Styczniowe rekordy sprzedaży motocykli aukcji Mecum. Na pierwszym miejscu Harley z 1911 roku

Coroczna aukcja w Las Vegas to największe tego typu wydarzenie na świecie. Podczas ostatniej edycji zaprezentowano łącznie 1324 motocykle, z czego 1207 zmieniło właścicieli. Impreza odbyła się w dniach 23-27 stycznia, a uczestnicy mogli podziwiać i kupować niezwykłe maszyny. Przedstawiamy najciekawsze z nich. I najdroższe.

Podczas 27 edycji aukcji Mecum w Las Vegas pojawiło się sporo niezwykłych, bardzo rzadkich motocykli. Wiele ze starych, głównie amerykańskich maszyn, znalazło się na liście 10 najbardziej dochodowych motocykli Mecum, a finalna kwota sprzedaży wszystkich maszyn, które zostały wylicytowane, wyniosła aż 13,9 mln dolarów. Współczynnik sprzedaży wyniósł 91%, co stanowi swoisty rekord domu Mecum.

1911 Harley-Davidson Twin 154 000 dol. Fot. Mecum

Z najciekawszych maszyn szczególnym zainteresowaniem cieszył się kompleksowo odrestaurowany Harley-Davidson Twin z 1911 roku. Maszyna została finalnie sprzedana za 154 000 dol. Na drugi miejscu znalazł się Henderson Four, będący wcześnie własnością Steve McQueen’a. Ostateczna cena motocykla wyniosła 110 000 dol.

1917 Henderson Four Steve McQueen 110 000 dol. Fot. Mecum

Wśród jednośladów, które osiągnęły sześciocyfrowe ceny warto również wspomnieć model Vincent Shadow Recreation z 1968 roku oraz piękny egzemplarz Indian Four Cylinder z 1941 roku. Lista Top Ten została zdominowana przez amerykańskie motocykle, natomiast nasila się tendencja do wzrostu cen zabytkowych maszyn. Dla przykładu, stosunkowo „popularny” model Harley-Davidson EL z 1945 roku został sprzedany za 99 000 dol. i znalazł się w czołówce przebojów Mecum. Motocykle zagraniczne, na przykład japońskie, sportowe modele z lat 80., także cieszyły się wzięciem.

1968 Vincent Shadow Recreation 107 250 dol. Fot. Mecum

Oto pełna lista Top Ten:

1. 1911 Harley-Davidson Twin – 154 000 dol.
2. 1917 Henderson Four Steve McQueen – 110 000 dol.
3. 1968 Vincent Shadow Recreation – 107 250 dol.
4. 1941 Indian Four – 101 750 dol.
5. 1945 Harley-Davidson EL – 99 000 dol.
6. 1928 Indian Four – 99 000 dol.
7. 1917 Harley-Davidson – 95 700 dol.
8. 1914 Henderson – 93 500 dol.
9. 1911 Flying Merkel – 91 300 dol.
10. 1912 Indian Twin – 82 500 dol.

1911 Harley-Davidson Twin – 154,000 dol.

Przy okazji warto dodać kilka ciekawostek o trójce liderów sprzedaży. Harley-Davidson Twin z 1911 roku to wyjątkową i aktualnie bardzo cenna maszyna. Ulepszony i poprawiony F-Head V-twin został wprowadzony w 1911 roku i był produkowany aż do 1929 roku. Silnik wyposażono w mechaniczne sterowanie zaworu ssącego, używane w modelach 10F. Dodajmy że zaledwie rok później pojawiała się pierwsza skrzynia biegów a siodełka rowerowe zastąpiono resorowanymi siodłami.

Rekord sprzedaży w przypadku marki Harley-Davidson należy jednak do modelu H-D Strap Tank z 1907 roku. Motocykl został sprzedany na aukcji Mecum w 2015 roku. Osiągnął wówczas 715 000 dolarów. Skąd ta astronomiczna kwota?

1907 H-D Strap Tank. Fot. Mecum

Strap Tank to bardzo krótka seria maszyn jednej z najsłynniejszych motocyklowych firm na świecie. Przypomnijmy, że William Harley wraz z braćmi Davidson: Arthurem, Williamem oraz Walterem, stworzyli pierwszym model motocykla przeznaczonego na sprzedaż, słynny Silent Grey Fellow, zaledwie cztery lata wcześniej.

Egzemplarz Strap Tank wystawiony na aukcji, był maszyną z numerem 37. Cała seria liczyła zaledwie 94 egzemplarze. Co ważne, numer 37 to jedyny jednoślad tego typu, która przetrwał do naszych czasów w oryginalnym stanie, włącznie z… malowaniem!

1917 Henderson Four Steve McQueen – 110,000 dol.

Na drugiej pozycji Top Ten ostatniej aukcji Mecum znalazł się Henderson Four, który był w posiadaniu samego Steve McQueena. Amerykański aktor grał postacie „prawdziwych” mężczyzn, którzy nie mówią o zbędnych rzeczach, natomiast przykładają wagę do tego, co robią. Podobno w życiu prywatnym McQueen był taki sam.

Amerykanin miał wielką słabość do motocykli. Nie tylko posiadał wiele maszyn, ale również ścigał się na nich, między innymi w wyścigach Baja 1000 oraz Mint 400. W styczniu zeszłego roku na aukcje domu Bonhams trafił jeden z motocykli McQueena, cenny Harley-Davidson X8E Big Twin z 1912 roku.

1912 Harley-Davidson X8E Big Twin McQueen. Fot. Bonhams

Na początku pierwszej dekady XX wieku był to najwyższy model Harleya-Davidsona, pierwszy Big Twin i pierwszy model wyposażony w sprzęgło, które oznaczone zostało literą „X” w nazwie. Silnik dysponował mocą 8 koni mechanicznych i umożliwiał rozpędzenie maszyny do 100 kilometrów na godzinę. Motocykl został ostatecznie sprzedany za 117 300 dolarów.

Warto jeszcze przypomnieć, dlaczego motocykle Henderson Four osiągają takie zawrotne ceny. Otóż są one nierozerwalnie związane z marką… Indian. William G. Henderson miał wizję motocykla, który byłby szybszy i mocniejszy niż dostępne na rynku modele amerykańskie oraz pierwsze konstrukcje zagraniczne. Aby zrealizować swoje marzenie, inżynier i projektant założył wraz z bratem firmę Ace Moto Corporation.

Aby zwiększyć zainteresowanie szerokiej opinii publicznej, właściciele Ace zatrudnili Erwina G. Bakera, właściwie przejmując go sprzed nosa firmy Indian. Baker był naówczas niezwykle popularnym w Stanach Zjednoczonych zawodnikiem motocyklowym i samochodowym. „Cannon Ball” ustanowił na motocyklu Ace nowy rekord przejazdu przez całe Stany Zjednoczone, dokonując tego wyczynu w zaledwie 6 dni, 22 godziny i 52 minuty.

Niestety w chwili swojego największego triumfu firmy, William Henderson zginął w wypadku samochodowym. Ace Moto Corporation została ostatecznie wykupiona przez firmę Indian w 1927 roku, która natychmiast przejęła nowatorski silnik Hendersona i zaczęła produkować motocykle wyposażone w ten napęd pod własną marką. Minęło jeszcze wiele lat zanim w końcu z niego zrezygnowała na rzecz V-twina.

1968 Vincent Shadow Recreation – 107,250 dol.

Na trzecim miejscu aukcji w Mecum znalazł się Vincent Shadow Recreation. Warto przypomnieć, że zaledwie tydzień temu konkurencyjny dom akcyjnym Bonhams ogłosił rekord świata ceny motocykla sprzedanego na aukcji. Był to właśnie model firmy Vincent, a konkretnie Vincent Black Lighting z 1951 roku, który został wylicytowany za 929 000 dolarów!

1951 Vincent Black Lightning. Fot. Bonhams

Skąd ta astronomiczna cena? Egzemplarzy wystawiony na aukcji to zaledwie jedna z 30 wyprodukowanych sztuk Black Lightning. Motocykl jest całkowicie oryginalny i w doskonałym stanie, ponadto z piękną historią, bo ustanowił rekord prędkości w Australii w 1963 roku, kiedy to Jack Ehret jechał na nim ze średnią prędkością 141,5 mil na godzinę (227 km/h).

W dziesiątce najdroższych motocykli wszech czasów sprzedanych na aukcjach znajduje się również inny motocykl z manufaktury Phila Vincenta, a mianowicie Vincent White Shadow z 1951 roku.

Seria C Black Shadows powstała w latach 1949 do 1952 i składała się z zaledwie 1507 egzemplarzy, z czego tylko 15 sztuk został wykonanych bez czarnych pokryw silnika. Właściwie pozostały po prostu bezbarwne, a następnie je wypolerowano. Stąd wzięła się nazwa White Shadow, w opozycji do Black Shadow.

Vincent White Shadow z 1951 roku był… jeszcze rzadszy! To jedyna sztuka, która została wykonana w malowaniu Chinese Red. Ta opcja kolorystyczna była oferowana wyłącznie w modelach Vincent Rapide Touring, co tłumaczy, dlaczego ten motocykl jest tak wyjątkowy. Cena finalna? Na początku 2016 roku anonimowy nabywca zapłacił za ten motocykl blisko 480 000 dolarów.

1951 Vincent White Shadow. Fot. Bonhams

Nie złomuj motorynki, bo…

Astronomiczne ceny wymienionych liderów aukcyjnych notowań tłumaczą częściowo rekordowe kwoty popularniejszych modeli, zachowany w większej liczbie egzemplarzy lub w gorszym stanie. Po prostu odium legend spada również na nie. Poza tym, klienci doskonale zdają sobie sprawę, że inwestycja w te maszyny zawsze się zwróci, bo ich cena będzie stale rosnąć.

Dlatego nie warto pozbywać się starego Junaka, a nawet motorynki. Kto wie jakie ceny osiągną za dwie, trzy albo cztery dekady?

Następna akcja domu firmy Mecum, w której pojawią się zabytkowe motocykle, odbędzie się w dniach 1-2 czerwca w South Point Hotel and Casino w Las Vegas. Aktualnie zarejestrowanych jest 600 motocykli. No to… do dzieła!

%d bloggers like this: