Piaggio ogłasza patent aerodynamiczny. Skrzydełka z MotoGP dla… skuterów

Po co Piaggio winglety? Oczywiście dla zwiększenia prędkości podczas pokonywania zakrętów, większej siły docisku i mniejszego obciążenia przedniego.

Włoska marka zgłosiła patent na aktywny system aerodynamiczny dla swoich przyszłych skuterów. Winglety opracowane przez Piaggio obracają się w górę i w dół i wyglądają jakby pochodziły z motocykla klasy MotoGP. Dodajmy, że to już drugi patent włoskiej marki dotyczący aktywnej aerodynamiki. Pierwszy został wprowadzony w 2018 roku.

Fot. Piaggio

Skrzydełka zostały umieszczone na trzykołowym skuterze MP3 ostatniej generacji. Pierwszy patent na taki system został zgłoszony w tym samym czasie, gdy koncepcja Aprilia RS660 została zaprezentowana na targach EICMA w Mediolanie (w 2018 roku). Szczegóły rozwiązania zastosowanego w RS660 sugerowały, że będzie on wyposażony w aktywny system aerodynamiczny. Zatem mógł również pojawić się w motocyklach, ponieważ w modelu Aprilia RSV4 1100 Factory mieliśmy do czynienia z podobną konstrukcją wingletów.

Piaggio milczało na temat szczegółów dotyczących aerodynamiki Aprilii i w odniesieniu do tej technologii nie wydaje się, aby były one ze sobą powiązane, ponieważ nowy patent obejmuję aktywną aerodynamikę, podczas gdy RSV4 1100 Factory ma tylko skrzydła takie jak motocykl Aprilia RS-GP MotoGP.

Fot. Piaggio

Skrzydełka, które możemy zobaczyć na skuterze MP3, to para wingletów w kształcie litery C na przedniej owiewce. System posiada ruchomą górną część wingletów, która może obracać się w górę i w dół, tak jak klapy na skrzydłach samolotu. Całość sterowana jest elektronicznie za pomocą silników elektrycznych poruszających każdym ze skrzydeł niezależnie.

Co więcej, system posiada parę czujników wbudowanych w pojazd, które odbierają prędkość skutera i kąt nachylenia skrzydeł w celu regulacji wingletów. W ten sposób pozycja skrzydełek jest przełączana w odpowiedzi na moment obrotowy przyłożony przez kierowcę. Innymi słowy, kiedy jeden winglet jest ustawiony w górę, a drugi w dół, aktywny system aerodynamiczny „dostarcza moment obrotowy” do skrzydła w górę, aby zwiększyć prędkość wchodzenia i wychodzenia z zakrętu.

Fot. Piaggio

Skrzydełka sprawdzają się również w celu wytworzenia większej siły docisku na przednim kole. System działa lepiej przy prędkości powyżej 50 km/h, którą MP3 oczywiście bez problemu rozwija.

Teraz czekamy już tylko na skrzydełka w rowerach. A na serio, nie ma na razie żadnych szczegółów, czy ten patent zostanie kiedykolwiek użyty do produkcji skuterów. Nawet jeśli tak, to najprawdopodobniej zobaczymy go w modelach Aprilia, ponieważ marka ta jest własnością Piaggio.

Fot. Piaggio
%d bloggers like this: