Ile mamy motocykli w Polsce? Gdzie jest ich najwięcej? Która markę wybieramy najchętniej?

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego zaprezentował raport pt. “Branża Motoryzacyjna 2018/2019”. Są to bardzo szczegółowe dane dotyczące pojazdów wszystkich typów użytkowanych w naszym kraju, ale również analizy dotyczące kradzieży pojazdów, importu, dealerów, produkcji, rynku opon, ubezpieczeń, podatków i wielu, wielu innych spraw. Nas oczywiście najbardziej interesują motocykle, dlatego prezentujemy część najciekawszych informacji dotyczących jednośladów. Niektóre dane statystyczne mogą Was zaskoczyć.

Przede wszystkim poszukajmy odpowiedzi na tytułowe pytanie: ile mamy motocykli w Polsce? Na koniec 2018 roku było zarejestrowanych 827,6 tys. motocykli, które zostały zaktualizowane. Co to oznacza?

Fot. pixabay.com

Otóż w 2017 roku Centralna Ewidencja Pojazdów – Ministerstwo Cyfryzacji, wprowadziło, m.in. na skutek wcześniejszych wniosków PZPM o urealnienie parku pojazdów, definicję pojazdów zarchiwizowanych. Do tej grupy zaliczono pojazdy, które liczą więcej niż 10 lat (licząc od daty pierwszej rejestracji) i nie były aktualizowane w bazach CEP w ciągu ostatnich sześciu lat, pod warunkiem, że nie są to pojazdy zabytkowe.

Stanowimy sporą siłę!

Dzięki temu nadal możliwe jest wyodrębnienie z całego parku tych pojazdów, które nie były aktualizowane w bazach danych w ostatnich sześciu latach. W przypadku motocykli jest to 600,5 tys. sztuk. Niewiadoma liczba maszyn z tej puli może zatem w ogóle nie istnieć, dlatego z sumy 1 428 tys. wszystkich motocykli warto wyodrębnić faktycznie użytkowane.

W przypadku motorowerów użytkowanych mam ich ponad milion, a dokładnie 1 133 tys. sztuk, natomiast łącznie ze zarchiwizowanymi jest ich 1 328 tys. egzemplarzy.

Nasze motocykle są stare

Czy jeździmy na nowych motocyklach? Z rocznika PZPM wynika, że jest ich najmniej, zaledwie nieco ponad 10 proc. Średni wiek motocykla w aktualizowanej części parku wynosi 18,2 roku, zaś mediana sięga 16 lat. Okazuje się, że nasze motocykle są stare, ale gdybyśmy uwzględnili jednoślady nieaktualizowane, jest jeszcze gorzej. W przypadku całego parku te liczby wynoszą odpowiednio: 26,9 oraz 28 lat.

1912 Harley-Davidson X8E Big Twin McQueen. Fot. Bonhams

W Polsce najpowszechniejsze są motocykle liczące od 11 do 20 lat, zajmują 38 proc. parku, o jeden 1 punkt proc. więcej niż w 2016 roku. Na drugim miejscu pod względem częstotliwości występowania, z 33-procentowym udziałem, są motocykle ponad 20-letnie. Maszyny liczące od 5 do 10 lat stanowią 18 proc. parku, zaś najmłodsze – do czterech lat 11 proc.

Małe pojemności wcale nie dominują

Która pojemność silnikowa ma w Polsce najwięcej przedstawicieli? Wbrew pozorom 125-tki i mniejsze nie przewodzą stawce. W aktualizowanym parku najliczniejszy jest segment o pojemności od 500 do 750 cm3, który zajmuje 29,5 proc. parku, o niecały punkt procentowy mniej niż w 2016 roku.

Najmniejsze motocykle z silnikami o pojemności poniżej 125 cm3 stanowią 25,8 proc. parku (o ponad punkt proc. więcej niż rok wcześniej), zaś z silnikami powyżej litra pojemności skokowej zajęły 12,9 proc. parku.

Fot. AGV

Maszyny o pojemności od 125 do 250 cm3 utrzymały się na czwartej pozycji i zajmują 11,6 proc., zaś na segment od 250 do 500 cm przypadło 10,1 proc. rynku. Segment motocykli z silnikami o pojemności od 750 do litra zajął 10 proc. rynku. W grupie najmłodszych motocykli liczących do czterech lat, 59,8 proc. miało silniki o pojemności do 125 cm3 i jest to o 2,6 punktu procentowego więcej niż rok wcześniej. Druga pod względem popularności grupa najcięższych, ponad litrowych maszyn miała 13,6 proc., co oznacza utrzymanie ubiegłorocznego poziomu.

Klasa najlżejsza umocniła dominację także w przypadku motocykli 5-10-letnich, zajmując 30,5 proc. segmentu, o 3,4 punktu więcej niż rok wcześniej. Maszyny z silnikami o pojemności od 500 do 750 cm3 zdobyły 24,8 proc. tej kategorii.

Wśród maszyn 11-20-letnich popularność zyskuje klasa 500-750, która zdobyła 36,2 proc. segmentu, gdy udział „sto dwudziestek piątek” sięgnął 21,5 proc. Także wśród najstarszych, ponad 20-letnich motocykli, klasa 500-750 wiedzie prym z 30,9-procentowym udziałem.

Nowe motocykle, to głównie marka…

Które marki motocykli wybieramy najchętniej? To zależy od wieku maszyn. W segmencie motocykli nowych, czyli w wieku do czterech lat najpopularniejszą marką był na koniec 2017 roku Romet Motors, który zdobył 17,1 proc. w tej grupie, tracąc 0,2 punktu proc. Za nim z 11,4-proc. udziałem znalazł się Junak, wyprzedzając Yamahę (10,7 proc.), Hondę (9,4 proc.) i BMW (6,9 proc.).

Fot. romet.pl

W grupie motocykli nieco starszych, czyli liczących od 5-10 lat najpopularniejsze marki to Yamaha (18,9 proc. udziału), Honda (16,1 proc.), Suzuki (14,5 proc.), Kawasaki i Romet Motors (po 6,7 proc.). Wyraźnie widoczna jest totalna dominacja marek japońskich, co spowodowane jest tym, że postrzegamy je jako solidne, długowieczne i trwałe.

Gdzie spotkasz najwięcej motocyklistów?

Zobaczmy jeszcze, gdzie w Polsce jest najwięcej motocyklistów. Okazuje się, że prym wiodą mieszkańcy woj. mazowieckiego (14,8 proc. wszystkich rejestracji). Na kolejnych miejscach są motocykliści z woj. śląskiego (10,8 proc.) oraz wielkopolskiego (10,3 proc.). Najmniej motocykli zarejestrowały urzędy województw opolskiego i lubuskiego (po 2,6 proc.) oraz świętokrzyskiego (2,9 proc.).

Na koniec 2017 roku liczba motocykli przypadająca na 1000 mieszkańców przekroczyła 19. W woj. podkarpackim wskaźnik przekroczył 25, w wielkopolskim 22 i w mazowieckim zbliżył się do 21. Najmniejsze nasycenie motocyklami występowało w woj. dolnośląskim oraz zachodniopomorskim, warmińsko-mazurskim, świętokrzyskim (po 17).

Dominar 400. Foto: romet.pl

To zaledwie niewielki fragment całego, liczącego ponad 200 stron raportu. Więcej danych i informacji znajdziecie na stronie PZPM.

%d bloggers like this: