2018 Triumph Tiger 800 i 7 głównych zmian motocykla

Tiger 800 w wersji na 2018 rok uzyskał kilka ważnych zmian. Wszystkich modyfikacji silnika i podwozia jest ponad 200, dlatego przejrzeliśmy je i prezentujemy najważniejsze. Co oferuje nowy tygrys?

Zmiany w silniku

Najważniejsze zmiany w tegorocznym wariancie Tigera 800 dotyczą silnika i skrzyni biegów. Oczywiście silnik nie jest nowy. To wciąż ten sam, sprawdzony model z trzema cylindrami w rzędzie i 800 cm pojemności. Moc wyjściowa jest prawie identyczna: 90 KM przy 9500 obr./min i 79 Nm momentu obrotowego przy 8000 obr./min. Ale pierwszy bieg jest teraz krótszy i zapewnia lepszą trakcję w terenie oraz szybszą reakcję i przyspieszenie przy niskiej prędkości. Zmiana zębatek napędowych ograniczyła też charakterystyczny wizg.

2018 Triumph Tiger 800. Fot. Triumph

Przekładnie w głównym napędzie zostały zmienione, podobnie jak sprzęgło. Ogólnie rzecz biorąc, motocykl lepiej reaguje i przyspiesza. Słyszalną zmianą jest znacznie zredukowany „świszczący dźwięk” dzięki ograniczono dzięki modyfikacjom skrzyni biegów.

Nowy układ wydechowy

Z jednej strony dźwięku ubyło, zaś z drugiej przybyło. W wersji 2018 gang jest wzmocniony dzięki zastosowaniu bardziej zwartego i krótszego wydechu. Na dodatek całość jest lżejsza, swobodniejsza i mniejsza niż w poprzednich generacjach Tigera. Końcowym rezultatem jest bardziej mięsisty dźwięk w całym zakresie obrotów. Właściciele, którzy zainwestowali wcześniej w puszki Arrow, żeby uzyskać bardziej gardłowy bulgot, musieli wydać niemałe pieniądze. Tiger 2018 nie potrzebuje tego wzmocnienia. Dodatkowy wydatek jest zbędny, chociaż oczywiście zawsze znajdą się fani niestandardowych wydechów.

Panel przyrządów TFT

Tiger w najświeższym wydaniu otrzymał kolorowy panel TFT umiejscowiony w centralnej części kokpitu, w najwyższym wariancie specyfikacji, co jest o tyle istotne, że bazowy XR nadal ma zwykły panel LCD. Ekran TFT ma szeroki zakres regulacji kąta widzenia, co pozwala dostosować go do różnego wzrostu użytkowników i poprawić widoczność, na przykład podczas jazdy w terenie.

2018 Triumph Tiger 800. Fot. Triumph

Dostępne są opcje wysokiego i automatyczne kontrastu, co oznacza, że jeśli na przykład przejeżdżasz przez tunel, ekran TFT sam dostosuje jasność, aby wszystkie wskazania były doskonale widoczne. Triumph oferuje wariant mid (średni) dla serii XCx i XRx, który ma jeden temat wizualny i trzy różne style, oraz topowy wariant dla serii XRt i XcA, który ma dwa tematy i sześć stylów.

Nowa stylizacja i ergonomia

Motocykl zachował tą samą ogólna sylwetkę i wymiary, ale wyraźnie widać zmiany w stylizacji i stylistyce jednośladu. Nowe warianty Tigera 800, zarówno serii XR zorientowanej na street, jak i serii XC przeznaczonej na off-road, są teraz w nowych opcjach kolorystycznych, z wysokiej jakości lakierowanymi wykończeniami na baku i czaszy, nowymi srebrnymi panelami bocznymi, grafiką i oznaczeniami. Dostępnych jest również kilka nowych kolorów, w tym odcień Matt Cobalt Blue w topowym wariancie XRT oraz odcienie Korosi Red i Marine w XCA.

2018 Triumph Tiger 800. Fot. Triumph

Ergonomia została nieznacznie zmieniona, podobnie jak geometria kierownicy, co ma zapewnić wygodniejszą i luźniejszą pozycję jazdy. Ponadto kierownica jest obecnie przesunięta o 10 mm, dzięki czemu poprawiła się zwrotność, a użytkownicy docenią większy komfort podczas długi przejazdów. Nowy układ zapewnia też lepszy zasięg rąk.

Średnie i najwyższe klasy maja jeszcze dodatkowo łatwo regulowaną przednią szybę (zmiana ustawienia możliwa jest podczas jazdy, jedną ręką), a wszystkie warianty Tigera 800 otrzymały owiewki, które kierują strumień powietrza z dala od jeźdźca. Siedzisko można również regulować w dwóch pozycjach, od 810 do 830 mm w XR i od 840 do 860 mm w XC.

Tryby jazdy

Najpopularniejsze warianty Tigera 800 mają teraz dwa dodatkowe tryby jazdy. Podstawowy model XR otrzymał tylko tryb drogowy (Road), natomiast motocykle w średniej specyfikacji maja już cztery tryby jazdy, zaś XRt aż pięć: Road, Rain, Off-Road, Sport i programowalny tryb Rider. XCx także dostał pięć: Road, Rain, Sport, Off-Road i Off-Road Pro. Najbardziej zaawansowany wariant XCa ma sześć opcji: Road, Rain, Sport, Off-Road, Off-Road Pro i konfigurowalny Rider.

2018 Triumph Tiger 800. Fot. Triumph

Tryb Off-Road pozwala na pewne sterowanie trakcją i poprawia bezpieczeństwo jazdy w przypadku jazdy w terenie przez mniej wyrobionych jeźdźców. Off-Road Pro umożliwia wyłączenie ABS i kontroli trakcji lub ABS tylko na przednim kole.

Inne funkcje

Nowe modele Tiger 800 dostały reflektory LED z diodowymi światłami do jazdy dziennej, co zapewni użytkownikom lepsza widoczność. Warto zaznaczyć, że podstawowy model XR nie otrzymał oświetlenia LED ani DRL, nowości zaczynają się od klasy średniej.

Najlepsze wersje „800” wyposażono ponadto w podświetlane przełączniki i zaktualizowany tempomat. W wersji średniej i najwyższej dostępne są nowe przełączniki z intuicyjnym sterowaniem za pomocą pięciokierunkowego joysticka. Oznacza to nie tylko łatwiejszą obsługę, ale też bardzo intuicyjne przewijanie menu i dostosowywanie map zapłonu, ABS i ustawień kontroli trakcji.

2018 Triumph Tiger 800. Fot. Triumph

Pod siedzeniem znajduje się jeszcze gwiazdo UBS 5V do ładowania sprzętu elektronicznego oraz gniazdko elektryczne 12V, które jest standardem we wszystkich wariantach Tigera 800. Najlepsze wersje moto spodobają się zmarzluchom, bo mają teraz podgrzewane manetki i siedziska.

Jeszcze więcej zmian?

System driver-by-wire został zoptymalizowany, wiec przepustnica w nowym Tigerze 800 jest bardziej responsywna, inaczej mówiąc reakcja przepustnicy znacznie się poprawiła. Seria 2018 Triumph Tiger 800 ma ponadto hamulce Brembo (w XRx, XCx, XRt i XCa), a topowy wariant XRt otrzymał nowe, regulowane, przednie zawieszenie Showa (XC nadal buja się na zawieszeniu WP, podobnie jak odchodzący XC).

2018 Triumph Tiger 800. Fot. Triumph

Czy Tiger 800 w wersji 2018 będzie kolejnym sukcesem Triupha? To się dopiero okaże…

%d bloggers like this: