Elite Method 143 to motocykl, jaki chciałbyś mieć… Gdybyś był jak Keanu Reeves

Elite Method 143 to motocykl, który jest produkowany bez oszczędzania na czymkolwiek. Poczynając od projektu, poprzez techniki produkcji, materiały z najwyższej półki oraz wykonanie – trudno byłoby jeszcze ulepszyć 143. Motocykl pojawił się podczas EICMA 2017, ale wciąż był pewną zagadką. Arch Motorcycles wreszcie ujawnia część informacji, więc możemy poznać Elite Method 143 znacznie lepiej.

Skąd w nazwie maszyny wzięła się liczba 143? Motocykl wyposażony jest w silnik V-twin o pojemności 2334 cm3 czyli 143 in3 (cali sześciennych). Jednostka pochodzi od firmy S&S z USA, która specjalizuje się projektowaniu i budowie wysokiej klasy silników od końca lat 60. ubiegłego wieku.

Fot. Arch Motorcycle

Mocny młyn S&S został zmodernizowany, aby zapewnić jeszcze lepszą trwałość i ostrzejszą reakcję przepustnicy, co nie odbiło się w żaden sposób na mocy, która wynosi 170 KM. Silnik wyrzuca spaliny poprzez udający wariant MotoGP wydech SC Project wykonany z tytanu, aluminium i karbonu.

Model 143 posiada sześciobiegowy „transmiter” Bakera połączony z głównym wałem o wysokim momencie obrotowym i ostatecznie napędem łańcuchowym, który zapewnia moc tylnemu kołu. Masywny silnik otrzymuje także pomoc od elektroniki, która ma za zadanie kontrolować siłę motocykla.

Fot. Arch Motorcycle

Silnik otacza obudowa typu monocell, która wykonana została z karbonu i zintegrowana ze zbiornikiem paliwa. Tym samym zapewnia minimalną wagę i maksymalną stabilność, szczególnie przy dużych prędkościach. Na ramie głównej znalazła się wycyzelowana na CNC aluminiowa rama pomocnicza, a poniżej znajduje się jednostronny, również wykonany z aluminium i wahacz zaprojektowany przez Arch i wykonany przez zespół wyścigowy Suter Industries.

Za tłumienie odpowiada w pełni regulowany monoshock, który Arch opracowało wraz z Ohlins specjalnie dla modelu 143. Widelec to model z serii FGRT Ohlins/Arch pokryty aerodynamiczny profilem z włókna węglowego. Koncepcja obejmuje także opatentowany projekt reflektorów oraz zaprojektowany przez Arch wyświetlacz.

Fot. Arch Motorcycle

Za hamowanie odpowiada renomowany system od ISR, zarówno z przodu (sześciotłoczkowy), jak i z tyłu (czterotłoczkowy), natomiast obręcze kół to model BST „Turbine” zaprojektowany przez Arch. Felgi owinięte są gumą Michelin Power RS. Nadwozie motocykla to ponownie aluminium 6061 obrabiane CNC uzupełnione wysokiej jakości skórą na siedzisku i w okolicach zbiornika. Warto dodać, że każdy z egzemplarz motocykla ma ponad 200 części wyprodukowanych ręcznie tylko dla niego.

Arch Motorcycles zamierza skonstruować jedynie 23 maszyny. Na razie nieznana jest jeszcze cena Method 143, chociaż oczekuje się, że będzie to kwota sześciocyfrowa.

Fot. Arch Motorcycle

Prawdopodobnie Arch Method 143 nie cieszyłby się aż takim zainteresowaniem gdyby nie Keanu Reeves, który stoi za tym projektem. „Pewnego dnia już nas tu nie będzie, a jeśli możemy coś po sobie pozostawić, na czym nam zależy, powinniśmy to zrobić” – to motto Arch Motorcycles i myśl, która mogłaby znaleźć się wśród kwestii najsłynniejszego postaci, w którą wcielił się Reeves, czyli Neo z „Matrixa”.

Co ciekawe, mimo że Arch jest firmą amerykańską, nie zamierza ograniczać się wyłącznie do tamtejszego rynku. W połowie zeszłego roku firma nawiązała współprace ze wspomnianą już, szwajcarską spółką Suter Industries, która specjalizuje się w projektowaniu, rozwoju i produkcji zaawansowanych technologicznie produktów przeznaczonych do zastosowań dla światowych marek motocyklowych.

Fot. Arch Motorcycle

Firma został wyróżniona i doceniona zdobywając trzy prestiżowe tytuły konstruktorskie w klasie Moto2 w latach 2010, 2011 i 2012, a ponadto cieszy się uznaniem w branży wyścigowej.

Warto dodać, że w 2012 roku Marc Marquez zdobył mistrzostwo Moto2 właśnie dla Suter. W połowie 2015 roku szwajcarska firma zmieniła historię prezentując niezwykłą maszynę MMX500. Był to pierwszy na świecie motocykl z dwusuwowym silnikiem V4 o pojemności 500 cm3 dostępny dla szeregowego klienta. Z innych wartych wspomnienia osiągnięć Suter szczególnie znacząca jest współpraca z Ducati przy opracowywaniu ram dla kolejne generacji modeli Desmosedici.

Fot. Arch Motorcycle

Mówiąc krótko, Suter to poważny partner, z których Arch może wiele osiągnąć. Transakcja jest wiązania. Suter Industries została powołana przez Arch Motorcycle jako europejski importer i dystrybutor, a także przeznacza swoje zasoby inżynieryjne do współpracy i dostosowywania amerykańskich motocykli Arch dla Europy. Z kolei Arch Motorcycle Company zajęło się dystrybucją motocykli marki Suter na amerykańskiej ziemi.

Arch Method 143 nie jest pierwszym motocyklem, który wyfrunął spod skrzydeł firmy Reevesa i jego partnera Hollingera. Premierową maszyną był KRGT-1, który trafił do sprzedaży w 2014 roku. Aktualnie powstaje około 30 motocykli rocznie. To niedużo, ale dzięki temu Reeves i Hollinger zachowują wyłączność na swój motocykl i nie są uzależnieni od inwestorów i kapitału, co zazwyczaj wiąże się z ograniczeniem swobody, samodzielności i wolności kreacji.

Fot. Arch Motorcycle

Dwadzieścia trzy egzemplarze Arch Method 143 to wydaje się śmieszna liczba, ale przecież to właśnie jest w działalności Arch Motorcycle najpiękniejsze. To nie jest fabryka, która składa maszynowo tysiące identycznych maszyn. Pojazdy Arch są unikalne. To realizacja marzeń o doskonałym motocyklu, a przynajmniej próba znalezienia się tak blisko motocyklowego ideału, jak to jest możliwe.

Jeśli ktoś podziela wizję Keanu Reevesa, może stać się jej częścią. Szkoda tylko, że za udział w tej przygodzie trzeba zapłacić grubo ponad 100 000 dolarów…

%d bloggers like this: