9 najszybszych motocykli Kawasaki wszechczasów

Kawasaki to firma, która dała światu jedne z najszybszych motocykli w historii. Był to proces który trwał całe dekady. Oto lista dziewięciu najszybszych motocykli „zielonych”, jakie wyprodukowano od 1973 roku. Miałeś któregoś z nich? 

To zarazem droga, która poprowadziła Kawasaki do powstania dwóch flagowych, współczesnych modeli japońskiej firmy: Ninja H2 i Ninja H2R.

1. Kawasaki Z1: 1972 do 1975 – 212 km/h

Ten konkretny model w rzeczywistości był prekursorem serii Z kategorii nakedów i motocykli typu street. Pomógł także spopularyzować japońskie motocykle, na równi z rywalizującą z nim w owym czasie Hondą CB750. Sercem Z1 był czterocylindrowy, chłodzony powietrzem, silnik DOHC o pojemności 903 cm3 o mocy 82 KM i 73,5 Nm momentu obrotowego.

Kawasaki Z1 / fot. motorcyclespecs.co.za

Masa na mokro: 247 kg. Do setki rozpędzał się w 4,8 s. Z1 był naprawdę szybki, jak na swój czas, ale został zapamiętany jako początek, geneza serii Z, a nie najszybszy motocykl. Ekipie „zielonych” potrzeba było ponad dekady, zanim odzyskali tytuł najszybszego motocykla produkcyjnego.

2. Kawasaki GPZ900R: 1984 do 1996 – 243/254 km/h

Gigant z Minato odzyskał swój tytuł prędkości w połowie lat 80. za sprawą Kawasaki GPZ900R. Motocykl znany był również jako ZX900A lub Ninja 900 w zależności od rynku. Dziś model ten uważa się za jeden z najwcześniejszych, który stworzył rodzinę motocykli sportowych Ninja.

Kawasaki GPZ900R / fot. motorcyclespecs.co.za

GPZ900R wyposażony był w chłodzony cieczą czterocylindrowy, rzędowy silnik DOHC o pojemności 908 cm3 o zróżnicowanej mocy w zależności od rynku. Najmocniejsza z wersji miała 115 KM i 85,4 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który z łatwością radził sobie ze sporą masą 248 kg. Maksymalna prędkość wynosiła w praktyce od 243 km/h do 254 km/h. GPZ900R stał się najszybszym motocyklem Kawasaki i był nim do czasu zdetronizowania przez model Tomcat ZX-10, który pojawił się w 1988 roku.

“Top Gun” / fot. materiały prasowe

Co więcej, ten model stał się zjawiskiem popkulturowym za sprawą kultowego filmu „Top Gun”. Główny bohater – Maverick, grany przez Toma Cruise’a, kiedy nie latał z prędkością dwóch machów swoim F-14 Tomcat, pędził po drogach w siodle GPZ900R.

3. Kawasaki Tomcat ZX-10: 1988 do 1990 – 266 km/h

Mając już ugruntowaną pozycje szybkich motocykli dzięki GPZ900R, Kawasaki wprowadziło następcę tego modelu w 1988 roku. Tomcat ZX-10 był również częścią rodziny Ninja i miał pierwszą aluminiowa ramę, która od tego czasu stała się cechą większości motocykli marki.

Kawasaki ZX10 / fot. motorcyclespecs.co.za

Co ważniejsze, japoński koncern udoskonalił silnik GPZ900R dzięki lżejszym tłokom, większym zaworom, nowemu gaźnikowi CV i zmienionemu współczynnikowi kompresji. Rezultatem tych zmian był chłodzony cieczą, czterocylindrowy DOHC o pojemności 997 cm3, który generował 135 KM i aż 102 Nm momentu obrotowego.

Oprócz nowego podwozia i mocniejszego silnika Kawasaki poświęciło wiele wysiłku na opracowanie aerodynamicznego projektu owiewek. W rezultacie powstał motocykl, który osiągał 266 km/h prędkości maksymalnej, co pozwoliło mu zdobyć tytuł najszybszego motocykla produkcyjnego 1988 roku.

4. Kawasaki Ninja ZX-11: 1990 do 2001 – 283 km/h

W latach 90. czołowi japońscy producenci rozpoczęli wojnę o miano najszybszego motocykla świata. Dopiero dżentelmeńska umowa pomiędzy rywalami w 1999 roku zakończyła ten etap. Pierwszym motocyklem, który wziął udział w tej wojnie był właśnie model Ninja ZX-11, czyli sportowy turystyk znany również jako ZZR1100.

Kawasaki Ninja ZX-11 / fot. motorcyclespecs.co.za

Jako następca Tomcata, Ninja ZX-11 wzniósł się na kolejny poziom szybkości i mocy, która pochodziła z chłodzonego cieczą czterocylindrowego pieca DOHC o pojemności 1052 cm3, który oferował 145 KM i 108,5 Nm momentu. Deklarowana waga motocykla to aż 274 kg.

Ninja ZX-11 był w stanie osiągnąć prędkość 283 km/h, będący tym samym najszybszym motocyklem produkcyjnym swoich czasów. Chociaż został ostatecznie pokonany w 1999 roku, Ninja ZX-11 pozostaje wyjątkowym, ponieważ długo pozostawał liderem wojny o miano najszybszego motocykla.

5. Kawasaki Ninja ZX-12R: 2000 do 2006 – 301 km/h

Mając konkretną misję pokonania Hondy i Suzuki, Kawasaki zaprezentowało w 2000 roku swój model Ninja ZX-12R. Po sukcesie poprzednika czyli ZX-11, nowa jednostka była wyposażona w większy i mocniejszy silnik gotowy do ciężkiej pracy.

Kawasaki Ninja ZX-12R / fot. motorcyclespecs.co.za

Moc pochodziła z czterocylindrowego, rzędowego pieca o pojemności 1199 cm3, który wytwarzał potężne 178,5 Km i moment obrotowy na poziomie 137 Nm. Przy masie 247 kilogramów ZX-12R był w stanie osiągnąć prędkość maksymalną 300,9 km/h.

Kilka mniejszych aktualizacji pozwoliło Ninja ZX-12R deptać po piętach Suzuki GSX1300R Hayabusa do momentu zastąpienia modelu przez Ninja ZX-14R w 2006 roku. Co najważniejsze, wiele z pionierskich rozwiązań z ZX-12R zostało później ulepszone i ponownie zastosowane w kolejnym modelu: ZX-14R.

6. Kawasaki Ninja ZX-14R: od 2006 – 299 km/h

W 2006 roku pojawił się model Ninja ZX-14R, który zastąpił ZX-12R. Motocykl znany był również jako ZZR-1400. Kolejny zamaskowany zabójca dostał większy i mocniejszy silnik, zachowując jednocześnie ta samą lekką aluminiową konstrukcję ramy typu monocoque.

Kawasaki Ninja ZX-14R / fot. fot. motorcyclespecs.co.za

Jednostka centralna to masywny, rzędowy DOHC o pojemności 1352 cm3, które po aktualizacji w 2012 roku podniesiono do 1441 cm3. Model z 2006 roku osiągał „jednie” 190 KM i 140,7 Nm momentu obrotowego, ale po odświeżeniu w 2012 roku miał już 207,9 KM i 153,5 Nm momentu obrotowego.

Niestety motocykl wyjechał z fabryki z elektronicznym ogranicznikiem prędkości, który zmuszał go do zaprzestania wyścigu przy prędkości 299 km/h. Istnieje jednak wiele sposobów usunięcia tego ograniczenia, dlatego nieoficjalnie Ninja ZX-14R może osiągać prędkości nawet powyżej 330 km/h.

7. Kawasaki Ninja ZX-10R: od 2004 – 296 km/h

Po zaprzestaniu wojny o miano najszybszego motocykla, Kawasaki nie zaprzestało jednak rozwijać swoich pomysłów. Od 2004 roku Ninja ZX-10R jest ulubionym motocyklem zarówno profesjonalnych zawodników, jak i wojowników, którzy jeżdżą na torach amatorsko. Właściwie w każdym liczącym się wyścigu pojawi się przynajmniej kilka egzemplarzy ZX-10R, co najlepiej świadczy o jakości możliwościach tego modelu.

Kawasaki Ninja ZX-10R / fot. motorcyclespecs.co.za

Ostatnia ważna aktualizacja miała miejsce w 2016 roku, kiedy pojawił się wariant opracowany i zbudowany wyłącznie dla zespołu Kawasaki WSBK. Najważniejszym udoskonaleniem był lżejszy wał korbowy, dzięki czemu czterocylindrowy silnik o pojemności 998 cm3 był w stanie wyprodukować 197 KM i 113,5 Nm momentu obrotowego.

Jeśli chodzi o broń w klasie jednego litra, Kawasaki Ninja ZX-10R znajduje się wysoko na liście liderów wraz z takimi rywalami jak Yamaha YZF-R1, Honda CBR1000RR Fireblade, a także Suzuki GSX R1000.

8. Kawasaki Ninja H2: od 2015 – ponad 332 km/h

Kolejny motocykl na liście to jeden z dwóch sztandarowych motocykli, które Kawasaki zbudowało wyłącznie z myślą o szybkości i niczym więcej. Przedstawiony w 2015 roku model Ninja H2 z doładowaniem wycisnął wszystkie soki z jednostki DOHC 99cm3 bazującej na świetnym ZX-10R.

Kawasaki Ninja H2 / fot. motorcyclespecs.co.za

Uliczny wariant Kawasaki Ninja H2 oferuje 210 KM i 133,5 Nm momentu obrotowego. Przy masie 238 kg oznacza to teoretyczną prędkość maksymalną ocenianą na 332 km/h. To bodajże najszybszy pojazd na dwóch kołach z homologacją uliczną.

9. Kawasaki Ninja H2R: od 2015 – 400 km/h

Wypuszczona wraz z Ninja H2, specjalna wersja R, została stworzona specjalnie do użytku na torze, co wyjaśnia jej radykalną aerodynamikę i brak akcesoriów ulicznych takich jak światła i kierunkowskazy.

Kawasaki Ninja H2R / fot. fot. motorcyclespecs.co.za

Oprócz doładowania, silnik o pojemności 998 cm3 dostał inne ulepszenia, w tym szeroką gamę lekkich i egzotycznych materiałów, co umożliwiło uzyskanie imponującej mocy 310 KM i szczytowym momentem obrotowym wynoszącym 156 Nm.

Przez długi czas trwały dyskusje, czy Ninja H2R może osiągnąć teoretyczną prędkość maksymalną 400 km/h. Kilka starć zbliżyło ten model do magicznej granicy, ale potrzeba było tureckiego asa Kenana Sofuoglu i mostu Oman Gazi, czwartego pod względem długości na świecie, aby osiągnąć magiczne 400 km/h. Oczywiście działo się to przy wyłączonym ruchu na moście. Rekord został ustanowiony w połowie 2016 roku.

Wśród motocykli produkcyjnych, żadna maszyna nie zbliża się do obecnie do wyniku Ninja H2R.

%d bloggers like this: