9 etapów mycia motocykla. Zrób to dobrze

Mycie motocykla to prosta sprawa o ile wiesz, jak się do tego zabrać i jaką zastosować kolejność. Złe potraktowanie stalowego rumaka sprawi, że na lakierze pojawią się brzydkie smugi lub rysy, a efekt może być gorszy od wyjściowego stanu motocykla. Sprawdź 9 kroków, dzięki którym cała procedura powinna pójść gładko i bez problemów.

Dokładnie polej motocykl

Przygotuj się do mycia motocykla upewniając się, ze silnik i układ wydechowy są zimne. Gorące lub choćby ciepłe elementy sprawią, że woda szybko odparuje, a związki czyszczące pozostawią ślady na lakierze.

Czysty motocykl będzie dłużej sprawniejszy

Jeśli masz motocyklowe stojaki i możesz postawić motocykl w taki sposób, aby oba koła znalazły się nad ziemią, to doskonale. Przepłucz wodą z węża cały motocykl, kieruj strugę wody na duże grudki brudu, aby się rozluźnił, a potem zdmuchnij go wodą. Motocykl powinien być cały mokry.

Zainwestuj w dobry środek czyszczący

Upewni się, że używasz środka czyszczącego przeznaczonego dla motocykli i uważaj, aby nie pomylić środka czyszczącego z odtłuszczającym. Większość preparatów ma pojemniki z dyszą natryskową – skorzystaj z niej, aby środek czyszczący znalazł się na wilgotnych panelach motocykla. Roztwór zacznie od razu działać reagując z wodą. Należy pozostawić go na jakiś czas, najczęściej dwie, trzy minuty (dla pewności przeczytaj instrukcję na opakowaniu). Jeśli myjesz motocykl w naprawdę upalny dzień, pracuj tylko na połowie motocykla, aby nie dopuścić do jego wyschnięcia.

Najpierw silnik i podwozie

Zacznij do czyszczenia części podwozia i silnika. Za pomocą specjalnej szczoteczki lub pędza delikatnie oczyszczaj wszystkie powierzchnie i zakamarki. Nie ma potrzeby agresywnie szorować elementy moto, ponieważ spowoduje to zarysowania i zadrapania. Środek czyszczący poluzuje brud i ułatwi jego usunięcie.

W przypadku miejsc, w których znajdują się głębokie gniazda brudu, spłucz je i ponownie zastosuj środek czyszczący tyle razy, ile potrzeba, aby oczyścić te strefy. Wszelkie przyspawane owady, smołę drogową lub smary można później usunąć punktowo, więc nie szoruj ich teraz.

Placki z owadów

Owady mogą być trudne do usunięcia bez szorowania, co może doprowadzić do uszkodzenia powierzchni. Najlepiej użyć specjalnego środka przeznaczonego do likwidowania resztek owadów. Zazwyczaj wystarczy spryskać pozostałości po robaku i odczekać od 30 sekund do 1 minuty, a następnie przetrzeć zabrudzone miejsce. Nie zapomnij oczyścić z owadów widelca i lag amortyzatorów, przełączników kierownicy i lusterek.

Plamy smoły

Podczas gorących letnich dni stopiona smoła trafia spod kół wprost na niektóre elementy pojazdu. Ponieważ jest to agresywniejsza substancja, która po wyschnięciu bardzo mocno przyczepia się do podłoża, najlepiej poszukać chemii przeznaczonej specjalnie do usuwania tego typu zabrudzeń. Taki środek czyszczący lepiej przenosi niektóre złożone związki występujące w tych osadach.

Postępuj ściśle według instrukcji na etykiecie i używaj tego środka wyłącznie do czyszczenia małych powierzchni, na których znajdują się plamy smoły, czyli zazwyczaj spodniej części wydechu, kolektorów, dolnych części owiewek.

Po wszystkim przepłucz cały motocykl za pomocą wody z węża. Chodzi o to, aby usunąć wszelkie pozostałości zabrudzeń i środków czyszczących. Podczas zmywania chłodnicy pamiętaj, aby strumień wody umieścić z tyłu, dzięki czemu nie wepchniesz zabrudzeń w perforowane elementy chłodnicy. W trakcie zmywania co pewnie czas przejedź palcem po powierzchni. Jeśli wyczuwasz jeszcze jakieś cząsteczki lub powierzchnia wydaje ci się śluzowana albo śliska, działaj dalej do skutku.

Pozostałości po smarze łańcuchowym

Najpierw sprawdź tylne koło i najbliższe panele pod kątem pozostałości po smarze z łańcucha. Często środek czyszczący nie jest wystarczająco mocny, aby poradzić sobie z wszystkimi resztkami smaru do łańcucha. Istnieje oczywiście kilka środków przeznaczonych do tej konkretne pracy, a dzięki silnym właściwościom odtłuszczającym łatwo usuniesz stary smar łańcuchowy, który osadził się na powierzchniach. Używaj go oszczędnie i tylko do usuwania smaru łańcuchowego.

Osuszanie

Suszenie motocykla najlepiej przebiega za pomocą ściereczek, które chętnie pochłaniają wilgoć i wodę. Nie suwaj ściereczkami po powierzchniach, szczególnie lakierowanych, tylko przykładaj ściereczki i chwilę czekaj, aż zbiorą całą wilgoć. Dopiero wtedy delikatnie przetrzyj powierzchnię, najlepiej kolejną, suchą ściereczką. Upewnij się, że w szczelinach i innych zakamarkach motocykla nie ma oczek z wodą, na przykład pod korkiem wlewu paliwa, ponieważ mogą prowadzić do zacieków i są później ogniskami korozji.

Niech się błyszczy

Oczywiście jeśli masz mat, to pomijasz ten krok, ale w przypadku błyszczącego lakieru zastosowanie pasty polerskiej da na pewno piękny efekt. Uważaj tylko, ab y nie nakładać środka bezpośrednio na wypukłe lub wklęsłe napisy lub śruby ponieważ spowoduje to, że na krawędziach pozostanie wąski pasek osadu, który jest wyjątkowo nieestetyczny i trudno się go pozbyć z tych miejsc.

Nałóż pastę przy pomocy przeznaczonej do tego ściereczki lub aplikatura. Zazwyczaj trzeba później chwilę odczekać. Po określonym czasie zamierz się do polerowania. Stosowną instrukcję postępowania na pewno znajdziesz na etykiecie twojego preparatu.

Spray antykorozyjny

Na koniec możesz zaaplikować na określone elementy nieco spraju przed korozją, na przykład ACF 50. Można go zastosować do wielu części takich jako koła, prowadnice kół zębatych. Zawsze pamiętaj, aby nakładać go oszczędnie i tylko na powierzchnie i obszary narażone na działanie korozji.

%d bloggers like this: