12 ważnych spraw podczas jazdy motocyklem w deszczu

Jazda motocyklem podczas deszczu nigdy nie jest dobrą opcją, ale czasami po prostu jedyną. Najlepsza rada jaką można dać w tym temacie, to w ogóle nie jechać. Bez wątpienia jest to sytuacja trudniejsza niż podczas dobrej pogody, z wielu powodów. Jakich?

Ponieważ zaczęła się jesień, będziemy teraz znacznie częściej jeździć w trudnych warunkach – deszczu po prostu nie da się uniknąć. Sprawdźcie najważniejsze zagadnienia dotyczące zagrożeń na drodze podczas złej pogody i gdy nawierzchnia jest mokra.

Pierwszy deszcz

Najgorsze są pierwsze minuty ulewy, kiedy krople mieszają się z brudem, fragmentami liści, kurzem, piaskiem i innymi zanieczyszczeniami zalegającymi na drodze. Z tej mieszaniny tworzy się substancja, która jest bardzo śliska, dlatego najlepiej przeczekać początek złej pogody i zrobić krótki postój. Jeśli nie możesz się zatrzymać, jedź wolniej i ostrożniej.

Fot. motite.blogs.sapo.pt

Zadbaj o odstęp

Daj sobie czas i miejsce. Zmniejsz prędkość i zostaw więcej przestrzeni pomiędzy Twoim pojazdem a poprzedzającym. Droga hamowania na mokrej nawierzchni znacznie się wydłuża i potrzebujesz uwzględnić to w swoich rachubach.

Uważaj na kałuże

Małe oczka wody na drodze mogą kryć pod powierzchnią dziurę w nawierzchni lub inne niespodzianki. Do tego dochodzi zjawisko aquaplaningu, czyli drastycznego zmniejszenia przyczepności opony z powodu zbyt dużej ilości wody. Oczywiście nie chodzi o to, aby lawirować pomiędzy kałużami jak pijany kowboj podczas rodeo. Po prostu lepiej ich unikać, a jeśli nie można, to należy przez nie przejechać bez kręcenia manetką gazu, utrzymując motocykl w pionie i nie dotykając hamulców.

Fot. StockSnap / Pixabay

Gładkie powierzchnie

Unikaj gładkich powierzchni, które są trochę śliskie w suche dni, a stają się niebezpieczne śliskie podczas deszczu. Chodzi o wszelkie namalowane linie, pokrywy włazów, metalowe płyty, a nawet pasy smoły, które niekiedy pojawiają się na drodze jako wypełnienie szczelin. Jeśli najedziesz na jeden z tych obiektów unikaj gwałtowanego hamowania lub przyspieszania.

Uważaj na środek pasa

Jeśli na drodze nie ma wyraźnych kolein, to zanieczyszczenia, olej i inne substancje lubią gromadzić się na środku pasa. Pamiętaj o tym jadąc podczas deszczu i wybierz raczej część bliżej zewnętrznej krawędzi pasa ruchu. Jazda przy osi jezdni jest niebezpieczna ze względu na ewentualność szprycy spod kół pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka.

Szpryca pod kół

Duże samochody takie jak ciężarówki, pchają przed sobą wał powietrza i wody. Tiry niestety nie zwalniają podczas złej pogody i kiedy mija Cię taki pojazd możesz zostać wręcz znokautowany połączoną szprycą spod kół i wody odbitej od szerokiego czoła ciężarówki. Dlatego lepiej nie jechać zbyt blisko pojazdów zbliżających się z przeciwnej strony. Równie niebezpieczna może być struga wody spod kół pojazdu wyprzedzającego Twój motocykl. Bądź ostrożny.

Fot. Bennetts

Zachowaj spokój

Jazda na motocyklu może być gwałtowna i szybka, ale podczas deszczu lepiej tego unikać. Pozostań zrelaksowany i unikaj gwałtownych ruchów. Ostre, nagłe przyspieszenie, hamowanie lub kręcenie kierownicą, mogą zmniejszyć i tak ograniczoną przyczepność.

Rób jedną rzecz na raz

W normalnych warunkach często łączymy kilka działań jednocześnie, takich jak przyspieszanie, zmiana biegów lub hamowanie podczas skręcania. Jadąc w deszczu skup się na oddzieleniu tych działań, np. zakończ hamowanie zanim wejdziesz w zakręt. Zmniejszy to wymagania dotyczące przyczepności opon.

Bez spiny

Napięte ciało i palce trzymające cały czas klamkę hamulca i sprzęgła powodują trzy złe rzeczy: a) szybciej męczą, b) wyolbrzymiają efekty wszelkich twoich ruchów, c) nie pozwalają działać zawieszeniu tak jak powinno. Pamiętaj, że motocykl został tak zaprojektowany, aby kompensować niewielkie nierówności i ruchy kierownika, więc pozwól mu wykonać swoją pracę.

Fot. Bike Bandit

Brak widoczności

Widoczność motocykla to jedno, a Twój wzrok to drugie. Upewnij się, że wizjer kasku radzi sobie podczas deszczu i nie zaparowuje. Antifog to nie jest tylko marketingowy chwyt, ale rzeczywista cecha dobrych wizjerów. Pamiętaj również, że blenda przeciwsłoneczna musi być podniesiona.

Suche linie na drodze

Takich oczywicie nie ma, ale jeśli możesz, wybieraj jazdę po śladach opon pojazdu poruszającego się przed Tobą. Koła samochodu działają jak pług, przez chwilę wypychając wodę z drogi. Możesz skorzystać z tego efektu z jednym wyjątkiem – jeśli droga jest uszkodzona głębokimi koleinami, nie jedź ich środkiem.

Wodoodporny strój to za mało

Odzież chroniąca przed deszczem na pewno bardzo się przydaje, ale jeszcze lepiej gdy są to ciuchy w wyraźnych, ostrych kolorach i z odblaskami. Deszcz sprawia, że kierowcy samochodów widzą o wiele gorzej. Szczególnie w starszych samochodach z niewydajnymi systemami nawiewu, w których szyby często są zaparowane a wycieraczki mało skuteczne, motocyklista jadący z przodu wygląda jak czarna plama. Nie wzdrygaj się zatem przed kupnem pomarańczowego lub żółtego kombinezonu na gorszą pogodę. To naprawdę poprawia bezpieczeństwo.

Fot. Staffordshire Biker
%d bloggers like this: