Po trójkołowym projekcie Niken ze stajni Yamahy przyszedł czas na kolejny pojazd z rodziny!

Projekty kolejnego trójkołowca Yamaha pojawiły się w japońskim urzędzie patentowym – co potwierdza pogłoski, że firma ma w planach sportowy pojazd o znacznie dłuższej, szerszej i niższej konstrukcji niż istniejący Niken. Ale czy ten pojazd w ogóle należy jeszcze do rodziny motocykli?

Yamaha – nowa koncepcja / Fot. Yamaha

Nowy projekt jest bardzo wyraźnym rozwinięciem ubiegłorocznej koncepcji MW-Vision, która została zaprezentowana na targach motoryzacyjnych w Tokio. Pojazd posiada te same elementy przedniego i tylnego zawieszenia oraz podobne motywy stylistyczne, ale o wiele bardziej konwencjonalny kształt inspirowanym motocyklem.

W miejscu, w którym MW-Vision miał fotel w stylu samochodowym i owalną szybę przechodzącą w szklany dach kończący się na ogonie, nowa konstrukcja ma tylko krótką owiewkę. To nieco futurystyczny motocykl turystyczny skrzyżowany ze skuterem.

Fot. MW-Vision

Siedzisko i elementy sterujące są stosunkowo konwencjonalne. Siodło dla kierowcy i pasażera jest umiejscowione osobno – nieco dziwaczne jest przecięcie ich w linii podłużnej, jak niekiedy widuje się w siodełkach rowerowych.

Oczywiście wciąż pozostaje wiele pytań bez odpowiedzi, ponieważ aktualny projekt to pojazd koncepcyjny. Czy ten trójkołowiec rzeczywiście wejdzie do produkcji?

Przypomnijmy, że w 2017 roku Yamaha firma kupiła prawa patentowe na dwuwahaczowy system zawieszenia od norweskiej firmy Brudeli. Norwegowie zbudowali offroadową trajkę jeszcze w 2005 roku i rozwijali swój projekt przez kilka lat. Był to całkiem udany model Brudeli G54 Leanster – zresztą bazujący na KTM-ie 690 Supermoto. Po zakupie patentu od Norwegów Yamaha wykorzystała go w swoich własnych patentach, w tym projektach trzykołowej wersji TMAX 560.

Fot. Brudeli 654L Leanster

Warto również pamiętać, że trzykołowy Niken był prezentowany nie raz, ale dwa razy w formie koncepcyjnej. Najpierw był to koncept 01GEN z 2014 roku, a następnie bliższy wersji finalnej koncept MWT-9 z 2015 roku, zanim wreszcie pojawiła się wersja produkcyjna w 2017 roku.

Czy Yamaha podąża tym samym torem pokazując najpierw zadaszony wariant MW-Vision, a następnie bardziej motocyklowy projekt, by finalnie dać nam coś jeszcze bliższego rodzinie motocykli? Z tym pytaniem Was pozostawiam.

%d bloggers like this: