynik biorąc pod uwagę aktualny stan rynku, ale dane nie są pełne. Pierer zgubił dane sprzedażowe partnera firmy w Indiach. Bajaj zanotował spadki na poziomie blisko czterdziestu procent (dokładnie 38 proc.). Oczywiście indyjski kooperant odpowiada tylko za około jedną trzecią działalności KTM, ale i tak wydaje się, że Pierer próbuje tuszować większy trend spadkowy. W jaki sposób?

Przykładowo przez pierwsze sześć miesięcy roku Pierer Mobility zgłosiło sprzedaż na poziomie 124 692 sztuki. I bardzo pięknie, ale po raz pierwszy w swojej historii włącza do danych liczbowych sprzedaż e-motocykli, co fałszuje obraz. Gdybyśmy wyłączyli z równania jednoślady zasilane prądem liczba sprzedanych motocykli wyniosłaby 90 331 sztuk na całym świecie. Przypominam, że mówimy o markach KTM, Husqvarna i GasGas razem wziętych.

Husqvarna Vitpilen. Fot. Infiriders.pl

W porównaniu do 135 711 sprzedanych sztuk i (115 318 motocykli KTM i 20 393 motocykli Husqvarna), czyli wyniku, który Pierer Mobility podało w zeszłym roku, widzimy że rzeczywisty spadek sprzedaży wynosi obecnie 33 procent, a nie 8 procent. Co ciekawe, w oficjalnym komunikacie prasowym mowa jest nawet o wzroście wynoszącym 1,3 procent, chociaż brakuje kontekstu dla tej informacji.

Biorąc pod uwagę rzeczywiste dane, KTM jest na dobrej drodze, aby opublikować swój pierwszy od dziewięciu lat spadek sprzedaży. Tymczasem trwa jeszcze kampania sukcesu. Zobaczymy jak długo.

%d bloggers like this: