5 wielkich marek z branży motocyklowej: Zdziwisz się od czego zaczynały

Samoloty i linie lotnicze. Statki, garnitury i strzelby… Wydaje się, ze obecni producenci motocykli zawsze istnieli w obecnej formie. Czy możesz sobie wyobrazić czasy, w których BMW nie produkowało bokserów, a Piaggio nie kojarzyło się z legendarną Vespą?

Większość firm motocyklowych zaczynała od produkcji rowerów i dość łatwo można prześledzić ich rozwój od rowerowych pedałów do motocyklowych tłoków. Ale nie wszyscy z dzisiejszych liderów rynku zaczynali w ten sposób. Po prawdzie, to niektórzy byli bardzo daleko od motocykli. Zobaczcie najbardziej zaskakujące przykłady z historii.

BMW: silniki lotnicze

Producent silników lotniczych Bayerische Flugzeugwerke AG narodził się 7 marca 1916 roku. BFAG powstał w wyniku połączenie trzech innych firm: Rapp Motorenwerke (silniki lotnicze), Bayerische Flugzeugwerke (także samoloty) i Automobilwek Eisenach (samochody). Firmy połączyły się na wniosek cesarza Wilhelma II i przez pierwsze lata działalności były przedsiębiorstwem państwowym, a przynajmniej wspieranym przez państwo.

Fot. By Chris and Kelly from Alexandria, VA – BMW IIIa Engine, CC BY-SA 2.0

BFAG produkował silniki lotnicze do końca I wojny światowej, kiedy postanowienia traktatu wersalskiego uniemożliwiły dalszy rozwój i produkcję. Na dodatek alianci zażądali całego mienia spółek lotniczych, a tego czego nie mogli przejąć, zniszczyli. Aby związać koniec z końcem niemiecka firma (która została w 1918 roku przemianowana na BMW), zaczęła budować silniki motocyklowe, sprzęt rolniczy, artykuły gospodarstwa domowego, a nawet hamulce do wagonów kolejowych. Pierwszy motocykl BMW, legendarny R 32, został wypuszczony na rynek w 1923 roku.

Ducati: radia i komponenty radiowe

Początki gorącokrwistej, włoskiej marki motocyklowej sięgają 1926 roku, w którym powstała firma pod nazwą Società Scientifica Radio Brevetti Ducati z siedzibą w Bolonii. Właścicielem przedsiębiorstwa był Antonio Cavalieri Ducati oraz jego synowie Adriano, Marcello i Bruno. Panowie założyli firmę aby produkować lamy próżniowe, skraplacze i części do aparatów radiowych.

Fot. Iron Bishop [CC BY-SA 3.0

Rodzinny biznes rozwija się tak dobrze, że w 1935 roku powstała nowa fabryka w dzielnicy Borgo Panigale. Zbliżała się jednak wojna, a ponieważ firma produkowała komponenty radiowe i gotowe radiostacje dla wojska, była stałym celem bombardowań aliantów. W 1944 naloty ostatecznie zniszczyły fabrykę Ducati kończąc tym samym produkcję radiostacji i części do odbiorników radiowych.

Rzeczywistość powojenna była już inna. Rodzina Ducati szukała nowych sposobów zarabiania pieniędzy i znalazła człowieka, który później miał się przyczynić do odnowy firmy. Aldo Farinelli, bo o nim mowa, opracował mały silnik o pojemności 50 cm3 zwany Cucciolo, co w wolnym tłumaczeniu oznacza „szczeniaka”. Niewielki silnik można było zamontować w ramie rowerowej, fakt nie bez znaczenia w pierwszych latach po II wojnie światowej. Ducati i Farinelli zawarli umowę o współpracy i tak powstał nowy producent motocykli.

Co ciekawe, Ducati wciąż produkuje elektronikę. Zajmuje się tym Ducati Energia, mniej znane ramię firmy, które wytwarza części elektroniczne, podsystemy wykorzystywane w przemyśle motoryzacyjnym, budowlanym i sektorze bezpieczeństwa.

Husqvarna: broń palna

Husqvarna dziś postrzegana jest jako nowoczesna marka i producent wytrzymałych motocykli offroadowych, ale historia przedsiębiorstwa sięga nie dziesięcioleci wstecz, ale wieków! Husqvarna została założona w 1689 roku jako przedsiębiorstwo państwowe produkujące muszkiety i inną broń dla szwedzkiego wojska.

Fot. simpsonltd.com

Jeśli zastanawiacie się, czy Szwedzi strzelali do Polaków z muszkietów Husqvarny podczas potopu szwedzkiego, to tak się nie stało, bo wojna polsko-szwedzka miała miejsce nieco wcześniej, w latach 1655-1660.

Fabrykę sprywatyzowano w 1757 roku i przez następne 240 lat produkowano karabiny i strzelby na rynek wojskowy oraz cywilny. Produkcja motocykli rozpoczęła się w dopiero 1903 roku, po maszynach do szycia, żeliwnych piecach i rowerach. Firma rozpoczęła produkcje sprzętu elektrycznego w 1919 roku zaczynając od kosiarek, a wkrótce potem rozszerzono asortyment o piły łańcuchowe, przecinarki oraz sprzęt ogrodniczy i budowlany.

Ostatnia broń palna Husqvarny została wyprodukowana w 1989 roku, ale logo szwedzkiej marki wciąż wskazuje na militarną historię Husqvarny.

Kawasaki: statki i transport

Korzenie Kawasaki Heavy Industries sięgają 1878 roku i firmy Kawasaki Tsukiji Shipyard. Założona w Tokio przez handlowca i przedsiębiorcę Shozo Kawasaki, zajęła się budową statków. W 1896 roku firma została zarejestrowana jako Kawasaki Dockyard Company.

Przez następne trzydzieści lat Kawasaki rosło, wydzielało filie, wchodziło w nowe segmenty rynku. W tym czasie firma produkowała statki cywilne i wojskowe, okręty podwodne, samoloty, lokomotywy, wagony kolejowe. Zajęła się także przemysłem ciężkim, w tym stalowym, a nawet dużymi projektami inżynieryjnymi.

Museum of Fine Arts, Boston

Podczas II wojny światowej Kawasaki produkowało okręty i samoloty myśliwskie, w tym znany model Hien, który był jedynym chłodzonym cieczą samolotem opracowanym w Japonii podczas wojny.

Po wojnie Kawasaki nadal produkowało… wszystko. Dopiero na początku lat 60. japoński producent zdecydował się wejść w segment motocykli. Decydujące znaczenie miał zakup przez filię produkująca samoloty firmy Meguro Motorcycle Company. Meguro posiadało licencję na kopię BSA A7, dzięki czemu Kawasaki szybko wyprodukowało swoją wersję Meguro K.

Kawasaki zakupiło Meguro w 1963 roku, a już w 1965 roku pojawiły się motocykle pod marką Kawasaki. Niedługo potem powstała legendarna seria W, która doprowadziła do równie słynnej serii H1 i ostatecznie ogromnego sukcesu japońskiej marki w branży motocyklowej.

Suzuki: krosna przemysłowe

W 1909 roku młody Michio Suzuki założył firmę Suzuki Loom Works w Hamamatsu. Wcześniej 22-letni Suzuki przez długie siedem lat pobierał nauki u mistrza stolarskiego Kotaro Imamura. Nauczył się u niego jak konserwować i naprawiać krosna przemysłowe. Ta wiedza bardzo przydała się Suzuki podczas wojny rosyjski-japońskiej. Połączenie znajomości tematu, funkcjonowania branży i odziedziczenie rodzinnej firmy sprawiło, że Suzuki mógł zostać producentem krosien.

Fot. Global Suzuki

Suzuki budował krosna przez następne trzy dekad nieustannie przesuwając granice technologii w celu poprawy wydajności dużych, złożonych maszyn. W połowie lat trzydziestych zdecydował się jednak na dywersyfikacje produkcji i rozpoczął badania rynku samochodowego. Pierwszy prototyp auta marki Suzuki został opracowany pod koniec lat 30. ubiegłego wieku, w samą porę, aby w okresie II wojny światowej zostać jednym z producentów samochodów.

Po wojnie Suzuki wznowił prace na samochodami, ale już w 1952 roku firma zaprezentowała swój pierwszy silnikowy jednoślad, czyli motorower z dwusuwowym silnikiem o pojemności 36 cm3. Początki Suzuki były więc raczej skromne…

%d bloggers like this: