Rejestrujemy głównie motocykle z silnikami do 125 cm3. Jak wygląda sytuacja większych maszyn?

Od początku roku motocykle z silnikami o pojemności do 125 cm3 utrzymały 54,8% rynku, o 15,4pp mniej niż w tym samym okresie ub.r. Zarejestrowano 7 343 (-48,0% r/r) pojazdów w tej grupie. Po wprowadzeniu w 2014 nowych przepisów uprawniających do jazdy 125-tkami, ich popularność wystrzeliła w górę. Efektem tego był niemal 75% udział 125-tek w rejestracjach wszystkich motocykli.

Od tego czasu rynek zdążył się nasycić i sprzedaż tego segmentu stopniowo spada chociaż jest on ciągle dominujący. Prym w tym segmencie wiodą ROMET MOTORS (2 2240 szt., -35,7% r/r), JUNAK (1 187 szt., -59,6%) oraz HONDA (625 szt., -32,1%).

Honda X-ADV: Foto: Honda

Dobrą formę prezentują motocykle najcięższe, z silnikami o pojemności ponad 750 cm3. Dzięki rejestracji 3 529 sztuk (+6,2% r/r) ich udział w rynku wzrósł z 16,5% przed rokiem do 26,3% teraz. Dominującą rolę w tym segmencie ma BMW (1 232 szt., +16,3%). Następny jest HARLEY-DAVIDSON (532 szt., -0,7%), a za nim YAMAHA (355 szt., -27,1%).

Drugą grupę pod względem liczebności i ze wzrostem liczby rejestracji stanowią pojazdy z silnikami od 500 do 750 cm3. Takich motocykli zarejestrowano 1 309 (+3,3% r/r). Zwiększyły swój udział do 9,8% rynku. Wśród nich YAMAHA utrzymuje się stabilnie na pierwszym miejscu (423 szt.; +2,9%) za nią SUZUKI (250 szt.) z imponującym wzrostem (+16,8%) i doganiająca go HONDA (234 szt.; +1,3%).

Yamaha XSR900. Foto: Yamaha

Ciekawie przedstawia się sytuacja w trzecim rosnącym segmencie silnikowym od 250 do 500 cm3. Urósł on o 5,8% i zwiększył udział o ponad 2,5 pp. Trzy pierwsze w nim marki odnotowały zdecydowane spadki: KTM o 29,7% do 189 szt., YAMAHA o -18,8% do 117szt. i HONDA o 6,6% do 114szt. Natomiast w pozostałych leaderem zostało BMW (80 szt.), które pojawiło się w tym segmencie w br.

Źródło: PZPM

%d bloggers like this: