Czy ustawiłeś dźwignie i kierownicę do swojego wzrostu? To ważniejsze niż myślisz

Motocykliści, którzy spędzają dużo godzin w siodle, wiedzą że regulacja wszelkich nastaw do konkretnej osoby ma ogromny wpływ na komfort i kontrolę maszyny. Jeśli tego nie zrobimy, wcześniej czy później pojawi się problem z bolącymi plecami, szyją, nadgarstkami albo lędźwiowym odcinkiem kręgosłupa. Dobra wiadomość jest taka, że tych problemów można uniknąć.

Oczywiście z powodu różnic pomiędzy wieloma typami motocykli oraz ze względu na samodzielne kombinacje z wysokością kierownicy, podnóżków i siedziska, wyjściowa pozycja motocyklisty zostaje zupełnie zmieniona. To normalne i podczas krótkiej jazdy po mieście nie jest tak istotne. My natomiast rozważamy sytuację, kiedy planujesz długi motocyklowy trip. W takim przypadku warto przypomnieć sobie ogólne założenia dotyczące właściwej pozycji za kierownicą i spróbować dostosować maszynę dla własnej wygody i bezpieczeństwa.

Dźwignie

Klamki sprzęgła i hamulca powinny być tak ustawione, aby motocyklista mógł mieć do nich wygodny dostęp niezależnie od pozycji – bywa, że jesteśmy nieco odchyleni do tyłu lub odwrotnie, kładziemy się na kierownicy – podczas manewrów na drodze lub żeby rozluźnić ciało. Niezależnie od przyjętej pozycji niedopuszczalne jest, aby w jakimś ułożeniu kierujący nie mógł sprawnie operować dźwigniami.

fot. Pixabay / CC0 Creative Commons

Złota reguła mówi, że kiedy siedzisz na motocyklu powinieneś mieć zachowaną prostą linię od łokcia przez nadgarstek po palce, które spoczywają na dźwigni hamulca i sprzęgła. Aby to wyregulować należy poluzować śruby zaciskowe dźwigni, ustawić ją w odpowiednim położeniu i dokręcić.

Jeśli musisz wyginać nadgarstki lub sięgasz do nich tylko końcówkami palców, konieczna będzie korekta tych nastaw. Regulacja odległości klamek od kierownicy odbywa się za pomocą śrubek przy pompie hamulca albo za pomocą pokrętła. Wyreguluj zestaw w taki sposób, aby móc bez problemu operować klamkami bez odrywania dłoni od kierownicy.

Warto pamiętać o tym, że klamka nie powinna dochodzić do kierownicy – musisz mieć miejsce na palce, które obejmują gumową rękojeść kierownicy. jeśli firmowy zestaw nie daje takiej możliwości, warto pomyśleć o zmianie sprzętu na akcesoryjny.

Poprawienie tych ustawień nie zajmuje wiele czasu, a ma spore znaczenie dla naszej wygody i przyjemności z jazdy w perspektywie wielu godzin za kierownicą. Oczywiście dla motocykli sportowych, gdzie przyjęta pozycja kierowcy jest embrionalna, a łokcie przesunięte w tył, powyższa zasada nie obowiązuje.

Podnóżki

Na większości motocykli typu ADV możesz umieścić podnóżki w taki sposób, aby w pełni kontrolować motocykl kiedy na nich… stoisz. Zastanów się również, jak jeźdźcy na koniach podnoszą się w strzemionach podczas jazdy. Oczywiście trudno zamienić pozycję podnóżków, które nie mają żadnej możliwości regulacji, ale szersze modele pozwalają na nieco więcej swobody.

fot. Pixabay / CC0 Creative Commons

Dodajmy jeszcze, że specjalne zęby na podnóżkach zwiększają przyczepność, a mniej zakamarków i dodatkowych udziwnień ma znaczenie, kiedy droga jest błotnista – brązowa maziaja nie ma wówczas gdzie się przyczepić.

Stopy powinny znajdować się równolegle do maszyny. Dzięki temu łatwiej o trzymanie baku. Zwiększona powierzchnia styku nogi z podnóżkiem ma z kolei znaczenie dla przyczepności – nie ryzykujemy omsknięcia stopy z oparcia w zakrętach. W najlepszej sytuacji są posiadacze ciężkich krążowników, którzy maja półmetrowej długości podnóżki umożliwiające przyjęcie tak wygodnej pozycji, jak to tylko jest możliwe.

Uchwyty

Uchwytom kierownicy nie poświęcamy zbyt wiele uwagi, pomijając sytuację, kiedy wymieniamy je na ostrzejszy, akcesoryjny zestaw. Warto jednak pamiętać, że gumowe warianty po pewnym czasie również ulegają degradacji – guma wycieraj się, znika amortyzacja, pojawiają się pęknięcia lub inne uszkodzenia.

Mimo że nie dokonujemy żadnych ustawień rączek, dobrze jest skontrolować ich stan, szczególnie jeśli nasz motocykl nie jest już pierwszej młodości. I jeszcze jedno, niektóre „sznurowane” warianty, lub akcesoryjne, ozdobne modele, mogą niszczyć rękawice lub powodować nieprzyjemne odciski. Przed ewentualna wymianą uchwytów lepiej się upewnić, że nowy model nie będzie gorszy od starego.

Kierownica

Dwie rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę, to odpowiednia wysokosć i kąt nachylenia. Zasada jest prosta: nie możemy się garbić i pochylać zmieniając wspomniane na wstępie ustawienie ramion w jednej płaszczyźnie.

fot. Pixabay / CC0 Creative Commons

Szerokość kierownicy również ma znaczenie, ponieważ jeśli nie jest dopasowana, pokonywanie zakrętów spowoduje nienaturalne skręty tułowia. W przypadku bardzo wąskich wariantów kiery, preferowanych przez niektórych customerów, ramiona są nienaturalnie blisko tułowia, a nawet minimalny ruch rąk powoduje gwałtowną reakcję motocykla – to nie jest ani bezpieczne, ani zbyt mądre, chociaż może wygląda ciekawie.

Kolejna sprawa to nachylenie kierownicy, które powinno być równoległe do linii przednich amortyzatorów. Oczywiście niekiedy najlepsze ustawienie kierownicy jest niemożliwe, bo motocyklista jest po prostu zbyt niski, a regulacja siodła i kierownicy nie umożliwia poprawienie tej sytuacji.

W takim wypadku warto rozważyć zakup specjalnego dystansu, który powoli rozwiązać problem. Trzeba tylko pamiętać, że po zmianie mogą być potrzebne dłuższe linki hamulca i sprzęgła.

Siedzisko

Niektóre motocykle klasy ADV umożliwiają regulowanie siedziska w dwóch lub trzech pozycjach. Niestety w większości przypadków takiej opcji nie mamy, więc pozostaje nam niewiele możliwości na lepsze dopasowanie kanapy. Opcje są dwie, można szukać innego siedziska pasującego do naszego motocykla i ciała, albo przerabiać stara kanapę.

fot. Pixabay / CC0 Creative Commons

Ustawienie kanapy nie jest priorytetową sprawą, ale trzeba pamiętać, że długie podróże wymuszają na nas użycie bardziej miękkich, komfortowych modeli, natomiast siodła typu rowerowego, z minimalną ilością pianki, bardzo szybko dadzą nam w kość. I to dosłownie.

%d bloggers like this: