Jawa Classic kontra Jawa Perak. Którą byś wybrał?

Jawa Perek to bez wątpienia jeden z najbardziej dostępnych cenowo, fabrycznie montowanych motocykli typu bober na świecie, chociaż może dla nas to niewielka pociecha, ponieważ obecnie nie kupimy go Polsce, ani nigdzie poza Indiami. Ale to się może zmienić.

Przypomnijmy, że pierwotnie firma Classic Legends zawarła w 2016 roku umowę licencyjną z Jawa Moto, czego efektem było ponownie wprowadzenie marki na rynek. Motocykl został po raz pierwszy zaprezentowany jako koncepcja wraz z Jawą Classic i Jawą Forty-Two w listopadzie 2018 roku.

fot. materiały prasowe

Początkowo Perak miał wejść do sprzedaży na początku 2019 roku, ale premierę przesunięto na wrzesień ubiegłego roku, a finalnie produkcyjna wersja pojawiła się dopiero w listopadzie 2019.

Design i wygląd

Jawa Perak oferowana jest w jedynym słusznym kolorze, ulubionym nie tylko przez wielbicieli bobberów. Już model koncepcyjny był matowo-czarny. Taki pozostał również finalny, produkcyjny wariant. Od felg i szprych aż po silnik i lusterka, motocykl emanuje urokiem stylu retro. Czerń jest wszechobecna, nawet oprawkę przedniego reflektora, dźwignie hamulca i sprzęgła, podnóżki i inne drobiazg, pomalowano na czarno.

Fot. Jawa Perak / Jawa Motorcycles

Takie firmy jak Harley-Davidson pozostawiają drobniejsze elementy w chromie, co zmuszą ortodoksyjnych wielbicieli czerni do wymiany tych części za ciężkie pieniądze. W przypadku modelu Perak nie ma takiej potrzeby. Warto jeszcze zwrócić uwagę, że matowa czerń Jawy Perak została przełamana kilkoma subtelnymi akcentami w złotym kolorze.

Fot. Jawa Classic / Jawa Motorcycles      

 

Motocykl nazwano na cześć modelu sprzedawanego przez czeską markę tuż po drugiej wojnie światowej. Oryginalny Perak został zaprezentowany na paryskich targach motoryzacyjnych w 1946 roku. Wersja sprzed dekad sprzedawana była w dwóch odmianach silnikowych, czyli 250 cm3 i 350 cm3.

Fot. Jawa Perak / Jawa Motorcycles

Perak bez wątpienia prezentuje się bardzo elegancko. Barczysty, ze szprychowymi kołami, pojedynczym, masywnym reflektorem, pięknie wyprofilowanym bakiem i świetnie skomponowanym z całością „pływającym” siedziskiem, które zdaje się zawieszone w powietrzu. Niektórzy mają jednak za złe indyjskim inżynierom, że wkomponowali w siedzisko również tylną lampę, co niepotrzebnie je pogrubia i komplikuje wymianę siodła.

Fot. Jawa Perak / Jawa Motorcycles

Klasyczna Jawa dostępna jest w charakterystycznym bordowym wykończeniu (lub szarym albo błyszczącym czarnym) z chromowanymi dodatkami. Oba modele mają jednak taką samą pojemność zbiornika paliwa, która wynosi 14 litrów.

Oświetlenie i układ wydechowy

Jawa Perak i Jawa Classic wyposażone są w identyczny reflektor halogenowy. Na szczycie lampy osadzona jest okrągła konsola instrumentów, która w klasycznym modelu Jawy ma beżowe tło. Niestety to zestawienie kolorów sprawia, że w świetle dziennym zegar jest nieczytelny. Perak ma czarne tło i białą igłę prędkościomierza, więc ten problem nie występuje. Mimo to, niewielki wskaźnik poziomu paliwa jest słabo widoczny również w wersji bobber.

Fot. Jawa Perak / Jawa Motorcycles

Obie wersje Jawy posiadają podwójne wydechy, ale w modelu Perak ich kształt jest dopasowany do stylu bobber. Końcówki wydechów są ostro ścięte i nie schodzą się w stożek jak w Jawie Classic. W tradycyjnym modelu wydechy są ponadto dłuższe i oczywiście chromowane. Odmienne są także błotniki, ich mocowania, boczne pokrywy, za którymi ukryto akumulator.

Zawieszenie, układ hamulcowy

Jawa Perak pożycza to, co najlepsze z klasycznego wariantu Jawy, i czyni ją lepszą. Przede zawieszenie to identyczna teleskopowa jednostka, która działa również w Jawie Classic. Nie wiemy jednak czy producent usztywnił nieco zawieszenie, czy pozostawił identycznie zestrojone w obu wersjach.

Fot. Jawa Perak / Jawa Motorcycles

Tylne zawieszenie rozwiązano inaczej. Odchodząc od konfiguracji z dwoma sprężynami, Jawa Perak ma zainstalowany pod siedzeniem monoshock. Usunięcie amortyzatorów pozwoliło uwypuklić trójkąt ramy, dzięki czemu motocykl zyskał bardziej drapieżny wygląd.

Fot. Jawa Classic / Jawa Motorcycles

Zamontowany centralnie pojedynczy amortyzator ma regulację wstępnego obciążenia. Oba motocykle wykorzystują podwójną, rurową ramę i wahacz typu skrzynkowego. Firma Classic Legends, który odpowiada za Jawę, zmodyfikowała wahacz i powiększyła go. Rozstaw osi w „klasyku” wynosi 1269 mm, a w wersji Perak 1485 mm.

Fot. Jawa Perak / Jawa Motorcycles

Motocykl jednomiejscowy ma siedzisko na wysokości 750 mm i masę 179 kg. Za skuteczność hamowania odpowiada tarcza 280 mm z przodu i 240 mm z tyłu. Bobber ma opony 100/90-18 z przodu i 140/70-17 z tyłu. Dwukanałowy układ ABS jest oferowany w standardzie.

Fot. Jawa Classic / Jawa Motorcycles

Dla porównania Jawa Classic ma siedzisko na wysokości 765 mm i jest lżejsza o 9 kg od Peraka. Przednia hamulec tarczowy z ABS (280 mm) połączono z hamulcem bębnowym z tyłu (153 mm). Klienci mogą jednak za dodatkową opłatą dokupić tarczę i ABS również na tył. Classic ma skromniejsze opony 90/90-18 z przodu oraz 120/80-17 z tyłu.

Silnik

Serce Jawy Classic jest jednocylindrowy, chłodzony cieczą silnik o pojemności 293 cm3, który wywodzi się z Mahindra Mojo. Chociaż daleko mu do dwusuwów minionej epoki, wspomniany wydech motocykla nawiązuje w oczywisty sposób do przeszłości. Zespół R&D sprawia, w przypadku Peraka wydech jest jeszcze bardziej interesujący i z gardłowym brzmieniem. Silnik DOHC jest w stanie wygenerować 27,37 KM mocy i 28 Nm momentu obrotowego. Piec jest sprzężony z 6-biegową skrzynią.

Fot. Jawa Perak / Jawa Motorcycles

Perak ma silnik o pojemności 334 cm3 wykorzystującą tę samą architekturę. Również jego skrzynia to bliźniacza 6-biegowa jednostka. W porównaniu ze średnicą 76 mm i skokiem 65 mm w „klasyku”, parametry Peraka wynoszą odpowiednio 81 mm i 65 mm. Większy silnik wytarza odpowiednio więcej mocy, czyli 30,42 Km i 31 Nm momentu obrotowego. Dodatkowa moc na pewno zwiększa atrakcyjność Peraka.

Cena

Jawa Classic kosztuje po przeliczeniu z rupii 8 799 zł w przypadku wariantu z jednokanałowym ABS i 9 277 zł dla wersji dwukanałowej. Jawa Perak to wydatek 10 415 zł. Oczywiście te ceny w Polsce nie byłyby możliwe do utrzymania, ale bez wątpienia na naszym rynku oba modele również byłby tańsze niż propozycja konkurencji, może poza Junakiem i Rometem.

Fot. Jawa Classic / Jawa Motorcycles

Classic Legends na razie nie zamierza rozpocząć dystrybucji międzynarodowej, chociaż nie jest to wykluczone w przyszłości. Kupilibyście współczesną Jawę w wersji bobber, gdyby pojawiła się taka opcja również u nas? A może jednak Classic?

Fot. Jawa Classic / Jawa Motorcycles

 

%d bloggers like this: