BMW Motorrad twierdzi, że Big Boxer to najmocniejszy silnik tego typu w historii

BMW zdradza szczegóły na temat nowego, dwucylindrowego silnika typu boxer, który pojawia się w czterech motocyklach koncepcyjnych zaprezentowanych w ubiegłym roku.

Big Boxer – bo takiej nazwy używa BMW, to flat-twin o pojemności 1 802 cm3, którego zobaczyliśmy w niesamowitym Concept R18/2 podczas EICMA w Mediolanie. Ma to być jednocześnie najmocniejszy silnik typu boxer w dotychczasowej historii marki. Jednostka wytworzy 91 KM przy maksymalnym momencie obrotowym 156 Nm. Takie parametry oznaczają według Niemców równowagę pomiędzy siłą pociągową a płynnością jazdy.

Fot. BMW

Silnik nawiązuje do pierwszych chłodzonych powietrzem boxerów Motorrad, które zadebiutowały w 1923 roku i pozostały w produkcji przez blisko 70 lat, z oddzielnymi obudowami silnika i przekładni. Zbudowano z myślą o niezawodności łatwości konserwacji.

Nowy Big Boxer jest oczywiście chłodzony powietrzem i olejem. Wał korbowy wykonany ze stali hartowanej ma dodatkowe łożysko, aby zapobiec niepożądanym drganiom w cylindrach. Ma również aluminiową obudowę. System smarowania dostarcza olej za pomocą dwustopniowej pompy i łańcucha typu tulejowego napędzanego wałem korbowym.

Inspiracją dla inżynierów niemieckiej marki były również dwucylindrowe silniki R5 i R51 z lat 1936 – 1941 oraz R51/2 z lat 1950-51, które wyposażone były w dwa wałki rozrządu napędzane wałem korbowym za pomocą łańcucha typu tulejowego. Zmiany oznaczają między innymi krótsze popychacze i zmniejszoną masę ruchomą, a także lepszą precyzję i większą stabilności prędkości pracy.

Zamiast stosować nowoczesne elementy hydrauliczne do luzowania zaworów, nowy silnik zapożycza starszą metodę polegającą na regulacji jednej śruby i nakrętki zabezpieczającej dla każdego zaworu. Skrzynia biegów jest sześciobiegowa z opcjonalnym wstecznym. Moc przenoszona jest na tyle koło za pośrednictwem wału napędowego, co również jest kawałkiem historii BMW.

Więcej szczegółów poznamy zapewne już wkrótce.

%d bloggers like this: