Kufry, rolka a może siatka? Jak rozwiązać problem bagażu na motocyklu?

Już niedługo znowu wyruszymy na drogi i pojawi się odwieczny problem mniejszego lub większego bagażu. Co zrobić, jeśli nie chcesz zakładać plecaka? Który system będzie dla Ciebie najlepszy? Sprawdź jakie masz opcje.

Siatka na fotel pasażera

Siatka motocyklowa jest jednym z najprostszych, co nie znaczy, mało przydatnych rozwiązań. Przede wszystkim, w przeciwieństwie do innych systemów, praktycznie nie zajmuje miejsca, kiedy bagaży nie mamy. Może zatem posłużyć nam awaryjnie, kiedy np. zatrzymamy się przy sklepie na małe zakupy, a nie mamy wpiętych kufrów, plecaka, itp.

fot. windingroads.co.uk

Siatkę zakładamy na miejscu pasażera, który może nawet na niej siedzieć. Przewożone przedmioty umieszczamy po prostu pod mocno naciągniętą siatką. Wbrew pozorom, to całkiem bezpieczny sposób przewożenia dodatkowego kasku lub innego ekwipunku. Na dodatek siatki są tanie i można dopasować je kolorystycznie.

Jedną z opcji są również kufry mocowanie na siedzeniu pasażera. Mają niewielką pojemność (najczęściej około 5 litrów), ale za to lepiej chronią przechowywane przedmioty od zwykłej siatki. Można je szybko zdjąć i założyć, ale ze względu na małą pojemność nadają się głównie do krótkich przejazdów.

Kufry

Wielbiciele nakedów wystrzegają się ich jak ognia, ale nie da się ukryć, że w podróży kufry są bardzo przydatne. Część motocykli turystycznych ma je zresztą na wyposażeniu. Trudno wyobrazić sobie Hondę Gold Wing bez tych pokaźnych pudeł, podobnie jak Hondę Deauville, w której zastosowano kufry zintegrowane, będące elementem nadwozia.

fot. ridebikegear.com

Kupując kufry warto wpierw zastanowić się nad stelażem, bo ta kwestia jest nawet ważniejsza niż pojemnik. Najlepiej kupić cały zestaw, ale w praktyce nie zawsze tak to się odbywa. Kufry są mocowane po bokach motocykla, na wysokości tylnego koła lub za kanapą, czyli centralnie. Najsolidniejsze są wersje aluminiowe, często z wyposażone w zamki, dodatkowe mocowania, i specjalne przegrody w środku. Pojemność kufrów jest spora, najczęściej powyżej 30 litrów, zaś centralnego może bez problemu przekroczyć 50 litrów.

Druga kategoria to różne warianty kufrów z tworzywa sztucznego zarówno renomowanych film, jak i mało znanych producentów. Kufry centralne, poza swoją funkcjonalnością wynikającą z pojemności, mogą być również świetnym oparciem dla pasażerki – niektóre są nawet wyposażone w firmowe oparcie, dodatkowe oświetlenie lub odblaski.

Warto pamiętać, że dodatkowe, kanciaste bryły, szczególnie po bokach motocykla wpływają na zwiększenie oporów powietrzna, a zatem na zużycie paliwa i hałas. Przy prędkościach przelotowych po dobrych drogach to może stanowić pewien problem. Drugim są ceny, bo renomowane komplety razem ze stelażem to wydatek nawet kilku tysięcy złotych. Trzeci sprawa to stelaże, które najczęściej pozostają na motocyklu nawet jeśli zdejmiemy kufry – nie wszyscy akceptują ich estetykę.

Sakwy

Dla właścicieli motocykli klasycznych lub neoklasycznych, szczególnie cruiserów, bobberów, chopperów, plastik i metal odpadają a jedynym akceptowalnym materiałem sakwy jest skóra. Niezliczone warianty i typy sakw są wykonane z różnej jakości skór. Parametrów oceny jest wiele, dlatego rozpiętość cenowa też jest ogromna. Mocowane do stelaży doskonale pasują do stylu klasyków i… właściwie tylko do nich. Ale są trwałe, bardzo pojemne (ponad 70 litrów w komplecie) i naturalne. Na zdjęciu jest kombinacja sakwy centralnej ze stałymi kuframi boczymi z tworzywa sztucznego.

fot. bossbags.com

Sakwy tekstylne są bardziej uniwersalne niż skórzane, bo ze względu na materiał mogą mieć więcej kieszeni, schowków, dodatkowych patentów. Ich pojemność jest duża, nawet powyżej 60-70 litrów łącznie (komplet). Warianty tekstylne wybierane są również dlatego, że częściej występują w mocowaniu bezpośrednio do motocykla, a więc nie wymagają stelaży. Można je po prostu odpiąć i zabrać ze sobą, co ma niebagatelne znaczenie podczas dłuższego postoju. Ta zaleta jest jednocześnie wadą, bo mogą przesuwać się uszkadzając lakier.

Rolki

Występujące również jako torby mocowane na przedłużonym, tylnym oparciu pasażera. Bagaż może wówczas służyć jako oparcie dla pleców kierowcy, chociaż ustawiona niemal pionowo bela może mieć niekorzystny wpływ na prowadzenie motocykla, ze względu na zmianę rozłożenia masy. Tzw. rolki mogą być też umieszczone poziomo, ale często wystają znacząco poza obrys motocykla.

fot. nelsonrigg.com

Producenci stosują też łączone systemy rolki poziomej z sakwami bocznymi oraz bardzo dużą różnorodność materiałów i wzorów. Pojemność również jest bardzo różna poczynając do kilkunastu litrów do ponad 60.

Tankbagi

Świetne rozwiązanie zarówno na krótkie, jak i bardzo długie trasy. Tankbagi umieszcza się na zbiorniku paliwa, do którego mocowane są magnesami lub pasami lub obydwoma systemami jednocześnie. Dodatkowy pas przewleczony jest wokół główki ramy. Tankbagi w wersji mini nie różnią się bardzo od krawatów na bak, ale największe modele o pojemności ponad 40 litrów bywają bardzo rozbudowane, łącznie z bocznymi kieszeniami, podziałem na kilka rozłączanych sekcji, łącznie z opcją plecaka. Poza wygodą użytkowania mają też inne zalety, np. rozbicie strugi powietrza w motocyklach bez przedniej szyby lub innej osłony.

fot. Motorus.pl

Kłopot z rozwiązaniem tego typu pojawia się podczas tankowania, bo większość modeli zasłania korek paliwa. Producenci starają się jednak pomóc użytkownikom stosując mocowania na magnes lub tankbagi z mocowaniem do wlewu paliwa. Dodatkowo warto pamiętać, że umieszczona na baku spora masa wpływa na prowadzenie motocykla, pokaźny pakunek może też zasłaniać zegary i utrudniać skręcenie.

Część z motocyklistów wskazuje również na problem rysowania przez pakunek lakieru baku. Problem też rzeczywiście może się pojawić jeśli nie zabezpieczymy powierzchni baku lub dolnej części tankbaga – do tego celu doskonale nadają się gęste gumowe siatki, które można nabyć na metry w dowolnym sklepie budowlanym.

%d bloggers like this: