5 motocykli o najniższym spalaniu. Który byś wybrał?

Jeśli chcesz zmniejszyć emisję dwutlenku węgla i zaoszczędzić grosza na benzynie, motocykl to świetny wybór. Większość silnikowych jednośladów jest bardziej wydajna pod względem zużycia paliwa niż samochody, ale niektóre motocykle są lepsze od innych. Oto pięć niezwykle wydajnych maszyn.

Prezentowana piątka znajduje się wśród najbardziej oszczędnych motocykli dostępnych na rynku. Jeśli poszukujesz motocykla, który będzie miał spore przebiegi, zużycie paliwa jest jednym z parametrów, który ma spore znaczenie, bo możne znacząco wpłynąć na wydatki za benzynę. Warto zwrócić uwagę, że wszystkie z pięciu poniższym motocykli znajdują się w segmencie entry-level, wyposażone w jedno- lub dwucylindrowe silniki, reprezentujące cruisery, turystyki i standardowy segment jednośladów.

Fot. Gab Pili

Mniejsze silniki jedno- i dwucylindrowe są zwykle bardziej rozsądne w poborze paliwa niż wielkie piece, ale oczywiście grupa, do której kierowane są poszczególne modele, również wpływa na średnie zużycie. Mówiąc inaczej, producenci zdaja sobie sprawę, czego oczekują odbiorcy określonych modeli. W niektórych spalanie będzie miało większe znaczenie niż w innych.

Motocykle o niższej mocy, podstawowe, przyjazne w podróży, są skierowane do użytkowników, którzy nie mają ciśnienia na gwałtowne odkręcanie manetki i niesamowite osiągi. Bez wątpienia to ma wpływ na zużycie paliwa.

Skąd wzięły się poniższe wyniki? Zużycie paliwa poszczególnych modeli jest wypadkową danych podawanych przez producentów zestawionych ze średnim zużyciem uzyskanym przez użytkowników danych modeli. Twoje wyniki mogą się oczywiście różnić, szczególnie jeśli jeździsz agresywnie.

Honda Rebel 300: 3,36/100 km

Fot. Honda Rebel 300/Honda

Niewielki, jednocylindrowy cruiser Hondy to fantastycznie oszczędny motocykl. Na forach poświęconych temu modelowi można znaleźć liczne wątki dotyczące zużycia paliwa. Większość użytkowników deklaruje, że motocykl spala nie więcej niż 3,5 l benzyny na sto kilometrów. Zastosowany w Hondzie Rebel silnik można znaleźć w wielu modelach japońskiego producenta, więc jeśli Rebel komuś nie odpowiada, może sprawdzić CB300F lub CB300R, a prawdopodobnie uzyska wynik bardzo zbliżony do osiągnięć Hondy Rebel.

BMW G 310 GS: 3,40/100 km

Fot. BMW G 310 GS/BMW

G 310 GS bawarskiego koncernu to kolejny singiel o małej średnicy, ale „ubrany” nieco bardziej przygodowo, jak jego więksi bracia. BMW twierdzi, że zużycie paliwa wynosi 3,33 l na 100 kilometrów, natomiast jest to wartość w idealnych warunkach i przy średniej prędkości. Jeśli pojedziemy bliżej maksymalnych 143 km/h, które może osiągnąć G 310 GS, spalanie na pewno będzie znacznie wyższe.

Yamaha SR400: 3,92 l/100 km

Fot. Yamaha SR400/Yamaha

Yamaha SR 400 ma bardzo dobre opinie użytkowników. Ten znany od końca lat 70. model właściwie niewiele zmienił się wizualnie w porównaniu do pierwowzoru sprzed czterech dekad. Oczywiście współczesny model Yamahy z jednocylindrowym, chłodzonym powietrzem silnikiem SOHC, wspiera się na oszczędnym układzie wtryskowym. Ten fantastyczny model retro skierowany jest do użytkowników wybierających raczej krótsze niż dłuższe dystanse i nie zachwyca osiągami, ale jest za to bardzo oszczędny. Dobra wiadomość dla osób dojeżdżających codziennie do pracy lub szkoły.

Kawasaki Versys-X 300: 4,1 l/100 km

Fot. Kawasaki Versys-X 300/Kawasaki

Kawasaki Versysy-X 300 ma na pokładzie ten sam silnik co Ninja 300. Zieloni chwalą się, że jest to motocykl o aspiracjach turystycznych i małych kosztach eksploatacyjnych. Rzeczywiście mimo niewielkiego silnika w modelu Kawasaki znalazło się turystyczne zawieszenie, sześciobiegowa skrzynia, dodano szeroką kierownicę i stosunkowo nisko osadzone siedzisko – co ma wpływ na sterowność. Użytkownicy tego modelu informują, że rzeczywiste zużycie w przypadku spokojnej jazdy może być nawet niższe niż 4 l na 100 kilometrów. Znakomity wynik!

Suzuki V-Strom 650: 4,7 l/100 km

Fot. Suzuki V-Strom 650/Suzuki

Dwucylindrowy V-Storm ma długą historię poszukiwacza przygód i znany jest z niezawodności, ale bez problemu może służyć jako maszyna do dojazdów do pracy i śmigania po mieście lub okolicy. To świetny motocykl jeśli szukasz nieco większej wydajności bez zbytniego poświęcenia w zakresie oszczędności paliwa. Użytkownicy Suzuki V-Storma 650 meldują, że na jednym baku może przejechać pół tysiąca kilometrów, co też ma niebagatelne znaczenie. Przy największej pojemności z modeli w naszym zestawieniu, V-Storm nadal zapewnia świetne, oszczędne spalanie.

%d bloggers like this: