Jeansy motocyklowe, którą są 15 razy mocniejsze od stali?

To technologia firmy odzieżowej Saint, która łączy elastyczność i wygodę z niezwykłą wytrzymałością wystarczającą, aby na parze spodni unieść dwutonowy kontener. Jak oni to zrobili?

Fot. Saint

„Pomysł zrodził się z naszych doświadczeń jazdy na motocyklach, a raczej niewygody wielowarstwowych ubiorów” – powiedział założyciel Saint, Aidan Clarke. „Nie byliśmy pewni czy jesteśmy w stanie stworzyć jednowarstwowy jeans o interesujących nas właściwościach, ale to się udało, chociaż trwało 18 miesięcy badań, rozwoju i ewolucji produktu” – dodał Clarke.

Materiał spodni to polietylen o ultradużej masie cząsteczkowej (UHMWPE z ang. Ultra high molecular weight polyethylene). Materiał ten znany jest i używany do produkcji pętli wspinaczkowych, repsznurów, kamizelek kuloodpornych. Jego handlowa nazwa to Dyneema.

Fot. Saint

Dyneema ma bardzo niski współczynnik tarcia podobny do nieprzywierających powłok PTFE w patelniach. Tkanie Dyneemy w jeansach poprawia odporność na ścieranie jednowarstwowego materiału z aramidem o 70 procent. Zaledwie połowa włókien tego typu sprawia, że jeans jest dwa razy mocniejszy niż jeans z nylonem. Podwyższona wytrzymałość dotyczy rozerwania, rozciągania i oczywiście ścierania.

Spodnie jeansowe Saint z gęstego splotu, o gramaturze 12oz (0,34 kg), z 25 proc. Dyneema mają średnią wytrzymałość na rozdarcie 29 kg i rozciąganie 550 kg! Przy tym materiał nie odróżnia się znacząco od zwykłego jeansu.


Źródło: YouTube / Sait

Bezpieczeństwo motocyklisty to wciąż najtrudniejszy temat, bo po prostu nie jesteśmy w stanie osiągnąć tego poziomu zabezpieczeń co w samochodach. Ale na pewno można znacząco zmniejszyć ryzyko obrażeń motocyklistów dzięki nowym technologiom, między innymi rozwiązaniom opracowanym przez Saint.

%d bloggers like this: