Poważne problemy Nortona. Czy brytyjska marka upadnie?

Problemy Nortona nabrały ostatnio tempa, ponieważ firma nie była w stanie zapłacić podatku. Początkowo Norton był winny państwu 600 tys. funtów, ale udało się obniżyć wymaganą kwotę do 300 tys. funtów Prezes firmy, Stuart Garner, powiedział, że pozostało mu kilka tygodni na zdobycie pieniędzy. Niestety jego plany zostały zastopowane. Sąd nie zgodził się na odroczenie spłaty zaległości podatkowych i innych wierzytelności. Mówiąc krótko, Norton jest spłukany.

fot. Norton/Breitling

W praktyce oznacza to, że zarząd nad Norton Motorcycles został przejęty, a dalsze losy fabryki pracowników są niepewne. Aktualnie Nortonem zarządza firma BDO specjalizująca się w doradztwie i kwestiach księgowych. Pod kuratelę BDO została oddana nie tylko fabryka, ale również Priest House Hotel, który należy do Stuarta Garnera.

Zadaniem BDO jest w pierwszej kolejności zaspokojenie roszczeń podatkowych i zabezpieczenie klientów Nortona, w tym zwrot zaliczek na zamówione motocykle.

Norton Atlas Nomad / fot. nortonmotorcycles.com

Norton to stara angielska marka, którą pod koniec 2008 roku kupił brytyjskimi milioner Start Garner i sprowadził z powrotem na angielską ziemię (wcześniej koleje losu przeniosły Nortona do USA). Garner zajął się odbudową firmy, a w 2010 roku pojawił się Commando.

Commando 961 został zastąpiony w 2015 roku przez MkII, dwa lata po przeniesieniu firmy do Donnigton Hall i Hasting House. Pojawiało się również wiele modeli limitowanych edycji na platformie 961, przywołując stare nazwy jak Dominator i Dominacer, a także specjalne wersje Commando (California, Street, Breitling).

Norton Dominator / fot. nortonmotorcycles.com

W 2016 roku zobaczyliśmy V4 SS i RR, ale pierwsze motocykle zostały dostarczone klientom dopiero w 2019 roku. w 2018 roku ujawniono nowe maszyny, czyli modele Atlas Nomad i Ranger wyposażone w silnik 650 cm3. Podobno są gotowe do produkcji.

Poza Wielkiej Brytanią Norton sprzedaje swoje maszyny w Australii, Hong Kongu, Jordanii i Stanach Zjednoczonych. Eksport wynosi 80 procent produkcji. Rocznie z fabryki marki wyjeżdża około 1000 sztuk.

%d bloggers like this: