Jak sprzedaje się nowa Jawa?

Firma Mahindra, właściciel marki i gigant na indyjskim rynku, oczekuje sprzedaży na poziomie 7 500 sztuk miesięcznie. Dla porównania, w Polsce wszyscy dealerzy łącznie sprzedają miesięcznie ok. 1500-2000 jednośladów (wszystkich pojemności).

Pierwsze motocykle Jawa trafiły do sprzedaży w listopadzie 2018 roku. Mahindra przywróciła do życia kultową markę, ale sprzedaje motocykle pod parasolem nowej firmy o nazwie Classic Legends. CL ma skupiać się na markach premium Mahindry. Pierwszą z nich jest właśnie Jawa.

fot. materiały prasowe

Może wydawać się, że konstrukcja sprzed kilku dziesięcioleci, nawet w nowym wydaniu, nie należy do najwyższej klasy motocykli, ale rynek indyjskich jednośladów jest nieco odmienny od europejskiego. W Indiach dawne marki i motocykle ze Starego Kontynentu, nawet produkowane lokalnie, uważane są za lepsze niż rodzime konstrukcje.

15 listopada 2018 był dniem rozpoczęcia sprzedaży, ale w praktyce zakupu można było dokonać wyłącznie za pośrednictwem strony internetowej. Aktualnie fizyczne miejsca sprzedaży już istnieją, a ich liczbą systematycznie wzrasta. Obecnie 5 salonów znajduje się w Delhi, 3 w Bangalore i 2 w Pune. Do końca 2019 roku otwarte zostanie aż 95 nowych salonów – przynajmniej taki jest plan Classic Legends.

fot. materiały prasowe

Co ciekawe, rezerwacje online zostały zamknięte 24 grudnia, a zakup nowych motocykli od tego dnia jest możliwy wyłącznie w salonach sprzedaży. To i tak nie oznacza, że klient będzie mógł od razu wyjechać ze sklepu nową Jawą. Termin dostawy motocykli to wrzesień 2019 roku. W chwili obecnej okres oczekiwania na retro Jawę wynosi więc aż 9 miesięcy.

Klienci, którzy zdecydowali się na zakup motocykla wcześniej, tj. w terminie od 15 listopada do 25 grudnia, mogą spodziewać się dostawy nieco wcześniej, od kwietnia bieżącego roku. Zamówienia będą realizowane w tej samej kolejności co rezerwacje.

fot. materiały prasowe

Chociaż Classic Legends chwali się, że liczba rezerwacji przerosła wszelkie oczekiwania, właściciel marki nie ujawnia aktualnych liczb. Zakładając jednak, że optymistyczne plany Classic Legends zostaną zrealizowane, do odbiorców trafi w pierwszym roku sprzedaży około 90 000 motocykli.

To oczywiście niesamowity wynik, ale tylko wówczas jeśli porównamy go ze sprzedażą w Polsce. Największy rywal Jawy na rodzimym rynku, czyli Royal Enfield sprzedaje około 10 razy więcej maszyn – każdego miesiąca klienci kupują około 75 000 motocykli Royal Enfield.

%d bloggers like this: