Bezprecedensowy spadek rejestracji pojazdów z powodu COVID-19. Europejski przemysł motocyklowy wymaga wsparcia?

Liczba rejestracji motocykli w Europie gwałtownie spadła w marcu i kwietniu w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, w wyniku wybuchu epidemii Covid-19. Zamknięte przedstawicielstwa handlowe i zablokowane gospodarki spowodowały, że działalność handlowa została praktycznie sparaliżowana.

BMW Motorcycle, Berlin Plant. Foto: YT, Cars

Całkowita liczba rejestracji na pięciu największych rynkach motocykli, czyli we Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii – spadła o 39,6% w marcu w porównaniu z tym samym miesiącem 2019 roku. Sytuacja pogorszyła się jeszcze bardziej w kwietniu, gdy łączna liczba rejestracji na największych rynkach zmniejszyła się o 74,9%, a w niektórych krajach nawet od 84% do 96%.

Dotknięty został także segment motorowerów. Największe rynki motorowerów w Europie, to jest Belgia, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia, Polska i Hiszpania, zmniejszyły się o 37,9% w marcu 2020 r/r. W kwietniu 2020 roku liczba rejestracji motorowerów na tych samych rynkach spadła o 55,1%.

Ze względu na sezonowy charakter rynku, którego sprzedaż koncentruje się na wiosnę, wpływ epidemii w marcu i kwietniu spowodował znaczną presję finansową u europejskich dealerów. Ponadto dealerzy dysponują obecnie nadmiarem pojazdów Euro 4, które były przygotowywane na sezon wiosenny, ale które mogą stać się niezbywalne z powodu zmian regulacyjnych i zaistniałej sytuacji.

Fot. Inforiders.pl

Europejski przemysł motocyklowy z zadowoleniem przyjmuje różne środki wsparcia dla całej gospodarki, które wprowadziły państwa członkowskie i Komisja. Jedynym dodatkowym wnioskiem ze strony sektora jest przedłużenie okresu, w którym pojazdy Euro 4 mogą być sprzedawane, aby uniknąć sytuacji, gdy dealerom pozostaną setki tysięcy niezbywalnych produktów.

Komentując obecną sytuację sektora, Antonio Perlot, Sekretarz Generalny ACEM, powiedział: „Dzięki stopniowemu ponownemu uruchamianiu działalności , dane z następnych trzech miesięcy dadzą nam wyraźniejszy pogląd ostatecznego wpływu wirusa COVID-19. Niemniej jednak jest już jasne, że rok 2020 będzie bardzo trudny dla sektora, z nadzwyczajnymi zakłóceniami w działalności producentów, przedstawicieli handlowych i dostawców ”.

„ACEM i jego członkowie współpracują z administracjami UE i krajowymi, aby znaleźć rozwiązanie problemu setek tysięcy nadwyżek pojazdów Euro 4. Będzie to wymagało przeglądu odpowiednich przepisów, aby zapewnić dealerom motocykli w całej Europie odbudowę po skutkach kryzysu COVID-19, tak szybko jak to jest możliwe.”

Źródło: PZPM

%d bloggers like this: