Jedziesz do Hiszpanii? Madryt i Barcelona z nowymi restrykcjami dla motocyklistów

Nowe zasady mające na celu zmniejszenie zatoczenia i zanieczyszczenia powietrza, wejdą w życie w najbliższy piątek. Obecnie w Madrycie znajduje się kilka tzw. APR (Áreas de Prioridad Residencial), czyli obszarów, na których nierezydenci nie mogą poruszać się pojazdami. Do tej pory motocykle były zwolnione z wszelkich ograniczeń, ale to się niestety zmieni za kilkadziesiąt godzin.

Według Hiszpańskiego Stowarzyszenia Motocyklistów (Asociación Mutua Motera), Madryt rozszerzy obecne strefy APR na jeden duży obszar o nazwie Central Madrit. Nowa strefa obejmie praktycznie całe centrum Madrytu.

Madryt / fot. pixabay

Mieszkańcy tych ulic będą mogli wjechać do nich bez przeszkód, podobnie jak nierezydenci, których pojazdy posiadają etykiety ZERO i ECO. Pozostali, posiadający etykiety B lub C, będą mogli wjechać jedynie do wyznaczonych stref parkingowych. W przypadku motocykli powyższe etykiety oznaczają: ZERO – pojazd elektryczny o zasięgu 40 km lub więcej; ECO – pojazd elektryczny o zasięgu mniejszym niż 40 km; C – pojazd o spalaniu wewnętrznym, norma Euro 3 lub Euro 4; B – pojazd o spalaniu wewnętrznym, norma Euro 2.

Motocykle zarejestrowane przed 2003 rokiem zostaną całkowicie usunięte z centrum miasta, co uderza również w lokalną społeczność, bo w Madrycie blisko 40% motocykli jest zarejestrowanych przed tą datą. Ponadto osoby jeżdżące bez specjalnej etykiety środowiskowej podlegają karze grzywny w wysokości 90 euro.

Zgodnie z nowymi przepisami również parkowanie motocykli na chodnikach będzie ograniczone. Może to stanowić kolejny problem, bo w mieście jest tylko ok. 6500 miejsc parkingowych dla motocykli.

Podobne obostrzenia dotyczyć będą Barcelony. W tej sprawie głos zabrała już Europejska Federacja Stowarzyszeń Motocyklowych (FEMA), która wskazuje na fakt, że motocykliści nie stoją w korkach i potrzebują znacznie mniej miejsca do parkowania. Dodatkowo do centrów obu miast dojeżdżają na motocyklach tysiące pracowników, którzy teraz częściowo przesiądą się do samochodów, zwiększając i tak rosnące z roku na rok korki.

%d bloggers like this: