Hołd białoruskiego customera dla… Jurija Gagarina. Ale dlaczego Harley-Davidson?

Od wystrzelenia w przestrzeń kosmiczną Sputnika I w 1957 roku, rywalizacja pomiędzy USA i Związkiem Radzieckim o prymat w kosmosie napędzała szybki postęp technologiczny. Wysiłki obu państw zmierzały do umieszczenia człowieka w przestrzeni kosmicznej oraz lądowania na powierzchni Księżyca.

Wyścig kosmiczny miał olbrzymie znaczenie ze względu na możliwości zastosowania militarnego oraz wzrost morale społecznego, co było szczególnie istotne w okresie zimnej wojny. Wyścig kosmiczny to również początek sławy pierwszych eksploratorów czarnej, bezkresnej przestrzeni. Garstki osób, które podróżowały w miejsca, gdzie nikt wcześniej się nie zapuszczał.

Gagarin w Warszawie. Fot. By Nieznany/unknown [Public domain], via Wikimedia Commons

Jednym z tych pionierów był Jurij Gagarin, który 12 kwietnia 1961 roku został pierwszym człowiekiem, który odbył lot w przestrzeni kosmicznej. Gagarin okrążył naszą planetę w czasie poniżej dwóch godzin i wylądował bezpiecznie na spadochronie.

W hołdzie dzielnemu kosmonaucie powstał custom na bazie Harleya-Davidsona z silnikiem Twin Cam. Maszyna ma również nawiązywać do świtu ery kosmicznej, czyli Wostoka 1 – pierwszego lotu kosmicznego człowieka w ramach programu Wostok.

Fot. Yuri Shif Customs

Po powrocie na Ziemię Gagarin stał się natychmiast międzynarodowym celebrytą i bohaterem Związku Radzieckiego. Podróżował po świecie uczestnicząc w paradach organizowanych na jego część. Był również w Polsce i został owacyjnie powitany przez wielotysięczny tłum w Warszawie.

Dla milionów dzieci żyjących w ówczesnym Związku Radzieckim Gagarin był idolem, legendarną postacią. Jednym z tych młodych wielbicieli kosmonauty był Juri Shif, obecnie właściciel Yuri Shif Customs, ale przede wszystkim białoruski konstruktor i projektant motocykli, którego studio mieści się na przedmieściach Mińska.

Fot. Yuri Shif Customs

YSC to właściwie dwuosobowa ekipa składająca się z Shifa i jego zaufanego mechanika, Dmitrija „Dimos” Lobanoka. Razem stworzyli wiele znaczących, wysoko ocenianych customów, które zdobywały laury na takich imprezach jak AMD World Championship of Bike Building lub World Championship of Custom Bike Building.

Lista nagród i zwycięstw YSC jest bardzo długa, na pewno warto zobaczyć niezwykłe modyfikacje Ducati GT i Ducati Monster, które zdobyły swego czasu pierwsze miejsce podczas Intermot w niemieckiej Kolonii. Maszyny YSC są również regularnie prezentowane na popularnych stronach poświęconych customom, między innymi Cyril Huze Blog i BikeExif.

Shif i Dimos rozpoczęli projekt motocykla poświęconego Gagarinowi od wybrania ramy Softaila z 2003 roku, a następnie samodzielnie zaprojektowali tylne i przednie zawieszenie. Kolejny etapem prac było wykonanie zestawu neofuturystycznych felg – 21 cali z przodu oraz 18 cali z tyłu. Obręcze zostały zawinięte w gumy Avon.

Fot. Yuri Shif Customs

Sercem motocykla, która ma nawiązywać do legendy Gagarina, jest Harley-Davidson Twin Cam 88 o pojemności 1145 cm3 wyposażony w Twin Tec TCFI czwartej generacji, skrzynię biegów i sprzęgło z częściami Baker. Amerykańska elektrownia pluje oparami spalin z podwójnych, niestandardowych rur będących dziełem Shifa i Petera Barrucci. Osłony napędu to ręczna robota, podobnie jak airbox w kształcie turbiny samolotu odrzutowego.

Obszerne błotniki odgrywają istotną rolę w tym projekcie i ogólnym wyglądzie customa. Niestandardowe elementy inspirowane obłymi kształtami kapsuły lądowania Wostoka, idealnie łączą się w parze z niestandardowymi kołami. Wycięcie przedniego błotnika na potrzeby elementów hamulca, to subtelny ale precyzyjnie opracowany akcent. Shif wykonał także samodzielnie zbiornik paliwa i oleju, podstawę i wykończenie siedziska oraz osłonę przedniego reflektora. Chromowanie wszystkich elementów również zostało przeprowadzone w YSC, a także produkcja takich elementów jak kierownica, podnóżki i dźwignie.

Fot. Yuri Shif Customs

Oświetlenie składa się z reflektora wykonanego przez YSC i tylnej, aftermarketowej lampy. Kierunkowskazy w kształcie dawnych rakiet uzupełniają kosmiczną stylistykę. Shift osobiście zszywał również niestandardowe siodło przełamane w połowie, aby lepiej pasowało do kształtu podstawy i ramy.

Motyw Wostoka to głównie odkryty, surowy metal, ale także minimalistycznego dotknięcia czerwonej i niebieskiej linii farby. Osłona reflektora ma klasyczny napis „CCCP”, który doskonale pamiętamy z filmów dokumentalnych prezentujących radzieckie osiągnięcia myśli technicznej. Na baku znalazła się również czerwona gwiazda z wpisanym imieniem Yuri. Obok umieszczono nazwisko słynnego kosmonauty.

Fot. Yuri Shif Customs

Szeroki tylny błotnik jest ozdobiony repliką odręcznego pisma Gagarina ze słynnym cytatem z jego książki: „Orbitując wokół Ziemi w statku kosmicznym, zobaczyłem jaka piękna jest nasza planeta. Ludzie, będziemy chronić i pomnażać to piękno, a nie niszczyć je!“ Mimo że upłynęły całe dziesięciolecia odkąd Gagarin zapisał te słowa, nie straciły nic na aktualności.

Czy dzieło Yuri Shif Customs może się podobać? Tego typu motocykle nie rozpatrujemy w kategorii użyteczności i wygody, bo najczęściej służą do prezentacji pewnej wizji, poglądów, powstają w hołdzie dla osób, miejsc lub wydarzeń. Szkoda jednak, że Shif i Dimos nie użyli jako bazy Urala albo Dniepra zamiast Harleya. Wydaje się, że byłby to wybór bardziej stosowny biorąc pod uwagę historię i bohatera, do której się odnosi. Tym bardziej, że przecież Stany Zjednoczone były w owym czasie głównym przeciwnikiem Związku Radzieckiego.

Fot. Yuri Shif Customs

Być może dałoby się również zawrzeć w tym projekcie nieco więcej odniesień do Wostoka. Wydaje się, że to by nie zaszkodziło, a mogło bardziej skonkretyzować motocykl.

Na koncie YSC znajdują się takie znaczące i mocne pozycje jak „The Machine”, The Duster”, „The Terminator”. Czy kosmiczny custom skonstruowany w hołdzie dla Gagarina i początków ery podboju kosmosu zostanie oceniony równie wysoko?

%d bloggers like this: