Levis powraca z nowym pomysłem. Nie, nie chodzi o dżinsy

Brytyjska firma Levis Motorcycles produkowała dwusuwowe motory od 1911 roku i nie należy jej mylić z marką dżinsów o tej samej nazwie. Niegdyś synonim wyścigów motocyklowych, Levis był powszechnie znany na brytyjskich drogach przed drugą wojną światową.

fot. Levis Motorcycles

Po wojnie wszystko się zmieniło, a nowa rzeczywistość okazała się dla brytyjskiej marki z Birmingham zabójcza. Firma upadła i Lewis zniknął z mapy motocyklowego świata na ponad 70 lat.

fot. Levis Motorcycles

Nazwę kupili w 2014 roku dwa projektanci motoryzacyjni, którzy chcą ożywić wybitną, brytyjską markę. Steve Kirk i Phil Bevan pracowali przez wiele miesięcy, aby przywołać ducha dawnej świetności i stylu dzięki modelowi V6 Cafe Racer.

fot. Levis Motorcycles

V6 Cafe Racer to pierwszy z pięciu zaplanowanych motocykli, które wejdą do produkcji. Będą to bardzo drogie maszyny. Cena premierowego modelu została ustalona na poziomie 102 tys. funtów (ok. 480 tys. zł).

fot. Levis Motorcycles

Motocykle Levis pędziły po drogach już w 1911 roku, a zaledwie dziewięć lat później odniosły zwycięstwo na wyspie Man w kategorii Lightweight TT. W 1928 roku Levis pokazał światu wariant czterosuwowy, który odnosił sukcesy aż do wybuchu wojny. Te osiągnięcia zobowiązują, nawet jeśli dziś Levis to jedynie słaby blask dawno minionej chwały. V6 Cafe Racer został zaprojektowany na bazie silnika… samochodowego.

fot. Levis Motorcycles

Pomysł z silnikiem samochodu to rozwiązanie promowane przed Phila Bevana, właściciela Connaught Competition Engines – firmy produkującej silnik V10 o pojemności dwóch litrów, którego przeznaczeniem są wyścigi samochodowe. Konstrukcja tego pieca pozwala na łatwe przerobienie go na mniejsze warianty widlaków.

fot. Levis Motorcycles

W finalnej wersji silnik ma pojemność 1200 cm3 i generuje 120 KM mocy przy 120 Nm momentu obrotowego. Większość zastosowanych rozwiązań i patentów, na przykład rama ze stalowych ruch, zawieszenie Hossack, układ wydechowy, to oryginalne rozwiązania Levisa.

fot. Levis Motorcycles

Prototyp po raz pierwszy zobaczyliśmy rok temu, ale podobno jeszcze w tym roku pojawi się w pełni homologowana, drogowa wersja V6 Cafe Racera. Czy tak się stanie? Zobaczymy.

fot. Levis Motorcycles
%d bloggers like this: