13 pytań i odpowiedzi dla początkującego motocyklisty

Czy możemy jeździć z włączonymi światłami drogowymi? Co stanowią przepisy o wyprzedzaniu przy linii ciągłej i w przypadku samochodów toczących się w korku? Do jakiej prędkości możemy rozpędzić się w nocy w mieście, a jak szybko pojedziemy poza terenem zabudowanym? To podstawowe pytana, ale starzy rutyniarze mogą niektórych nie pamiętać, a młodzi motocykliści jeszcze ich wszystkich nie spamiętali. Oto nasza krótka lista, która ma przypomnieć najważniejsze dla nas kwestie. Sprawdźcie czy znacie odpowiedzi na wszystkie 13 pytań.

Czy można jeździć po powierzchni wyłączonej z ruchu?

Tego typu miejsca określa znak poziomy P-21, który jest po prostu strefą zakreśloną ukośnymi liniami. Trzeba wiedzieć, że nie można się w tym miejscu zatrzymywać (również awaryjnie), jest to „powierzchnia wyłączona”, na którą po prostu nie można wjeżdżać.

Czy można wyprzedzać przy linii ciągłej?

Wyprzedzanie przy linii ciągłej jest dozwolone o ile nie najeżdżasz lub nie przejeżdżasz przez linię ciągłą pojedynczą, lub podwójną. Warto pamiętać o zachowaniu bezpiecznej odległości od pojazdu, który wyprzedzasz.

Czy wyprzedzanie w korku jest dozwolone?

Mimo że czasami spotykamy się z agresywnym zachowaniem kierowców samochodów stojących lub wlekących się w korku, przepisy nie zabraniają motocyklistom tego manewru. Nie można jedynie najeżdżać na linię ciągłą (należy jechać po jednym pasie drogi) i trzeba pamiętać, że w przypadku zawadzenia o inny pojazd, winny będzie zazwyczaj motocyklista.

Czy można wymijać samochody stojące w korku?

Jest to rozwinięcie poprzedniej kwestii. Ponieważ przepisy nie zabraniają jazdy pomiędzy stojącymi w korku samochodami, tego typu manewr jest dozwolony! Koniec i kropka. Oczywiście osobną kwestią pozostaje zachowanie bezpiecznego odstępu od wymijanych samochodów. Wielu kierowców aut ma pretensje właśnie przez to, iż obawiają się uszkodzenia lakieru lub lusterek przez motocykl – nawet jeżeli takie sytuacje zdarzają się rzadko.

Czy można jeździć na długich światłach?

Niestety część motocyklistów używa świateł drogowych w ciągu dnia aby poprawić swoją widoczność. Przepisy tego zabraniają, ponieważ długie światła służą do jazdy w nocy i to tylko wtedy, jeśli nie przeszkadzają innym uczestnikom ruchu drogowego, również pieszych. Warto pamiętać, że światła drogowe w motocyklu mogą oślepić kierowcę samochodu i doprowadzić do groźnych, niebezpiecznych sytuacji.

Czy można jechać środkiem pasa ruchu?

Każdy kierujący powinien poruszać się możliwie blisko prawej krawędzi jezdni, ale to nie oznacza, że musi. Mówiąc krótko, możemy jechać środkiem pasa ruchu, tym bardziej, że kierujący jednośladem może stwierdzić, że jazda bliżej krawędzi pasa ruchu zagraża jego bezpieczeństwu – np. ze względu na uszkodzenia nawierzchni, zalegający piach, itd.

Czy jazda lewym pasem jest dozwolona?

Oczywiście tak, ale wówczas gdy motocyklista wyprzedza inne pojazdy lub jedzie szybko. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne: Jazda lewy pasem ruchu, jeśli prawy jest wolny, to wykroczenie. Wyjątkiem od tej reguły jest uszkodzona nawierzchnia na prawym pasie. W takiej sytuacji bezpieczeństwo motocyklisty jest nadrzędne.

Jak szybko mogę jechać w mieście i poza nim?

Prędkości maksymalne z jakimi możemy poruszać się po drogach są ściśle ustalone: W terenie zabudowanym 50 km/h, chyba że znaki stanowią inaczej. W nocy pomiędzy 23.00 a 5.00 możemy rozpędzić się w terenie zabudowanym do 60 km/h. Na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej dozwolona prędkość to 90 km/h, dwujezdniowej dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu 100 km/h. Na drodze ekspresowej jednojezdniowej również 100 km/h, a dwujezdniowej 120 km/h. Najszybciej pojedziemy na autostradzie, na której możemy rozpędzić się do 140 km/h.

Czy głośne wydechy motocykla są dopuszczalne?

Zależy jak głośne… Przepisy są w tej kwestii jasne. Pojazdy motocyklowe o pojemności do 125 cm3 mogą emitować dźwięk do 94 dB, natomiast motocykle powyżej tej pojemności nie mogą być głośniejsze niż 96 dB. Co raz więcej diagnostów na stacjach kontroli pojazdów weryfikuje głośność wydechów, wiec warto przemyśleć pomysł ich wybebeszania.

Czy muszę mieć ubezpieczenie?

Oczywiście do jazdy na silnikowych jednośladach wymagane jest ubezpieczenie OC. Warto również rozważyć zakup dodatkowego ubezpieczenia, gdyby doszło do ewentualnego uszkodzenia pojazdu innego uczestnika ruchu drogowego – np. podczas wymijania pojazdów stojących w korku.

Czy strój ochronny na motocyklu jest obowiązkowy?

Motocyklista jest jedynie zobowiązany do używania kasku, natomiast odzież ochronna nie jest obowiązkowa. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z ryzyka wywrotki, która dla motocyklisty ubranego w krótkie spodenki, T-shirt i tenisówki, może oznaczać poważne obrażenia.

Czy mogę przewozić pasażerów?

Na motocyklu nie wolno przewozić więcej niż jedną osobę, z wyłączeniem pojazdów motocyklowych wyposażonych w wózek boczny. Niektóre motocykle są zarejestrowane jako pojazdy przeznaczone do przewozu tylko jednej osoby ze względu na konstrukcję, np. pojedyncze siodło, mimo że dopuszczalna masa obciążenia uwzględnia jazdę z pasażerem.

%d bloggers like this: