Jak przygotować motocykl na zimowy odpoczynek? Sześć głównych spraw

Wiele punktów i zakładów naprawiających motocykle zyskuje każdej wiosny sporo klientów z powodu złego lub niewystarczającego przygotowania jednośladów do zimowania. Prawidłowe przechowanie naszych skarbów zaoszczędzi czasu i pieniędzy gdy nadejdzie czas powrotu motocykla na drogę. Kluczowe dla sukcesu operacji jest sześć głównych spraw:

1. Mycie

Przed odstawieniem motocykla w zaciszny kąt, gdzie będzie czekał na wiosnę, powinniśmy wpierw dokładnie go umyć. Zaschnięte pozostałości robaków, błoto, plamy oleju, zanieczyszczenia drogowe lub zwykły kurz z odrobiną wilgoci mogą w okresie kilku miesięcy stać się ogniskiem korozji. Umyj swój motocykl a następnie dokładnie go osusz, aby w zakamarkach nie pozostała mokre miejsca. Kolejnym krokiem jest dodanie warstwy wosku, która będzie działać jako bariera przed wilgocią i rdzą.

Fot. FaithfulTrigger

Możesz także rozważyć użycie inhibitora korozji, który jest po prostu olejem ochronnym o wysokiej lepkości tworzącym cienką, penetrującą i nie wysychającą powłoką ochronną. Poza zabezpieczeniem przed wodą i korozją, środek tego rodzaju wypiera wilgoć. Na dodatek nie spływa, a więc można aplikować go na każdą powierzchnię – plastik, metal, gumę, włókno węglowe, itd.

2. Akumulator

Akumulator jest istotną częścią motocykla i mimo niewielkiej masy do całej maszyny, bez niego po prostu nie ruszysz na wiosnę. Właściwa konserwacja i przechowywanie pomogą uzyskać jak najdłuższą żywotność tej krytycznej części motocykla.

Na początek sprawdź poziom płynu w akumulatorze, oczywiście o ile masz aku kwasowo-ołowiowy z zakręcanymi nasadkami na górze. Niski poziom kwasu akumulatorowego powoduje zasiarczenie, które może prowadzić do zwarcia pomiędzy płytami wewnętrznymi. Jest to typowa akwaria tego typu akumulatorów, która pojawia się w wyniku zaniedbania. Jeśli nigdy nie sprawdzasz poziomu płynów dopóki nie wystąpi problem, najczęściej będzie już za późno, aby uratować akumulator.

fot. YouTube

Warianty bezobsługowe nie są dokładnie takie, jak sugeruje ich nazwa. Podczas gdy poziom płynu w tego typu akumulatorze nie może być regulowany ponieważ całość jest szczelna, konstrukcje tego typu nadal wymagają konserwacji poza sezonem. Przechowywanie w temperaturze pokojowej i okresowe ładowanie zapewnią najdłuższą możliwą żywotność bezobsługowego akumulatora.

Współczesne elektroniczne ładowarki umożliwiają również ładowanie akumulatora (w trybie podtrzymania) podłączonego do instalacji motocykla. Rozwiązanie to można zastosować w ogrzewanym garażu, ale jeśli pomieszczenie jest pozbawione tego udogodnienia, lepiej będzie jednak akumulator wyjąć i zanieść do domu.

3. Układ paliwowy

Prawdopodobnie każdy słyszał lub doświadczył problemów z gaźnikiem lub wtryskiwaczami po zbyt długim okresie stagnacji paliwa w motocyklu. Wraz z wprowadzeniem etanolu do współczesnych paliw, przechowywanie stało się problemem niezależnie od tego, czy jest to Twój motocykl czy kosiarka. Etanol jest znacznie bardziej higroskopijny niż zwykła benzyna, co w praktyce oznacza, że zawiera rozpuszczoną lub zawieszoną wodę. Może to prowadzić do korozji komponentów, gumy, lakieru i osadów węglowych, która będą siać spustoszenie zarówno w systemach z gaźnikiem jak i wtryskiem paliwa.

Foto: businesstech.co.za

Najlepszym sposobem, aby sobie z tym poradzić, jest napełnienie zbiornika i potraktowanie paliwa i układu paliwowego dodatkiem specjalnie zaprojektowanym do radzenia sobie z problemami powodowanymi przez paliwa etanolowe. Preparaty te mają za zadanie wiązać wodę i nie pozwalają jej się skraplać. Należy tylko pamiętać, aby przed zimowaniem, a po dodaniu preparatu, przejechać się kawałek celem rozprowadzenia środka po całym układzie. Pamiętaj aby przeczytać instrukcję na preparacie.

4. Wymień olej silnikowy

Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że olej silnikowy działa nie tylko jak smar, ale pomaga także w systemie filtracji. Olej zatrzymuje małe cząstki w zawiesinie aż dotrą one do filtra, gdzie większość z nich zostanie uwięziona i usunięta z obiegu. Jednym z głównych depozytów tego rodzaju jest węgiel, który wytwarzany jest w komorze spalania i przepychany za pierścienie tłokowe za każdym razem, gdy wystrzeliwany jest cylinder. Kiedy motocykl pracuje na zużytym oleju silnikowym, węgiel powoli się rozdziela i odkłada na powierzchniach metalowych. Osad ten jest wyjątkowo korozyjny i powoduje wytrawienie powierzchni, takich jak przekładnie i łożyska.

fot. YouTube

Olej silnikowy i filtr należy wymienić przed pozostawieniem motocykla na zimowy sen, aby usunąć brudną ciecz i szkodliwe osady węglowe w niej zawieszone.

5. Opony

Czy kiedykolwiek myślałeś o swoich oponach przygotowując moto do zimowania? Jeśli nie, to powinieneś. Opony tracą powietrze podczas długiego przechowywania motocykla na kołach. Miękka lub płaska opona zostaje pozbawiona części swoich właściwości. Ab temu zapobiec najlepiej byłoby postawić motocykl na stojaku.

fot. YouTube

Jeśli taka możliwość nie zachodzi, bo po prostu nie masz odpowiedniego sprzętu, pamiętaj aby od czasu do czasu przestawić motocykl, dzięki czemu opony nie będą obciążane przez dłuższy czas w jednym obszarze swojej powierzchni.

6. Pokrowiec

Prawidłowo dopasowana osłona motocykla zapewni ochronę zarówno zewnętrzną jak i wewnętrzną. Jej zadaniem jest chronić lakier i motocykl przed pyłem, a także przypadkowymi uderzeniami, kiedy maszyna stoi i czeka na wiosnę. Trzeba tylko pamiętać, aby pokrowiec nie zatrzymywał wilgoci uwięzionej pod spodem, wynikającej m.in. z różnicy temperatur. Mówiąc prościej, trzeba zainwestować w wariant oddychający wariant pokrowca.

Foto: aerostich.com
%d bloggers like this: