Nigdy nieotwarta skrzynia z silnikiem Harley-Davidson 45 WLA z 1942 roku!

Silnik znajduje się w Arden w Północnej Karolinie, ale został wystawiony na aukcji na platformie sprzedażowej eBay. Właściciel chce za ten niezwykły zabytek motoryzacji 13 500 dolarów. Silnik zachowany jest w świetnym stanie, znajduje się w oryginalnej skrzyni z okresu II wojny światowej.

fot. ebay.com

Zabytek pochodzi z Wheels Through Time Museum in Maggie Valley. Było to prywatne muzeum, które zostało w całości sprzedane. Silnik jest jedną z jego części.

fot. ebay.com

Flathead Harleya-Davidsona został wyprodukowany dla armii amerykańskiej. Jednostka o pojemności 740 cm3 była standardowym wyposażeniem modelu WLA (wraz z kanadyjskim WLC). Charakteryzowała się niską kompresją 5:1, dzięki czemu silnik mógł pracować na paliwie niskiej jakości.

fot. ebay.com

Kontrakt Harleya z armią Stanów Zjednoczonych opiewał na tysiące kompletnych motocykli, ale również na olbrzymie ilości części zapasowych, w tym całych silników, które można było stosunkowo szybko wymienić.

fot. ebay.com

Każdy Flathead dla wojska był składany i sprawdzany w fabryce firmy, a następnie wysyłany do magazynów US Army. W skrzyni znajdował się również zestaw akcesoriów, które były niezbędne do zainstalowania i uruchomienia napędu. Egzemplarz z eBay’a nie został nigdy rozpakowany, jedynie odkryty do zdjęć, które możemy oglądać. Wśród akcesoriów jest zupełnie nowy gaźnik, który umieszczono w odpornym na wilgoć, nawoskowanym papierze.

fot. ebay.com

Gaźnik został wstępnie ustawiony w fabryce. W zestawie znajduje się także instrukcja instalacji całego silnika, aby mógł ją wykonać nawet nieprzeszkolony w tym zakresie żołnierz.

fot. ebay.com

W ramach działań wojennych Harley-Davidson wyprodukował 90 000 motocykli modelu WLA dla armii amerykańskiej, a także dla sił kanadyjskich i innych sojuszników. Wiele z tych maszyn trafiło po zakończeniu wojny do cywila, a sam silnik był produkowany w nieco zmienionej formie aż do 1973 roku. Produkcja modelu WLA zakończyła się jeszcze w 1945 roku, ale została wznowiona w 1949 i kontynuowana do 1952 roku w ramach zobowiązań Harleya-Davidsona dotyczących wojny koreańskiej.

fot. ebay.com

Z tego powodu WLA to wciąż stosunkowo łatwo dostępny motocykl biorąc pod uwagę jego wiek, jednak znalezienie oryginalnego, kompletnego i nietkniętego przez te wszystkie lata silnika, to coś niezwykłego. Właściciel napędu zapewne nie będzie czekał długo na osobę skłonną zapłacić oczekiwaną kwotę. Aukcję możecie podejrzeć pod tym adresem.

fot. ebay.com
%d bloggers like this: