Głośne wydechy to przeżytek. Zastąpi je akustyczny system wczesnego ostrzegania?

Głośne wydechy są irytujące dla otoczenia, ale zwracają uwagę kierowców samochodów i pozwalają na przykład skuteczniej przemieszczać się w korkach. Czy można jakoś rozwiązać problem hałasu ale nie tracić pewnych zalet głośnego układu wydechowego?

Fot. Pixabay

Naukowcy z Fraunhofer Institute for Digital Media Technology (IDMT) w Oldenburgu w Niemczech opracowali prototypowy system rozpoznający ważne dźwięki zewnętrzne. Założeniem systemu jest oczywiście ostrzeganie kierowców przed różnego rodzaju zagrożeniami, w tym innymi uczestnikami dróg. Przy okazji pojawił się jednak pewien pomysł. A gdyby zestroić system z dźwiękiem specjalnie zaprojektowanym i emitowanym przez motocykle?

Dźwięk nie musiałby wcale być głośny i mógłby przypominać odgłos silnika elektrycznego motocykla. Nowa technologia wypełniłaby lukę pozostawioną przez czujniki lidarowe, które nie wykrywają małych obiektów, takich jak motocykliści, rowerzyści i piesi, a także dzikich zwierząt, które pojawiają się w okolicach dróg lub bezpośrednio na jezdni.

Oczywiście system reagowałby również w sytuacjach specjalnych, jak przejazd karetki pogotowia lub straży pożarnej. Po wykryciu syren, pojazd użytkownika wiedziałby, że należy zjechać na jedną stronę autostrady i utworzyć korytarz bezpieczeństwa dla służb ratunkowych. To działoby się automatycznie, chociaż oczywiście pod kontrolą kierowcy.

Foto: Ducati

Istnieje wiele scenariusz, w których akustyczny system wczesnego ostrzegania mógłby odkrywać istotną rolę – gdy pojazd skręca w strefę dla pieszych lub drogę dojazdową, gdzie bawią się dzieci, albo jako system ostrzegania o… usterce pojazdu. Chodzi o sytuacje, którą zna każdy kierowca, na przykład nagle pojawiające się stuki w okolicy koła, które możemy łączyć z kilkoma różnymi usterkami.

System byłby w stanie zdiagnozować z wysoką dokładnością, o jaki problem chodzi i co należy zrobić. Oczywiście podstawowa korzyść dla kierowcy to alert o usterce w ogóle, czyli sytuacji, gdy można jeszcze zapobiec poważniejszym zagrożeniom, np. uciekające powietrze z opony to sygnał do zatrzymania się na najbliższym parkingu i sprawdzenia kół.

System czujników akustycznych Fraunhofer IDMT składa się z mikrofonów zamontowanych na zewnątrz samochodu w celu odbierania dźwięków innych

Technologia wykorzystuje sztuczną inteligencję do rozpoznawania akustycznej sygnatury każdego istotnego zdarzenia dźwiękowego. Odbywa się to za pomocą metod uczenia maszynowego wykorzystujących biblioteki akustyczne skompilowane przez Fraunhofer IDMT.

Specjalne algorytmy umożliwiają systemowi dynamiczną lokalizację i identyfikację ruchomych źródeł dźwięku. Kiedy w praktyce system mógłby zawitać do pojazdów poruszających się po drogach? Według naukowców z IDMT technologia mogłaby pojawi się na rynku w połowie nadchodzącej dekady.

%d bloggers like this: