5 najsolidniejszych kotw podłogowych 2018 roku

Kotwy pozwalają zapobiec najczęstszej metodzie kradzieży motocykla, czyli przeniesienia lub wtoczenia jednośladu na pakę busa. Solidna kotwica i łańcuch zmuszają złodziei do użycia głośnych i czasochłonnych metod. Przyjrzeliśmy się aktualnej ofercie tego rodzaju zabezpieczeń dostępnej w polskich dystrybucji i znaleźliśmy dla Was najsolidniejsze modele.

Linki do wszystkich prezentowanych modeli nie są przypadkowe. Dopierałem je pod względem opłacalności, czyli są to najniższe ceny, jakie udało mi się znaleźć w necie. Rozrzut cenowy jest spory, bo np. model OXFORD Brute Force kosztuje ok. 330 zł, natomiast egzemplarz z linku to wydatek 235 zł, a więc oszczędność pieniędzy jest znacząca.

1. Oxford Rota Force OF438

Potężna kotwa firmy Oxford wykonana jest z hartowanej stali. Głowa to wariant obrotowy, co ułatwia przewlekanie łańcucha przez oczko (łańcucha nie ma w zestawie). Średnica  pręta oczka to aż 26 mm, co czyni Rota Force jednym z najmocniejszych systemów antykradzieżowych w swej kategorii.

fot. OXFORD

Średnica wewnętrzna oczka to aż 59 mm, dzięki czemu przewleczemy przez nie równie solidny łańcuch. Kotwa mocowana jest do podłoża za pośrednictwem czterech dybli mocujących. Dokręcamy je kluczem imbusowym, natomiast po zakończeniu tej procedury w główki śrub należy wbić dostarczone wraz z zestawem kulki stalowe. Ten prosty system uniemożliwia odkręcenie śrub.

Na koniec instalacji głowy śrub zabezpieczone zostają stalowymi zaślepkami. Warto dodać, że rozporowe śruby mocujące wymagają solidnego podłoża – nie może to być zwietrzała podłoga cementowa. Najniższa cena zestawu to 235 zł (link pod ceną).

2. OXFORD Terra Force

Terra Force musiał znaleźć się w naszym zestawieniu z jednego powodu. Część podłóg i podłoży, do których chcielibyśmy przytwierdzić mocowania, jest słabej jakości. Rozwiązania tego problemu są dwa. Można kupić kotwę mocowaną również do ściany lub wykuć w podłożu większą dziurę i zalać ją nowym betonem.

fot. OXFORD

Nie jest to szczególnie trudne. Szybkowiążący beton w torbach po 25 kilogramów można kupić za kilka, kilkanaście złotych. Wystarczy go wymieszać, ustawić kotwicę, zalać i poczekać kilkanaście godzin.

Pręt kotwy ma dwa poziome pręty przebiegające pod kątem prostym, co uniemożliwia wyrywanie kotwicy z betonu. Model Terr Force jest odporny na przecinanie, rozbijanie i wiercenie. Ma również prestiżowy certyfikat Solid Secure Motorcycle Gold. Pręt główki to aż 26 mm średnicy, a wnętrze oczka 59 mm, czyli podobnie jak w modelu Rota Force. Główka nie jest jednak ruchoma. Najniższa cena jaką udało mi się znaleźć to 149 zł.

3. KRYPTONITE Strong Hold

Rozwiązanie KRYPTONITE jest bez wątpienia bardziej eleganckie niż konkurencji, bo potężna podstawa i zawias kotwy zakryte są obudową z grubego tworzywa sztucznego. Po złożeniu oczka do bieżni w obudowie, na dysk można również najeżdżać kołem, co w niewielkiej przestrzeni garażu ma duże znaczenie. Kolejną zaletą modelu Strong Hold jest to, że producent sprzedaje zestaw raz z kluczami i… wiertłami.

fot. KRYPTONITE

Klient musi zatem jedynie podłączyć wiertarkę do prądu, zrobić trzy otwory, dokręcić platformę i… gotowe! Strong Hold posiada pałąk o średnicy 16 mm wykonany z utwardzonej stali. Warto dodać, że kotwa nadaje się również do mocowania w ścianie. W pakiecie są trzy kołki rozporowe. Pałąk osadzony jest w korpusie samej kotwy, co utrudnia jego unieszkodliwienie. 254 zł to najniższa ceną jaką znalazłem w Internecie.

fot. KRYPTONITE

4. ABUS Granit WBA 100

Produkt firmy ABUS też można mocować w podłodze i na ścianie, a ucho kotwy po złożeniu nie stanowi przeszkody dla kół motocykla. Grubość pręta jest nieco mniejsza i wynosi 16 mm, natomiast wymiary wewnętrzne ucha (65 x 75 mm) gwarantują przewleczenie przez nie najgrubszych łańcuchów.

fot. ABUS

Dyble mocujące są cztery i oczywiście z kulkami blokującymi wpust. Głowy śrub są dodatkowo zasłonięte metalowymi zaślepkami, które również znalazły się w zestawie. Warto pamiętać, że podobnie jak we wcześniejszych przypadkach, przy prawidłowym montażu demontaż kotwy jest niemal niemożliwy. Najniższa cena to 229 zł.

Czy to zabezpieczenie można pokonać? Oczywiście, że tak. Wymaga to jednak sporo pracy i czasu, a na dodatek generuje dużo hałasu. Tutaj możecie zobaczyć próbę unieszkodliwienia ABUSA Granit WBA 100.

5. OXFORD Docking Station OF437

Docking Station marki OXFORD to wciąż jedna z najsolidniejszych kotw zabezpieczających nasz motocykl, warto jednak zwrócić uwagę, że system ten nie wymaga dodatkowo łańcucha z kłódką, jak we wszystkich wcześniejszych propozycjach, a jedynie samego łańcucha. Dwa wieńczące łańcuch ogniwa po prostu wkłada się dwie szczeliny i rygluje kołkiem. Rozmiar szczelin umożliwia zastosowania ogniw o średnicy 14-16 mm, czyli bardzo dużo, bo już 10 mm daje na praktycznie gwarancję, że złodziej nie przetnie hartowanej stali nożycami.

fot. OXFORD

W praktyce Docking Station jest jednak nieco trudniejsze w obsłudze, bo ustawienie we właściwej pozycji obu oczek i zamknięcie ich ryglem jest niewygodne, szczególnie gdy zestaw jest zamocowany na ścianie.

Wąskie przerw pomiędzy prowadnicami rygla a ogniwami łańcucha uniemożliwiają użycie narzędzi pozwalających na podważenie lub wyrwanie oczek. Oczywiście rozporowe śruby mocujące chronione są przed okręceniem przez kulki łożyskowe, które umieszczamy w łbach śrub. Najniższa cena: 329 zł. W tym zestawie również nie ma łańcucha.

%d bloggers like this: