Europejscy producenci motocykli łapią drugi oddech? Kto sprzedał najwięcej?

W świecie globalizacji totalnej trudno mówić o producentach stricte europejskich, ale na pewno możemy mówić o europejskich markach. Które z nich najlepiej radziły sobie w zeszłym roku i dlaczego?

KTM Industries AG: W 2017 roku wzrost sprzedaży o 17%. Sprzedanych motocykli – 238 334 

Austriacki KTM to pierwszy w Europie producent pod względem sprzedanych maszyn. Ponadto KTM osiągnął siódmy raz z rzędu rekord sprzedaży. W raporcie za rok finansowy możemy wyczytać, że przychody wzrosły w stosunku do 2018 roku o 14% do 1,5 mld euro (1533 mln), a EBIT (wynik operacyjny przed odsetkami i podatkami, ale po amortyzacji) jest o 8% wyższy (132,5 mln euro w ciągu ostatnich 12 miesięcy wobec 122,3 mln euro w 2016 r.). Wstępny zysk netto przed opodatkowaniem wzrósł do 117 mln euro, w porównaniu do 108,9 mln euro w poprzednim roku.

KTM 1290 Super Adventure R 2017. Fot. KTM

Firma twierdzi, że sprzedała 238 334 motocykle marki KTM i Husqvarna w roku obrotowym i jeszcze bardziej wzmocniła pozycję największego producenta motocykli w Europie. Sprzedaż jednostkowa wzrosła o ponad 17% w porównaniu z rokiem poprzednim. Chodzi nie tylko o zwiększony popyt na podstawowe maszyny produkowane w Austrii, ale także modele o mniejszej pojemności zbudowane w Indiach przez partnera biznesowego i posiadacza 48% akcji, firmę Bajaj Auto. Indyjski gigant sprzedał w całym roku 35 000 motocykli KTM.

Aby wesprzeć dalszy rozwój, kierownictwo KTM zainwestowało w zeszłym roku 92 mln euro w rozwój produktów, w tym narzędzia i maszyny, zakłady i infrastrukturę, m.in. fabrykę w Pankl oraz dział badawczo-rozwojowy w Mattighofen. Dodajmy, że Grupa KTM dofinansowała cały program inwestycyjny w wysokości 179,6 mln euro z własnych środków pieniężnych, pozostawiając dodatkowe, wolne saldo w wysokości około 5,9 mln euro. W ramach tej strategii, dostawca zawieszeń dla KTM, czyli firma WP Group, została w pełni zintegrowana z KTM AG „w celu osiągnięcia efektu synergicznego”.

Foto: KTM

Dzięki ciągłemu rozwojowy KTM przyjęło w zeszłym roku do pracy 818 dodatkowych pracowników, w tym 652 osób w Austrii. W sumie KTM zatrudnia obecnie 5887 pracowników, w tym 4568 w Austrii. W bieżącym roku obrotowym KTM Industries Group spodziewa się dalszego wzrostu w kluczowych segmentach, a przede wszystkim dużego zainteresowania pierwszymi modelami ulicznymi Husqvarna czyli Vitpilen i Svartpilen, które pojawią się na rynku w kwietniu.

KTM zamierza sprzedawać 360 000 motocykli rocznie aż do roku 2021 (według wcześniejszej prognozy sprzed roku, miało to być 300 000 jednośladów), natomiast do 2022 roku liczba sprzedanych maszyn ma wzrosnąć do 400 000 sztuk.

Fot. KTM

Nie są to liczby na wyrost ponieważ w październiku zeszłego roku KTM zawarł umowę joint venture ze swoim dotychczasowym partnerem, chińską firmą CFMoto. Dzięki tej umowie możliwa będzie dalsza ekspansja producenta na gigantycznym rynku w Chinach. Nowa firma, znana jako CFMoto-KTMR2R (ze względu na kwestie praw autorskich do nazwy KTM w Chinach), jest w 49% własnością KTM i obecnie znajduje się na etapie akceptacji umowy przez chińskie władze.

BMW Motorrad: W 2017 roku wzrost sprzedaży o 13,2%. Sprzedanych motocykli – 164 153 

BMW Motorrad po raz siódmy z rzędu zanotowało wyższą sprzedaż. Ogólnoświatowe dostawy motocykli i skuterów w 2017 roku wzrosły o 13,2%. Łącznie było to 164 153 pojazdów (w 2016 roku 145 032 sztuk). Świetny wynik uzyskano głównie dzięki wzrostowi sprzedaży w Europie i Azji. Tym samym niemiecki gigant zrobił kolejny krok w kierunku wcześniej wyznaczonego celu, którym jest dostarczanie do klientów 200 000 motocykli rocznie do 2020 roku.

2017 ConnectedRide Concept. Foto: BMW

Niemcy są znów największym jednolitym rynkiem odbiorców motocykli i skuterów BMW. W 2017 roku sprzedano 26 664 sztuki, co stanowi wzrost o 7,1% w stosunku do 2016 roku i pozwoliło niemieckiej firmie pozostać liderem sprzedaży we własnym kraju.

Jednocześnie BMW odnotowało największy wzrost w Europie, czyli około 15% więcej pojazdów niż w 2016 roku. Za doskonały wynik na Starym Kontynencie odpowiadają głównie… Francuzi (16 607 sztuk, wzrost o 24,3%), następnie Włosi (14 430 maszyn, wzrost o 17,3%), Hiszpanie ((11 193 sztuki / 17,6%) i mieszkańcy Wysp Brytyjskich (9 550 sztuk / 8,7%).

Fot. BMW

Stephan Schaller, ustępujący dyrektor generalny BMW Motorrad, stwierdził: „Rok 2017 był kolejnym bardzo udanym rokiem dla BMW Motorrad. Po raz siódmy z rzędu osiągnęliśmy rekord sprzedaży, zaś wyniki pokazują, że nasza strategia motoryzacyjna zaczyna działać. W nadchodzących latach planujemy wiele projektów, będziemy konsekwentnie realizować obecną inicjatywę modelową w segmencie Premium, a także rozszerzać gamę produktów o nowe, emocjonalne i innowacyjne produkty w 2018 roku. Nowe modele klasy średniej GS są już w toku, a kolejne świetne produkty będą pojawiać się sukcesywnie. BMW Motorrad ze spokojem i pewnością patrzy w przyszłość.”

Przypomnijmy, że we wrześniu zeszłego roku ogłoszono, że Schaller opuści BMW, aby dołączyć do Voith GmbH – niemieckiej firmy branży technologicznej. Schaller zajmie w Voith stanowisko dyrektora generalnego z dniem 1 kwietnia 2018 roku. Z kolei jego następca w BMW nie został jeszcze wyznaczony.

Fot. BMW

BMW miało bardzo udany zeszły rok. Po raz pierwszy w historii bawarska firma sprzedała ponad 50 000 sztuk R1200GS i GS Adventure – dwóch modeli motocykli dwufunkcyjnych. Dzięki trzem nowym modelom: R nineT, Pure, Racer i wariantom Urban G/S, sprzedaż w 2017 roku w segmencie Boxer wzrosła o 9,6% do łącznej liczby 86 090 motocykli. Modele sportowe BMW serii S znalazły 21 752 nabywców na całym świecie, podczas gdy nowy segment 500 cm3 miał bardzo mocne wejście – sprzedano 11 595 motocykli G310R i G310GS. Popyt na te maszyny dotyczy zarówno Europy jak i Ameryki Południowej i Azji. Dodajmy, że powstały we współpracy z partnerem BMW, indyjską firmą TVS.

Sprzedaż najpotężniejszych, sześciocylindrowych modeli niemieckiego producenta również rośnie, co przecież wcale nie było oczywiste. Wielki K1600 Bagger znalazł na rynku amerykańskim 6 719 odbiorców. To może wydawać się nie wiele, ale oznacza wzrost sprzedaży o 50%. Po Niemczech, Stany Zjednoczone pozostają dla BMW Motorrad jednym z najważniejszych rynku sprzedaży dużych motocykli. Ponadto spodziewany jest dalszy wzrost sprzedaży w 2018 roku i nowy impuls dzięki wprowadzeniu modelki 7, czyli F750 GS and F850 GS, a także długo oczekiwanego skutera średniej wielkości – C400X.

BMW K 1600 B Bagger. Foto: BMW Motorrad

Która z europejskich marek znalazła się na trzecim miejscu, po KTM i BMW? Na to pytanie odpowiemy w kolejnej części. Przyjrzymy się również zawodnikom na miejscu czwartym i piątym, a także największemu przegranemu zeszłego roku. O jakiej marce mowa? Odpowiedź znajdziecie na łamach Inforiders.pl już za kilka dni.

%d bloggers like this: