7 najlepszych motocykli z silnikiem Diesla

Jeśli chodzi o to, dlaczego ta koncepcja nigdy tak naprawdę się nie przebiła, to zasadniczy problem polega na tym, że silniki wysokoprężne, które zapewniają pożądany stosunek mocy do masy, są wyjątkowo trudne i drogie w obsłudze…

W związku z tym to benzynowce i nowoczesne konstrukcje elektryczne pozostają standardem branży. Niemniej jednak, nie zapominamy o nielicznych i dumnych motocyklach z Dieslem, który przez lata udało się wywalczyć niszę dla siebie. Każdy z poniższych motocykl z silnikiem wysokoprężnym zyskał miejsce w historii. Prezentujemy siedem najlepszych naszym zdaniem konstrukcji z silnikiem Diesla.

Najlepsze motocykle z silnikiem diesla są niezwykle trudne do zdobycia i cenione wśród nielicznych, którzy je posiadają. A ponieważ hybrydowe układy napędowe i motocykle elektryczne szybko stają się codziennością, motocykle z silnikiem wysokoprężnym będą zapewne nadal pozostawać w cieniu, aż pewnego dnia zobaczymy je za szybą w zakurzonym muzeum pachnącym sparciałą gumą i środkami do konserwacji parkietów.

Fot. Neander Turbo Diesel

Oczywiście niewielka liczba udanych konstrukcji z silnikiem Diesla dodatkowo podkreśla te modele, które mają niezwykły zasięg, budzący szacunek moment obrotowy i śmiesznie niskie spalanie. Jest to w dużej mierze spowodowane ich pierwotnym przeznaczeniem, jako pojazdów wojskowych, które same w sobie powinny być wyznacznikiem niezawodności.

Royal Enfield Taurus

Powszechnie uważany za najlepiej znany motocykl z silnikiem Diesla, Royal Enfield Taurus (znany również jako Bullet) łączy w sobie klasyczną estetykę z niezawodnym czterosuwowym, chłodzonym powietrzem silnikiem Lombardini o pojemności 325 cm3, połączony z czterobiegową skrzynią. Ten model był jedynym Dieslem, który produkowano seryjnie w Indiach od późnych lat 80. do 2001 roku, co zbiegło się ze szczytem popularności jednośladów wyposażonych w silniki wysokoprężne.

Fot. Royal Enfield Taurus / Cartoq

Sprzedawany głównie w krajach europejskich, Royal Enfield Taurus zdobył sobie na przestrzeni lat szacunek, po części za wysoki stosunek mocy do masy i za sprawą legendy dawnej brytyjskiej marki, która nigdy nie przebrzmiała.

Pojemność zbiornika paliwa: 15 litrów
Prędkość maksymalna: 65 km
Maksymalna moc: 6,9 KM przy 3600 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 15 Nm przy 2500 obr./min
Masa: 196 kg

Hayes M1030

Hayes to motocykl przeznaczony dla wojska, wyprodukowany przez Hayes Diversified Technologies (HDT) z Hesperia w Kalifornii. Zbudowany na bazie Kawasaki KLR640, schowany pod typowym wojskowym kamuflażem, Hayes M1030 jest godnym zaufania motocyklem wyposażonym w wysokoprężny silnik o pojemności 670 cm3 chłodzony cieczą. Przy maksymalnej prędkości 145 km/h, motocykl ten z pewnością robi wrażenie, ale nie dlatego, że stał się zasilanym ropą jednośladem dla US Marine Corps.

Fot. Hayes M1030 / motocrossactionmag.com

To, co tak bardzo podobało się wojskowym w M1030, to jego wszechstronność. Co więcej, motocykl ten wykorzystywał zastrzeżoną technologię, aby do baku można było wlewać biodiesla, benzynę, olej napędowy do ciężarówek, naftą lotniczą i… paliwem lotniczym (tzw. JP-8, czyli paliwa na bazie kerozyny). Przez chwilę pojawił się nawet pomysł produkcji na rynek cywilny, ale niestety tak się nie stało. Hayes M1030 produkowany był przez cztery lata od 2004 do 2008 roku. Do armii trafiło 440 sztuk. Pewna, nieokreślona liczba egzemplarzy, została dostarczona dla wojska NATO.

Pojemność zbiornika paliwa: 23 litrów
Prędkość maksymalna: 152 km/h
Maksymalna moc: 33 KM
Maksymalny moment obrotowy: (nieznany)
Masa: 177 kg

Sommer Diesel 462

Niemiecka myśl techniczna bazująca na Royal Enfieldzie? Tak było. Sommer 462 został zbudowany przez bawarskiego producenta o nazwie Sommer Motorradtechnik. Niemcy użyli jednocylindrowego, wysokoprężnego, czterosuwowego silnika o pojemności 462 cm3 i 11 KM mocy. Stosunkowo niewielką moc równoważyło jednak bardzo niskie spalanie wynoszące zaledwie 2 litry ropy na 100 kilometrów.

Fot. Sommer Diesel 462 / motorradmanufaktur.de

Somme 462 nigdy nie był demonem prędkości ani urody. Jego kariera zakończyła się około 2015 roku i nie zapowiada się, aby produkcja miała zostać wznowiona.

Pojemność zbiornika paliwa: 13,5 litrów
Prędkość maksymalna: 99 km/h
Maksymalna moc: 11 KM przy 3500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 26 Nm przy 2000 obr./min
Masa: 165 kg

Hero MotoCorp RNT

Wystarczy spojrzeć, żeby przekonać się, że Hero MotoCorp RNT nie ma zbyt wiele do zaoferowania pod względem wyglądu, ale kompaktowy jednoślad osiąga poziom wydajności i użyteczności, którego nie można znaleźć w innych motocyklach z silnikiem Diesla. Dzieje się tak, ponieważ jest to hybryda wyposażona w silnik elektryczny o mocy 1,3 KM, jak i silnik wysokoprężny o pojemności 150 cm3, którzy wytwarza zaskakująco dużo mocy i momentu (13,5 KM oraz 35 Nm maksymalnego momentu obrotowego).

Fot. Hero MotoCorp RNT
/ Green Car Reports

Dorzuć do tego mnóstwo miejsca ma bagaż i napęd na obydwa koła przy masie własnej wynoszącej niecałe 140 kg, a o otrzymasz naprawdę solidny i wszechstronny pojazd. Hero MotoCorp RNT pojawił się w 2014 roku, ale wciąż czekamy na wersję produkcyjną.

Pojemność zbiornika paliwa: 6 litrów
Prędkość maksymalna: 70 km/h
Maksymalna moc: 13,5 KM przy 4000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 35 Nm przy 1600 obr./min
Masa: 136 kg

Track T-800CDI

Track T-800CDI holenderskiej firmy EVA nie tylko doskonale sprawdza się na długich dystansach, ale i wygląda przy tym elegancki i nowocześnie. Nawiązując wyglądem do Yamahy Super Tenere, motocykl wytarza z turbodoładowanego, trzycylindrowego silnika 45 KM mocy i 106 Nm maksymalnego momentu obrotowego, co pozwala osiągnąć 0-100 km/h w mniej niż 4 sekundy.

Fot. Track T-800CDI / loversofmoto.com

Do tego dochodzą hamulce od Brembo, zawieszenie opracowane na długie trasy, wzmocniona rama i ergonomiczna pozycja za kierowcą. Diesel z napędem 2×2 i automatyczną skrzynią CVT pojawił się pod koniec 2006 roku. Do baku można wlać zarówno ropę, jak i biodiesla. Produkcja jest limitowana. Dotychczas sprzedano tylko około 50 egzemplarzy. Dlaczego tak mało? Track T-800CDI kosztuje blisko 25 tysięcy dolarów.

Pojemność zbiornika paliwa: 22,5 litrów
Prędkość maksymalna: 178 km/h
Maksymalna moc: 33/45 KW/KM przy 3000 – 4500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 100 Nm przy 1800 obr./min
Masa: 225 kg

Neander Turbo Diesel

Niemcy z Neander Motors zbudowali tego potwora wyposażonego w rzędowy, dwucylindrowy silnik o pojemności 1340 cm3 przeszło dekadę temu i wprowadzili do sprzedaży pod koniec 2007 roku. Właściwie Neander wymaga osobnego artykułu w celu zaprezentowania wszystkich niezwykłych rozwiązań, które umożliwiły prace tego niezwykłego zespołu napędowego. To może, chociaż jeden fakt?

Fot. Neander Turbo Diesel / Motorradreporter

Proszę bardzo. Tłoki tego monstrum wykonano ze stali chromowo-molibdenowej i mają masę… 1 kg! Tym samym są najcięższymi, jakie kiedykolwiek zbudowano dla motocykli! Neander wytwarza 112 KM i 214 Nm maksymalnego momentu obrotowego (przy 2600 obr./min), co budzi respekt nawet takich potworów jak Rocket III o pojemności 2,3 litra. Neander ma również jedną istotną wadę. Kosztuje 65 tysięcy funtów.

Pojemność zbiornika paliwa: 14 litrów
Prędkość maksymalna: 220 km/h
Maksymalna moc: 112 KM przy 4200 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 214 Nm przy 2600 obr./min
Masa: 295 kg

Star Twin Thunder Star 1200 TDI

Prototyp tego oszałamiającego motocykla z silnikiem wysokoprężnym zadebiutował w 2005 roku i niestety nigdy nie osiągnął pełnego statusu produkcyjnego. Mimo to, pozostaje jednym z najlepszych motocykli z silnikiem diesla, jakie kiedykolwiek stworzono. Równoległy, trzycylindrowy, turbodoładowany silnika Diesla z dwoma przeciwbieżnymi wałami korbowymi zapewnia moc 112 KM i równie imponujący moment obrotowy wynoszący 180 Nm (w najnowszych wersjach nawet od 200 do 250 Nm).

Fot. Star Twin Thunder Star 1200 TDI / startwintechniek.nl

Holendrzy z Star Twin w swoim projekcie użyli przeprojektowanego silnika z… Vw Lupo! Komputerowe modelowanie dokonano z użyciem Solidworks 3D, pięciobiegowa skrzynia pochodzi od FJ1200, natomiast rama jest własną konstrukcją Holendrów. Dlaczego wciąż nie jeździmy Star Twin Thunder Star 1200 TDI? Bo musiałby kosztować tyle, co pięć nowych Volkswagenów Lupo. Za to spala tylko 2,4 litra ropy na 100 km!

Pojemność zbiornika paliwa: 18 litrów
Prędkość maksymalna: 220 km/h
Maksymalna moc: 112 KM
Maksymalny moment obrotowy: 180 Nm
Masa: 205 kg

%d bloggers like this: