ECE, DOT, a może CNS? Standardy bezpieczeństwa kasków w różnych regionach świata

rpt

Każdy kraj lub region świata ma standard, który reguluje przepisy dotyczące bezpieczeństwa kasków dla motocyklistów. Niektóre części norm są wspólne, podczas gdy inne są specyficzne dla określonych regionów. Istnieją również niezależne standardy. Którym normom właściwie podlegamy, na czym polegają różnice?

Na świecie obowiązuje wiele standardów. Poniżej znajdziecie kilka przykładów. Warto zauważyć, że niektóre mają zasięg wykraczający daleko poza granice krajów, które je ustanowiły.

Unia Europejska – ECE 22.05
USA – DOT
Kanada – CSA CAN3-D230-M85
Japonia – SG lub JIS
Australia – AS 1698-2006
Nowa Zelandia – NZ 5430
Brazylia – NBR 7471
Indie – IS 4151
Tajwan – CNS
Korea – KS G 7001
Malezja – SIRIM
Tajlandia – TIS
Singapur – PSB

Europejska Komisja Gospodarcza Organizacji Narodów Zjednoczonych (UN ECE) ustanowiła standard bezpieczeństwa kasków dla regionów, które obejmuje. Regulacja nazywa się ECE 22.05. Proces testowania kasków jest bardzo wszechstronny, ale przede wszystkim modele są testowane w partiach, a nie tylko próbkowane. Z tego powodu jest to jeden z głównych standardów, obecnie uznawanych i przestrzeganych przez ponad 50 krajów nie tylko w Unii Europejskiej, ale również poza nią.

fot. Inforiders.pl

Warto przy okazji przypomnieć, że Europejska Komisja Gospodarcza jest jedną z komisji regionalnych ONZ powołaną do życia tuż po II wojnie światowej w celu odbudowy powojennej Europy. Siedzibą UECE jest Genewa.

Organizacje certyfikujące kaski mają odmienne metody, co prowadzi do tego, że amerykańska norma nie jest honorowana w Europie, zaś europejska w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie.

Różnica pomiędzy głównymi standardami, czyli DOT i ECE, polega na zastosowaniu trzech modeli kształtów głów w DOT i ośmiu w ECE. Ponadto norma ECE przewiduje pojedyncze badanie odporności. W USA i Kanadzie kaski poddawane są testom dwa razy (odporność na upadek).

Niezależne standardy

Czasami spotykamy się również z niezależnymi standardami. Warto wiedzieć, że podczas gdy większość krajów i regionów stosuje standardy dostosowywanie lub ustanowione przez odpowiednie organy rządowe, istnieją również prywatne i niezależne organizacje, które mają własne oceny i normy dotyczące bezpieczeństwa kasku. Niektóre z nich to np. SHARP, ACU Gold, BSI i SNELL.

fot. Inforiders.pl

Co ciekawe, na przykład norma SNELL jest bardziej restrykcyjna niż ECE i DOT i zapewnia bardzo wysoki stopień ochrony. Normą zawiaduje od czasu powstania w latach 50. fundacja SNELL. Z kolei SHARP to w rzeczywistości brytyjski system tamtejszego Departamentu Transportu.

Warto dodać, że brytyjski system Safety Helmet Assessment and Rating Programme (SHARP) testuje kaski, które są zakupione w sklepie, a nie wysłane do organizacji przez producenta. Z kolei SNELL i ACU Gold testują skorupy w procesach specyficznych dla sportów motocyklowych, w tym wyścigów, jazdy kartingowej, a nawet dziecięcych sportów motocyklowych.

Tym samym normy są bardziej wyśrubowane i trudniej je spełnić, ale dzięki temu przekraczają również granice swoich macierzystych krajów lub organizacji. Co to oznacza?

Dla przykładu naklejka certyfikatu SNELL oznacza, że kask będzie mógł być używany na każdym wyścigu lub wyścigach motocyklowych w USA. Z powodu bardziej rygorystycznych zasad badań niektórzy użytkownicy wolą również używać kasków certyfikowanych przez SNELL podczas normalnej jazdy.

Jazda bez kasku?

Stany Zjednoczony są doskonałym przykładem, w jaki sposób normy kasków mogą się różnic w poszczególnych regionach i dlaczego nie mówimy w przypadku certyfikatów po prostu o przyjętych standardach w danych państwach i krajach.

Obecnie tylko 19 z 50 stanów USA nakazuje motocyklistom noszenie kasku przez cały czas. Zdecydowana większość władz stanowych nie wprowadza nakazu ponieważ traktuje go jako naruszenie podstawowej zasady wolności jednostki.

fot. Inforiders.pl

Część stanów USA uchyliła prawa o obowiązku używania kasku w ostatnich latach. Jednak nawet w tych stanach prawo nakazuje motocyklistom noszenie kasków jeśli są poniżej określonego wieku, lub jeśli nie ukończyli wymaganych kursów albo jeśli nie mają ubezpieczenia.

Istnieją również państwa, które nie wymagają od swoich obywateli obowiązku używania kasków, albo regiony lub nacje, które z takiego obowiązku są wyłączone, np. Sikhowie w Indiach. Znana jest sprawa społeczności Sikhów mieszkających w Kanadzie, którzy od lat starają się o zmianę ustawy o ruchu drogowym umożliwiająca jazdę wyznawców sikhizmu bez kasków, a jedynie w tradycyjnych turbanach.

W Europie wszystkie kraje wymagają od użytkowników silnikowych jednośladów noszenia kasków. Brak obowiązku dotyczy jedynie rowerów, ale w niektórych przypadkach obejmuje także inne pojazdy. Na Cyprze, w Danii, Wielkiej Brytanii i Rumunii z obowiązku noszenia kasków zwolnieni są kierowy lekkich i ciężkich trójkołowców oraz czterokołowców.

fot. Inforiders.pl

W Estonii ze rozwianymi włosami mogą jeździć kierowcy skuterów i motorowerów, ale pod warunkiem, że skończyli 16 lat. Z kolei we Włoszech często spotyka się kierowców bez kasków, mimo że są obowiązkowe. Swoją drogą w słonecznej Italii przepisy zostały kilka lat temu zaostrzone i obowiązuje całkowity zakaz jazdy w kasku typu orzech. Za to wykroczenie można dostać mandat do 300 euro.

Dodajmy jeszcze, że również jazda na rowerze, u nas możliwa bez kasku, jest w wielu krajach zabroniona bez skorupy na głowie. Szczególne przepisy w tej materii obowiązują w Liechtensteinie i Szwajcarii. Górskie państwa Europy nie wymagają od obywateli używania kasku podczas jazdy rowerem, o ile nie jadą powyżej 20 km/h. Z kolei na Malcie kask musi posiadać również dziecko podróżujące w foteliku bezpieczeństwa za rowerzystą.

W wielu sklepach internetowych można zakupić pochodzące z importu kaski, na dodatek w doskonałych cenach. Warto pamiętać, że często są to modele bez certyfikatu ECE 22.05, czyli niedozwolone do jazdy w Europie. To nie zawsze oznacza, że są niebezpieczne, bo mogą posiadać wymienione, alternatywne certyfikaty. Tylko co z tego, jeśli skrupulatny policjant postanowi sprawdzić kask podczas kontroli?

%d bloggers like this: