40-procentowy spadek sprzedaży motorowerów w Europie. Zaskakujący powód zapaści rynku

Sprzedaż motocykli i skuterów spadła w całej Europie o 6,1% w pierwszym kwartale 2018 roku (w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku).

Ale powyższa informacja nie jest tak jednoznaczna, jak się wydaje. Zamiast konsekwentnego spadku całego segmentu silnikowych jednośladów, załamanie dotyczy głównie motorowerów o pojemności do 50 cm3.

Ogar 50. Fot. Romet

W rzeczywistości sprzedaż maszyn powyżej 50 cm3 wzrosła w tym okresie o 4,7%, a całkowita liczba rejestracji w UE wyniosła 203 853 jednośladów w ciągu zaledwie trzech miesięcy. Pięć największych rynków motocyklowych Europy, czyli w kolejności: Włochy, Francja, Niemcy, Hiszpania oraz Wielka Brytania, odnotowały wzrost w okresie od stycznia do marca.

W przypadku motorowerów statystyki wskazują zapaść. W ciągu trzech miesięcy 2018 roku zarejestrowano zaledwie 37 071 tych jednośladów. To spadek aż o 40,2%! Wszystkie największe rynki motorowerowe, czyli Francja, Holandia, Włochy, Belgia i Hiszpania, odnotowały dwucyfrowe spadki.

Fot. Inforiders.pl

Szczególnie zła sytuacja jest we Francji, która dotychczas była liderem w sprzedaży jednośladów o pojemności do 50 cm3. W kraju nad Loarą zanotowana od stycznia do marca zaledwie 10 102 rejestracji motorowerów. To spadek aż o 50,8% w porównaniu do 2017 roku.

Jaki jest powód masowego odejścia klientów? W dużej mierze spowodowana jest co raz większą popularnością elektrycznych rowerów, które wraz z quadami odnotowały łączny wzrost o 51,2% w ciągu trzech miesięcy bieżącego roku. Trzeba jednak zaznaczyć, że motorowerów o napędzie elektrycznym sprzedano w UE zaledwie 5824 sztuki, więc nie jest to znacząca liczba.

Bardzo dobrze sprzedają się również motocykle elektryczne, wzrost wyniósł aż 118,5% w UE, natomiast we Francji aż o 228% w porównaniu do pierwszego kwartału 2017 roku. Wciąż chodzi jednak o niewielka liczbę pojazdów, w przypadku Francji dokładnie 732 motocykle ładowane w gniazdka.

Prawdopodobnie część spadku sprzedaży motorowerów wynika z większej dostępności i popularności pojazdów elektrycznych. Oprócz wzrostu sprzedaży motorowerów i motocykli napędzanych elektrycznie, wiele osób, które wcześniej kupowały motorowery, prawdopodobnie zwróciło się w stronę rowerów z napędem elektrycznym, które nie muszą być rejestrowane, a zatem nie są uwzględniane w powyższych statystykach.

%d bloggers like this: