Europejscy producenci motocykli łapią drugi oddech? Wyniki Piaggio i Triumpha

W świecie globalizacji totalnej trudno mówić o producentach stricte europejskich, ale na pewno możemy mówić o europejskich markach. Które z nich najlepiej radziły sobie w zeszłym roku i dlaczego? Ostatnio przedstawiliśmy wyniki KTM Industries AG i BMW Motorrad. Dziś czas na Piaggio Group i Triumph Motorcycles.

Sprzedaż Piaggio wzrosła o 12,4% w trzecim kwartale 2017 roku

Włoska grupa Paggio nie opublikowała jeszcze swoich całorocznych wyników odnośnie 2017 roku, dostępny jest natomiast raport sprzedaży z trzeciego kwartału. Wskazuje on tendencję wzrostową włoskich specjalistów od skuterów.

Fot. Soymotero.net

Całkowity skonsolidowany przychód netto za pierwsze dziewięć miesięcy 2017 roku wyniósł ponad 1,1 mld euro (1,141 mld), co stanowi wzrost o 2,5% w stosunku okresu 9 miesięcy poprzedniego roku (wówczas przychód wyniósł 1,032 mld euro). EBIT grupy (zysk przed odsetkami i podatkami) za ten okres 2017 roku wyniósł 69,1 mln euro, co oznacza wzrost o 14,3% wobec 60,3 mln euro w poprzednim roku.

Zysk przed opodatkowaniem wyniósł 44,1 mln euro, co stanowi wzrost o 31,2%, a Piaggio osiągnęło zysk netto w wysokości 25,1 mln euro (+31,2%), sprzedając w sumie 426 700 pojazdów na całym świecie (w ciągu 9 miesięcy roku). W analogicznym okresie 2016 roku włoski producent znalazł chętnych na 411 700 maszyn.

Fot. Paggio

Spośród 426 700 sprzedanych pojazdów, 299 400 sztuk to pojazdy dwukołowe, co stanowi wzrost o 12,4% w porównaniu do 266 400 sztuk sprzedanych w analogicznym okresie 2016 roku. Oznacza to sprzedaż netto w wysokości 711,8 mln euro, co stanowi poprawę o 5,7% w porównaniu do 730 mln euro w ujęciu kwartalnym poprzedniego roku. Piaggio twierdzi, że utrzymało pozycje lidera europejskich pojazdów dwukołowych, z całkowitym udziałem w rynku wynoszącym 15,2% sektora skuterów (stanowi to wzrost o 25,4% rok do roku).

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2017 roku Grupa Piaggio wydała na inwestycje 55,6 mln euro, z czego 35,2 mln euro poszło na prace badawczo-rozwojowe (35,5 mln euro na dzień 30 września 2016 roku). Łączna liczba pracowników Grupy Piaggio na dzień 30.09.2017 wynosi 6 940 osób, z których 3 492 zatrudnionych jest we Włoszech i zasadniczo nie różni się od liczby zatrudnionych rok wcześniej.

Fot. Paggio

Piaggio twierdzi również, że utrzymuje szczególnie silną pozycję na północnoamerykańskim rynku skuterów z 20% udziałem, a także, że umacnia się w segmencie motocykli. Bardzo ciekawie sytuacja wygląda w Indiach, gdzie Grupa Piaggio zwiększyła ponad dwukrotnie wolumen sprzedaży w porównaniu z rokiem poprzednim, głównie dzięki wprowadzeniu nowego skutera Aprilia SR150 oraz silnej pozycji marki Vespa.

Według Piaggio sektor motocyklowy grupy również osiągnął „wielkie postępy”, jednak brakuje danych, które potwierdziłyby te rewelacje. Podobno marka Aprilia odnotowana spory wzrost, za co odpowiedzialny jest przede wszystkim naked Tuono V4 oraz nowe jednostki Shiver 900 i Dorsoduro 900 (wprowadzone na rynek w kwietniu). Moto Guzzi dostrzegł z kolei „pozytywny trend sprzedaży V7”. Niestety ciągła niechęć Piaggio do ujawniania konkretnych danych sprzedaży marek motocyklowych będących w portfolio grupy zachęca do podejrzeń, że w rzeczywistości nie jest tak różowo.

Triumph z najlepszym wynikiem sprzedaży od 30 lat

Triumph ogłosił niedawno wyniki finansowe za ostatni rok obrotowy kończący się 30 czerwca 2017 roku. Działając w 57 krajach na całym świecie, Triumph zwiększył globalne przychody o 22% (90 mln funtów) do 498,5 mln funtów w roku, w porównaniu do 407,6 mln funtów rok wcześniej.

2017 Triumph Street Triple S. Foto: Triumph

Zysk netto przed opodatkowaniem zwiększył się o 8,1 mln funtów (46%) do 24,7 mln GBP. Było to spowodowane znacznym wzrostem sprzedaży z 56 253 motocykli w poprzednim roku do 63 404 sztuk w sezonie 2016-17. 86,1% maszyn zostało sprzedanych poza macierzystym rynkiem Triumpha w Wielkiej Brytanii (rok wcześniej 85,3%).

Koszty badań i rozwoju wzrosły również do 29,2 mln funtów w ubiegłym roku podatkowym, z 26,9 mln funtów w latach 2015-16. Triumph osiągnął bardzo dobry wynik w obliczu trudnych warunków gospodarczych i wahań kursów walutowych, w tym trwających niepewności związanych z Brexitem. W ciągu ostatnich 12 miesięcy wypuścił na rynek pięć nowych motocykli, w tym 765 Street Triple, Bonneville Bobber Black, Bonneville Speedmaster oraz Tiger 800 i Tiger 1200.

Fot. Triumph

W 2019 roku Triumph planuje przystąpić do GP Moto 2, przeznaczono również 4 mln funtów, aby otworzyć dla wielbicieli marki Factory Visitor Experience w bazie firmy w Hinckly. Entuzjaści brytyjskiej firmy będą mogli zwiedzić zakład produkcyjny, a także poznać historię marki.

Triumph ogłosił również plan dywersyfikacji produkcji, począwszy od limitowanej edycji 500 egzemplarzy modelu Triumph XCX w terenowej specyfikacji. Mówiąc inaczej Triumph rozwija się bardzo dobrze i może spoglądać w przyszłość z optymizmem.

%d bloggers like this: