Nowe oznaczenia na oponach już od przyszłego roku?

Podczas całego okresu użytkowania opona samochodowa traci nawet 2 kg bieżnika (standardowa opona motocyklowa znacznie mniej), który pozostaje na drodze w formie pyłu. Drobiny unoszą się w powietrzu, trafiają do obiegu wody, organizmów roślin i zwierząt. My również go połykamy. Do tego toksyczna zawiesina z opon stanowi od 10 do 28 proc. całego syntetycznego zanieczyszczenia oceanów.

fot. YouTube

Aktualnie obowiązujące etykiety na oponach obowiązują od 2012 roku i dotyczą trzech parametrów, tj. efektywność opony, czyli oporu toczenia w klasach od A do G (konkretnie oznacza zużycie paliwa na każde 100 km), przyczepność na mokrej nawierzchni i poziom hałasu (w decybelach oraz jako znak graficzny w postaci trzech kresek). Warto dodać, że wspomniana efektywność opony przekłada sie na zużycie paliwa. W przypadku najniższej klasy G opona odpowiada za blisko 8 proc. zużycia paliwa. Wygląda dotychczasowych plakietek poniżej.

Dotychczasowe oznaczenie opon. Fot materiały prasowe

Jak będą wyglądać nowe plakietki? Zobaczycie je poniżej. Nowością jest przewidywany przebieg opony, odporność na ścieranie i przede wszystkim zachowanie opony na śniegu. Czy nowe oznaczenia obejmą również opony motocyklowe? Na razie mowa jest jedynie o ogumieniu dla samochodów osobowych i ciężarowych.

Kiedy nowe oznaczenia zaczną obowiązywać? Konieczne jest jeszcze głosowanie w parlamencie europejskim. Być może nowe oznaczenia wejdą w życie już w maju przyszłego roku.

Nowe oznaczenie opon. Fot. materiały prasowe
%d bloggers like this: