Harley-Davidson wygrywa w sądzie 19 mln $ w sprawie naruszenia znaków towarowych

W maju ubiegłego roku Harley-Davidson oskarżył firmę Sun Frog o sprzedaż podróbek, w tym t-shirtów, legginsów i kubków za pośrednictwem strony internetowej. Mająca swoją siedzibę w stanie Michigan firma SunFrog jest platformą, która projektuje i sprzedaj produkty odzieżowe typu „druk na żądanie”. Konsumenci są zachęcani do przesyłania projektów na stronę internetową.

Według giganta z Milwaukee platforma internetowa SunFrog naruszyła prawa Harleya-Davidsona poprzez udostępnienie i umożliwienie z korzystania logo „Bar & Shield”, „Willie G. Skull” i „Number 1” oraz prawa autorskie do „Willie G. Skull Logo”.

Foto: Salon Harley-Davidson

Firma SunFrog została również oskarżona o promowanie i reklamę produktów za pośrednictwem portali społecznościowych poprzez dostarczanie sprzedawcom narzędzi do śledzenia sprzedaży i oferowania samouczków do marketingu w social mediach.

„Tylko w marcu i kwietniu 2017 na stronach SunFrog znajdowało się ponad 100 różnych produktów składających się lub zawierających znaki Harleya-Davidsona. Tych przedmiotów było natomiast tysiące” – czytamy w pozwie.

Firma SunFrog broniła się twierdząc, że zarzuty Harleya są dyskusyjne, ponieważ po ujawnieniu problemu sprzedaż produktów naruszających prawo została powstrzymana, uniemożliwiono również działanie osobom korzystającym z platformy w celu projektowania i sprzedawania takich produktów.

Foto: Harley-Davidson Rzeszów

Sąd przeanalizował wszystkie sporne kwestie i wskazał, że mimo zapewnień SunFrog, naruszenie praw trwało nadal. Na stronie firmy z Michigan jeszcze w maju 2017 znajdowało się 115 różnych projektów naruszających prawa Harleya-Davidsona, a miesiąc później wciąż było ich 93.

Decyzją sądu SunFrog miał powstrzymać niezgodny z prawem proceder, ale naruszenie praw nadal trwało, dlatego 12 kwietnia bieżącego roku zapadł wyrok na korzyść Harleya-Davidsona. Firma SunFrog dostała całkowity zakaz produkcji jakichkolwiek artykułów odzieżowych Harley-Davidson.

Sąd zauważył, że reklamy SunFrog na Facebooku wykorzystujące znaki Harleya-Davidsona powodowały duże zaangażowanie – pięć oddzielnych reklam różnych produktów miało łącznie ponad 116 000 reakcji, 3 300 komentarzy i ponad 31 000 akcji.

Sąd zwrócił również uwagę, że SunFrog zwykle reagował dopiero po dwóch do siedmiu dni, aby dezaktywować listę wskazanych produktów naruszających prawa Harleya-Davidsona, co było typowym działaniem opóźniającym z zamiarem uzyskania maksymalnych zysków kosztem firmy z Milwaukee.

Foto: Harley-Davidson Rzeszów

„Sprzedaż licencjonowanych produktów Harleya-Davidsona to poważna gałąź dochodów firmy. Przychody z samych opłat licencyjnych przekraczają ponad 400 mln dolarów tylko w latach 2016-2016, co przekłada się na znacznie większą kwotę ze sprzedaży licencjonowanych produktów w obrocie detalicznym” – wskazał sędzia Stadtmueller.

Sąd przyznał również 19,2 mln dolarów odszkodowania na rzecz Harleya-Davidsona za umyślne podrabianie znaków marki i czerpanie z tego tytułu nieuprawnionych korzyści finansowych przez SunFrog.

Sprawa nie jest jeszcze zakończona i możliwe, że kwota ostatecznego odszkodowania będzie znacznie wyższa.

%d bloggers like this: