Skąd i jakie motocykle sprowadzają Polacy? Mamy odpowiedzi!

Dane Raportu Motocykle 2019 opracowanego przez Clicktrans interesujące są dlatego, że nie tylko wskazują kraje, w których poszukujemy i skąd sprowadzamy jednoślady, ale również z tego powodu, że dowiadujemy się ile kosztuje transport motocykla, jakie marki ściągamy najchętniej, lub które typy jednośladów dominują wśród sprowadzanych maszyn. Chcecie się dowiedzieć?

Z analizy tysięcy zleceń na transport motocykli zrealizowanych przez serwis Clicktrans wynika, że z roku na rok rośnie zainteresowanie sprowadzaniem motocykli do Polski. Na trasach międzynarodowych (między Polską i innymi krajami) zdecydowanie częściej sprowadzamy jednoślady do kraju, niż wywozimy z Polski (prawie 76% zleceń na transport motocykli odbyło się w kierunku do kraju). Najczęściej sprowadzamy motocykle z Niemiec i Wielkiej Brytanii.

Dlaczego sięgnęliśmy po dane Clicktrans?

Clicktrans.pl działa od dziesięciu lat – to platforma dla osób poszukujących transportu dla pojazdów, mebli i innych przedmiotów o niestandardowych gabarytach, oraz przewoźników oferujących takie usługi lub szukających opcji na doładowanie pojazdu, który i tak jedzie w trasę. Clicktrans.pl działa w całej Europie i jest przeznaczony zarówno dla osób prywatnych jak i klientów biznesowych, co bez wątpienia jest jego siłą – po prostu umożliw znalezienie przewoźnika bez pośredników, czyli łatwiej, szybciej i taniej.

Fot. clicktrans.pl

Raport Motocykle 2019 oparty jest na danych z ponad 50 tys. zleceń transportowych motocykli opublikowanych w serwisie Clicktrans w latach 2011-2019. Raport pokazuje, że rośnie udział zleceń na sprowadzenie motocykla do Polski w stosunku do zleceń na transport motocykli z kraju za granicę. W 2019 aż 75,8% zleceń dotyczyło sprowadzenia motocykli z zagranicy. Dla porównania w 2017 było to 67,7%. Najpopularniejszym miesiącem był lipiec – wtedy odbyło się najwięcej zleceń na sprowadzenie motocykli do Polski.

Skąd Polacy sprowadzają motocykle?

Okazuje się, że niekwestionowanymi liderami wśród państw, z których Polacy sprowadzają motocykle, są Niemcy (37,2%) i Wielka Brytania (27,5%).W 2019 roku na trzecim miejscu uplasowała się Francja, której udział z roku na rok wzrasta. O ile wybór Niemiec nie jest dla nas zaskoczeniem, ponieważ nasi najbliżsi, zachodni sąsiedzi słyną z częstej wymiany pojazdów i dobrego stanu zachowania używanych motocykli, o tyle wysoka pozycja Wielkiej Brytanii może nieco dziwić. Bez wątpienia duże znaczenie ma fakt, że w Anglii przebywa blisko milion naszych rodaków, ale nie tylko.

Fot. clicktrans.pl

W związku z Brexitem, a także poprawą warunków gospodarczych w Polsce, coraz większa część Polaków pracujących w Wielkiej Brytanii decyduje się na powrót do kraju. Jak wynika z danych brytyjskiego urzędu statystycznego ONS, w ciągu ostatniego roku z UK wróciło ponad 36 tysięcy osób. Liczba ta nie jest wysoka w porównaniu z 900 tysiącami rodaków pozostających na wyspach. Polacy wracający do kraju często decydują się na zabranie ze sobą zakupionego w Anglii pojazdu, z których motocykle stanowią dużą część.

Fot. clicktrans.pl

Gdzie trafiają motocykle sprowadzone do Polski, czy raczej do jakich województw? W 2019 ponad 1/5 zleceń na transport motocykli z zagranicy odbyła się do województwa małopolskiego (12,4%) i mazowieckiego (10,5%). Pozostałe województwa nie przekroczyły 10% udziału w zleceniach transportowych. Spodziewalibyśmy się raczej, że na pierwszym miejscu będzie mazowieckie, ale Warszawa ma bardzo silny, lokalny rynek pojazdów używanych i szeroką ofertę nowych jednośladów.

Ile kosztuje sprowadzenie motocykla?

To temat, który interesuje nas najbardziej. W 2019 transport motocykla na terenie Polski kosztował średnio 328 zł, co oznacza wzrost ceny o 2,5% w porównaniu do 2018. Za to średnia cena sprowadzenia motocykla z zagranicy do Polski wyniosła 704 zł, o ponad 5% więcej w stosunku do 2018. Czy to dużo? Na pewno jest to kwota, która podraża całe przedsięwzięcie. Wszystko zależy jak zwykle od ceny zakupu pojazdu lub innych okoliczności, które zadecydowały o sprowadzeniu jednośladu do kraju.

Fot. clicktrans.pl

Sprowadzając motocykl z zagranicy, Polacy najwięcej płacili na trasach z Hiszpanii (1270 zł), najmniej – z Belgii (545 zł). Na większości tras średnia cena transportu motocykla do Polski wzrosła od zeszłego roku, wśród najpopularniejszych tras wyjątek stanowią: Hiszpania, Szwajcaria i Szwecja. Jeśli interesuje Was motocykla zza oceanu, czym Clicktrans.pl się nie zajmuje, zajrzyjcie do naszego wywiadu z Adrianem, który przeszedł całą procedurę samodzielnie – teksty jest co prawda sprzed paru lat, ale procedury zmieniły się nieznacznie.

Marki sprowadzanych motocykli

Wśród motocykli, które Polacy ściągają do kraju, najpopularniejsze marki od lat pozostają niezmienne: Honda, Yamaha i Suzuki. Od 2011 roku te 3 marki stanowią ponad 50% zleceń na transport motocykli do kraju. Wychodzi na to, że wciąż wierzymy w legendarną trwałość i niezawodność japońskiego przemysłu motocyklowego. Czy zasłużenie?

Fot. clicktrans.pl

Musielibyśmy operować na konkretnych danych, ale z drugiej strony mamy przecież liczne przypadki wokół siebie. Mam na myśli chłopaków ujeżdżających takie cuda jak nieśmiertelny model Gold Wing, czy nieco skromniejszy CG125. Świetnie zachowane egzemplarze Złotego Skrzydła liczące sobie dwadzieścia lub więcej lat, nie są niczym wyjątkowym. Wszystkie z wymienionych marek mają również szeroką ofertę nowoczesnych pojazdów, choćby rodzina MT z Yamahy.

Zwróćmy uwage, że na czwartej pozycji wśród liderów, uplasował się team zielonych, nawet pomimo faktu, że Kawasaki zawsze było nieco niszową, według niektórych – elitarną marką.

Fot. clicktrans.pl

Dodajmy jeszcze, że Hondy najczęściej sprowadzaliśmy z Wielkiej Brytanii, Holandii, Francji i Włoch. Yamahy pochodzą z Hiszpanii, Niemiec i Austrii. Co ciekawe, choć od 2012 roku najpopularniejszą marką wśród motocykli sprowadzanych do kraju pozostaje Honda, od 2015 roku zachodzi stopniowe zmniejszanie różnicy między jej udziałem w transporcie jednośladów do kraju, a motocyklami marki Yamaha.

Jakie typu motocykli sprowadzamy?

W 2019 roku Polacy najchętniej sprowadzali ścigacze (40,1% zleceń na transport motocykli do Polski) i motocykle: crossowe, enduro i supermoto (razem 37,1%).Wspólnie stanowią prawie 80% zleceń na transport motocykli do Polski.

Fot. clicktrans.pl

W ostatnich latach wzrost udziału w zleceniach odnotowują przede wszystkim motocykle crossowe/enduro/supermoto – w 2016 roku stanowiły 31,8% zleceń na transport motocykli do Polski, co oznacza, że od tego czasu ich udział wzrósł o 5,3 p. p. Cały Raport Motocykle 2019 znajdziecie pod adresem: https://clicktrans.pl/raport-motocykle-2019

Fot. clicktrans.pl

 

Dziękujemy Clicktrans.pl za udostępnienie danych.

%d bloggers like this: