Motocykliści giną, bo 42% kierowców aut „nie ma czasu” na używanie kierunkowskazów?

Według MSF aż 42% kierowców nie używa kierunkowskazów. Motorcycle Safety Fundation to amerykańska organizacja non-profit dotowana przez firmy i dystrybutorów z branży motocyklowej, m.in. BMW, Ducati, H-D, Hondę, Kawasaki, KTM, Piaggio, Suzuki, Triumpha, Polaris i Yamahę. Rolą MSF jest poprawa bezpieczeństwa jazdy wśród motocyklistów, m.in. przez specjalne kursy i szkolenia.

Ponieważ maj jest miesiącem, podczas którego również w USA zwiększa się udział motocykli na drogach, MSF wzywa kierowców samochodów do używania kierunkowskazów. Aby zilustrować problem, organizacji podała pewne informacje z badania przeprowadzonego przez Response Insurance.

Żródło: YT, StudioSpeed

Aż 57% kierowców samochodów przyznaje, że nie używa kierunkowskazów podczas zmiany pasów, co ma bezdyskusyjny, niekorzystny wpływ na bezpieczeństwo motocyklistów. Dlaczego kierowcy nie włączają „kierunków”? Oto jakie podają powody:

• Nie mają czasu (42%)
• Nie chce im się (23%)
• Boją się, że zapomną, aby wyłączyć kierunkowskaz (17%)
• Zbyt intensywnie zmieniają pasy ruchu (12%)
• To po prostu nie jest dla nich istotne (11%)
• Bo „i tak nikt nie sygnalizuje” (8%)
• Bo lubią emocje podczas jazdy (7%)

(Suma przekracza 100%, ponieważ respondenci mogli wybrać wiele powodów. Badanie przeprowadzono w 2006 r.)

Podobne badanie przeprowadzono w 2012 roku. Wyniki opublikowane przez Society of Automotive Engineers wykazały, że 48% kierowców nie używało swoich kierunkowskazów podczas zmiany pasa ruchu, a 25% nie włączało „kierunków” w przypadku skręcania na skrzyżowaniach.

Według szacunków MSF niefrasobliwość kierowców samochodów jest powodem około dwóch milionów wypadków rocznie! Dodatkowy problem stanowi niechęć kierowców do patrzenia w lusterka przed manewrem skrętu. Połączenie tych dwóch zaniechań działania zagraża wszystkim użytkownikom dróg, a zwłaszcza motocyklistom, którzy są bardziej podatni na nieoczekiwane wtargnięcie na ich pas ruchu, ponieważ brakuje im ochrony w postaci stalowej konstrukcji pojazdu.

Oczywiście powyższe dane dotyczą Stanów Zjednoczonych, a nie Polski. Możemy mieć tylko nadzieję, że u nas sytuacji nie wygląda tak katastrofalnie, ponieważ nikt nie przeprowadził analogicznych badań. Niestety nasze obserwacje wskazują, że też nie jest różowo…

%d bloggers like this: