Indian Four z 1929 roku na aukcji. To historia marki Indian, ale nie tylko…

Na portalu aukcyjnym Classic Driver pojawiła się bardzo ciekawa oferta. Na sprzedaż wystawiony został Indian Four 402 z 1929 roku o numerze EA 254. Motocykl został odrestaurowany w Szwajcarii. Warto przypomnieć, że Indian Four nie był pierwotnie konstrukcją inżynierów tej marki, ale dziełem wynalazcy i konstruktora Williama G. Hendersona.

Indian Four 1929. Fot. classicdriver.com

William G. Henderson miał wizję motocykla, który byłby szybszy i mocniejszy niż dostępne na rynku modele amerykańskie oraz pierwsze konstrukcje zagraniczne. Aby zrealizować swoje marzenie, inżynier i projektant założył wraz z bratem firmę Ace Moto Corporation.

Motocykl marki Ace powstał bardzo szybko i okazał się świetny, potocznie często zwano go Two-Wheeled Duesenberg. Porównanie było bardzo nobilitujące, bo Dusenberg Motor Company to szacowna firma produkująca samochody wyścigowe i luksusowe, których posiadanie oznaczało po prostu prestiż. Ponadto konstrukcja Hendersona była nowatorska techniczne i bardzo wytrzymała, co w owych czasach, jak i obecnie, wcale nie było regułą.

Indian Four 1929. Fot. classicdriver.com

Aby zwiększyć zainteresowanie szerokiej opinii publicznej, właściciele Ace zatrudnili Erwina G. Bakera, właściwie przejmując go sprzed nosa firmy Indian. Baker był naówczas niezwykle popularnym w Stanach Zjednoczonych zawodnikiem motocyklowym i samochodowym.Zawodnik, zwany „Cannon Ball”, ustanowił na motocyklu Ace nowy rekord przejazdu przez całe Stany Zjednoczone, dokonując tego wyczynu w zaledwie 6 dni, 22 godziny i 52 minuty.

Silnik Ace Four o pojemności 1220 cm3 był jednostką z górno-dolnym (później nazwana F-head) rozrządem, która generowała 16 koni mechanicznych mocy i była zdolna do osiągnięcia 120 kilometrów na godzinę – chociaż nie w każdych rękach. Przeniesienie napędu odbywało się za pośrednictwem łańcucha oraz dźwigni ręcznej połączonej z trzybiegową skrzynią.

Indian Four 1929. Fot. classicdriver.com

Wielotarczowe sprzęgło z tarczami stalowymi pracowało w wraz silnikiem w kąpieli olejowej, wał podparto na kombinacji łożysk ślizgowych. Plusem konstrukcji było mniejsze przegrzewanie się za sprawa wydajniejszego rozrządu, a wadą mniejsza sprawność. Masywny blok silnika sprawiał solidne wrażenie i właściwie pozostaje taki do dziś.

To była bardzo udana konstrukcja, do tego diablo szybka, co udowodniła później wiele razy, choćby wówczas, gdy Charles Wolverton na motocyklu Axe osiągnął zawrotną prędkość 208 kilometrów na godzinę. Rekord z 1923 roku pozostał niepobity przed siedem długich lat.

Indian Four 1929. Fot. classicdriver.com

Niestety w chwili swojego największego triumfu, kiedy zła passa wydawała się tylko wspomnieniem, a firma Ace przerosła Excelsior Motor Manufacturing & Supply Company, William Henderson zginął w wypadku samochodowym.

Ace Moto Corporation została ostatecznie wykupiona przez firmę Indian w 1927 roku, która natychmiast przejęła nowatorski silnik Hendersona i zaczęła produkować motocykle wyposażone w ten napęd pod własną marką. Minęło jeszcze wiele lat zanim w końcu z niego zrezygnowała na rzecz V-twina.

Indian Four 1929. Fot. classicdriver.com

Oferowany na aukcji egzemplarz z 1929 roku nazywa się już oczywiście Indian Four. Aktualna cena wynosi 71 712 dolarów, czyli ok. 244 000 złotych. Motocykl znajduje się pod tym adresem.

%d bloggers like this: