Motocykle z kolekcji Keanu Reevesa. Ma m.in. H-D i customa od West Coast Choppers

Reeves nie ma willi za 100 milionów dolarów, nie chodzi z ochraniarzami i można go spotkać w metrze lub w autobusie. Przez całe życie miał tylko dwa własne auta – klimatyczne, stare Volvo, oraz współczesny egzemplarz Porsche, chociaż jeździ oczywiście samochodami, które dostaje w ramach kampanii promocyjnych. Obojętność wobec samochodów nie jest przypadkowa. Największą pasją aktora są motocykle, w których zakochany jest od lat.

Z racji wykonywanego zawodu Reeves musi odbywać liczne podróże po całym świecie i miesiącami przebywa na planach zdjęciowych w odległych miejscach globu. Jednym ze zwyczajów aktora stało się kupowanie motocykla w miejscu, gdzie aktualnie przebywa i sprzedaż maszyny po zakończeniu okresu zdjęciowego. To nietypowe hobby sprawiło, że przez trzy dekady kariery aktorskiej Reeves zetknął się osobiście z niezliczonymi motocyklami i zna je nie tylko z folderów, ale po prostu jako użytkownik.

Jego osobista kolekcja jest spora, ale na pewno nie jakaś gigantyczna. Ponieważ Keanu nie jest typowym kolekcjonerem, ma zarówno bardzo drogie, jak i zwyczajne motocykle, w standardowych wersjach. Są to po prostu pojazdy, z którymi w różnych okresach życia zżył się, polubił, stały dla niego ważne ze względu na przyjaciół, z którymi jeździł lub pracował. Przede wszystkim znajdują się w niej motocykle, na których Keanu sam jeździł.

Kilka dni temu przedstawiliśmy cztery klasyki ze stajni aktora, dziś kilka nieco nowszych perełek.

Arch KRGT-1

Motocykl o nazwie KRGT-1 to maszyna w stylistyce sport-cruisera, która została skonstruowana i zaprojektowana praktycznie od podstaw, a ponad 200 części wykonano specjalnie na potrzeby tej jednostki. Kilka lat temu aktor założył w Kalifornii firmę Arch Motorcycles, w której konstruuje wraz z przyjacielem, Gardem Hollingerem z County Choprods, własne motocykle.

KRGT-1 był pierwszym motocyklem zbudowanym przez team od podstaw. Keanu chciał, aby ten jednoślad był odbiciem jego marzeń i oczekiwań. To miała być ascetyczna maszyna wykonana z niezwykłą dbałością o każdy szczegół i detal. Nie klon Harleya, ale stylistyka i wygląd, jakiego nie uświadczyliśmy od czasów V92SC Victory.

Arch Motorcycle KRGT-1 / fot. hotcars.com

Pierwszy KRGT-1 trafił do sprzedaży w 2014 roku. Aktualnie powstaje około 30 motocykli rocznie, czyli niedużo, ale dzięki temu Reeves i Hollinger zachowują wyłączność na swój motocykl i nie są uzależnieni od inwestorów i kapitału, co zazwyczaj wiąże się z ograniczeniem swobody, samodzielności i wolności kreacji.

Silnik S&S Cycle posiada pojemności 2032 cm3 i moc 121 koni mechanicznych. Napęd łańcuchowy oraz sześciodniowa skrzynia Baker Drivetrain dopełniają obraz napędu. Przednie zawieszenie bazuje na odwróconych amortyzatorach Ohlins 43 mm, z tyłu natomiast zamontowano wydajny single shock tej samej firmy.

1984 Harley-Davidson Shovelhead

Shovelhead to kwintesencja Harleya-Davidsona z czasów, kiedy nikt nie przejmował się normami spalania i emisji spalin, a w USA rozbujał się ruch hippisowski. Oczywiście wariant z 1984 roku był ostatnim z tego okresu, właściwie u schyłku pewnej ery. Firma z Milwaukee produkowała ten model od połowy lat 60. Definitywnie zakończyła jego karierę właśnie w 1984 roku.

1984 Harley-Davidson Shovelhead / fot. YouTube

Nazwa pochodzi od kształtu głowic, które przypominają nieco szuflę (ang. shovel). Podczas blisko 20-letniej kariery Shovela wiele się zmieniło. Zniknęła prądnica i pojawił się alternator, zwiększyła się pojemności ( z 1212 cm3 na 1343 cm3) i rodzaj zapłonu. Co ciekawe, Shovel ma praktycznie tylko zagorzałych zwolenników i zapieczonych przeciwników, co związane jest z przejęciem marki przez firmę AMF pod koniec lat 60. I spadkiem jakości produkcji.

Mimo to, nikt nie przechodzi obok tego motocykla niego obojętnie, a właściwie eksploatowany egzemplarz z przebiegiem 200 tysięcy, bez remontu, nadal w dobrej kondycji, nie jest niczym wyjątkowym. Egzemplarz Keanu jest podobno w doskonałej formie.

El Diablo West Coast Chopper

Poza zwykłymi, seryjnymi modelami, Keanu ma oczywiście kilka motocykli w wyjątkowej specyfikacji, od renomowanych ekip. Jednym z tych pojazdów jest El Diablo. Motocykl został zbudowany przez West Coast Choppers, czyli właściwie Jesse Jamesa, który założył przedsiębiorstwo zajmujące się customem na początku lat 90.

El Diablo West Coast Chopper / fot. pinterest.com

Właściwie Jesse James zbudował motocykle dla kilku gwiazd. Poza Reevesem są to między innymi raper Kid Rock i koszykarz Shaq O’Neal. Wspominam o tym nieprzypadkowo, bo egzemplarze Shaqa i Keanu różni tylko kolor i detale designu. Motocykl koszykarza ma intensywny fioletowy kolor i żółte płomienie, a wariant Reevesa jest po prostu czarny.

Motocykl ma czystą, wręcz ascetyczną formę w czerni i chromie. Jedynym odstępstwem od tych barw jest wykonane z beżowej skóry siodło oraz siedzisko dla pasażera wraz z oparciem. Co ciekawe, w tym samym czasie Keanu zakupił również H-D Dyna Wide Glide. Widać było mu mało.

West Coast Choppers sprzedają tylko około 12 do 15 motocykli rocznie w cenach zaczynających się od 150 000 dolarów, a więc mogą sobie na nie pozwolić nieliczni. Niestety nie znamy specyfikacji modelu dla Reevesa, ponieważ nie została ona nigdy podana publicznie.

Arch Method 143

Kolejny motocykl z własnej firmy aktora. Po prostu nie mogło go zabraknąć, bo jest to częściowo dzieło Keanu, a przynajmniej jego wizji i pomysłów, ponieważ brał udział przy projektowaniu tego modelu. „Pewnego dnia już nas tu nie będzie, a jeśli możemy coś po sobie pozostawić, na czym nam zależy, powinniśmy to zrobić” – to motto Arch Motorcycles i myśl, która mogłaby znaleźć się wśród monologów Neo.

Arch Method 143 to nietypowy jednoślad zbudowany nie na ramie, tylko w oparciu o nadwozie samonośne wykonane z włókna węglowego. Sercem układu jest V-twin o pojemności 2343 cm3. Masywny silnik produkuje absurdalne ilości momentu obrotowego. Jednostka pochodzi od firmy S&S z USA, która specjalizuje się projektowaniu i budowie wysokiej klasy silników od końca lat 60. ubiegłego wieku.

Arch Method 143 / fot. Arch

Mocny młyn S&S został zmodernizowany, aby zapewnić jeszcze lepszą trwałość i ostrzejszą reakcję przepustnicy, co nie odbiło się w żaden sposób na mocy, która wynosi 170 KM. Model 143 posiada sześciobiegowy „transmiter” Bakera połączony z głównym wałem o wysokim momencie obrotowym i ostatecznie napędem łańcuchowym, który zapewnia moc tylnemu kołu. Masywny silnik otrzymuje także pomoc od elektroniki, która ma za zadanie kontrolować siłę motocykla.

Przednie zawieszenie to Öhlins FGRT. Układ wydechowy zainspirowany został MotoGP i wykonany w całości z tytanu i włókna węglowego. Arch odpowiada również za projekt i wykonanie niestandardowych kół. Zbiornik paliwa i siedzisko kierowcy płynnie łączą się ze sobą. Skóra niemal niezauważalnie zamienia się aluminium, z którego wykonany jest zbiornik paliwa. Koncepcja obejmuje także opatentowany projekt reflektorów oraz zaprojektowany przez Arch wyświetlacz.

Każdy z egzemplarz motocykla ma ponad 200 części wyprodukowanych ręcznie tylko dla niego. Dodajmy jeszcze tylko, że w wersji Elite, którą posiada Keanu, powstały tylko 23 egzemplarze.

Wkrótce kolejne motocykle ze stajni Keanu Reevesa.

%d bloggers like this: