Gdyby Vespa była chopperem, a babcia miała wąsy…

Jakby wyglądały motocykle zbudowane przez włoską Vespę? A jeśli przyjęlibyśmy, że byłyby to maszyny reprezentujący dany styl, na przykład chopper lub sport bike? To zadanie wydaje się zbyt karkołomne, ale pojawił się ktoś, kto podjąłby się tej misji. Raczej nie zobaczymy poniższych jednośladów w ofercie Paggio, ale zawsze możemy popatrzeć, a przy okazji przypomnieć sobie historię Vespy i Piaggo – bo są ze sobą nierozerwalnie związane.

Jennings Harley-Davidson to dealer marki H-D z Wielkiej Brytanii, którego sklepy znajdują się w Leeds i Gateshead. Panowie z Jennings H-D muszą być wielkimi wielbicielami skuterów Vespa skoro podjęli się trudu wymyślenia 6 typów motocykli w wersji włoskiej osy. Czy takie konstrukcje miałyby chociaż cień szansy na sukces, gdyby rzeczywiście pojawiły się na świecie?

1. Vespa Chopper

Kiedy myślisz o motocyklu typu chopper najpewniej wyobrażasz sobie klasycznego Harleya-Davidsona. Chłopaki z Jennings spróbowali połączyć wodę z ogniem konstruując pojazd z przedłużonym przednim widelcem, długim „skuterowym” podestem i jeszcze dłuższą kanapą z obowiązkowym oparciem. Wiejscy tunerzy na pewno byliby zachwyceni tym pojazdem. Jak uważacie?

Foto: jenningsharley-davidson.com

Rinaldo Piaggio miał zaledwie dwadzieścia lat, gdy założył w Genui firmę Piaggio. W tym czasie, podczas jednej dekady, od 1880 do 1890 roku opatentowano tramwaj elektryczny, wynaleziono linotyp, samochód, oponę pneumatyczną i kinematograf. Czy ktoś dziś wyobraża sobie tyle niezwykłych i znaczących wynalazków w przeciągu zaledwie dziesięciu lat?

Młody Paggio założył swoją firmę w 1884 roku. Na początku miała niewiele wspólnego z jednośladami. Firma oferowała usługi zakresie obróbki drewna przeznaczonego do wyposażenia statków. W następnych latach Piaggio rozszerzył działalność wytwarzając części do aeroplanów oraz wodolotów, budowanych wtedy z drewna i płótna. Fabryka działała w Finale Ligure, następnie również w toskańskiej Pontederze. Ostatecznie firma młodego Włocha stała się jednym z największych producentów części lotniczych we kraju.

2. Vespa Sportbike

Sportowa Vespa to maszyna, która powstała żeby wygrywać, a przynajmniej tak to ma wyglądać w teorii. Zamiast silniczka o pojemności 50 cm3, w ramie tego pojazdu wyglądającego jak połączenie ekspresu do kawy od Nescafe z rogalem świętomarcińskim, pojawił się potwór o pojemności 1200 cm3. Ten czerwony sportbike nie przetrwałby nawet pięciu minut prób na torze, ale za to wygląda pociesznie – mniej więcej jak foka z kolorową piłką na nosie.

Foto: jenningsharley-davidson.com

Tuż po II Wojnie Światowej Włochy powoli podnosiły się ze zniszczeń. Do odbudowania zbombardowanej przez aliantów fabryki w Pontederze Rinaldo wyznaczył swojego syna – Enrico. Młodzieniec zdecydował się na ryzykowną zmianę profilu działalności firmy – pragnął skupić się na pojazdach do transportu indywidualnego. Marzeniem Enrico Paggio było wprowadzenie stylowego pojazdu do masowej produkcji. Swój plan rzeczywiście zrealizował, na dodatek w ekspresowym tempie…

Na początku powstał prototypu o nazwie „Paperino” (Kaczor Donald), w którym zastosowano szereg rewolucyjnych innowacji. Wyeliminowano napęd łańcuchowy (z kołem napędzanym bezpośrednio przez przekładnię), przeniesiono manetkę biegów na kierownicy, zaprojektowano ramę typu „monocoque” oraz zamknięte nadwozie mające za zadanie chronić kierowcę. W kwietniu 1946 roku prototyp MP6 był gotowy. Tak powstała Vespa, na dodatek w luksusowym jak na owe czasy wyposażeniem obejmującym prędkościomierz, stopkę boczną oraz stylowe opony z białymi elementami.

3. Vespa Touring

Czy ta niebieska mydelniczka mogłoby kogoś skusić? Twórcy Vespy Touring uważają, że ogromny zbiornik zapewniłby przyzwoite przebiegi pomiędzy tankowaniami, a wysoka szyba zatrzyma wszystkie muchy i pszczółki. Z kolei głęboka i wygodna kanapa znakomicie ochroni wrażliwe części ciała kierowcy i pasażera. Czego chcieć więcej? Swoja drogą przednie koło z błotnikiem żywcem wzięto od przedstawicieli turystycznej rodziny H-D.

Foto: jenningsharley-davidson.com

Vespa niemal od razu stała się przebojem. W pierwszym roku do klientów trafiło 2 484 skuterów, a już w 1948, kiedy do produkcji trafiła nowa Vespa 125 sprzedano 19 822 egzemplarzy. W 1950 roku, dzięki nowemu licencjobiorcy w Niemczech, osiągnięto wynik 60 000 egzemplarzy. Trzy lata później produkcja wzrosła do 171 200 pojazdów, a kiedy w wielu miejscach świata (także w Ameryce i Azji) otwarto punkty serwisowe Piaggio, rozwinęła się do ponad dziesięciu tysięcy skuterów rocznie. Z każdym rokiem było lepiej, wkrótce Vespę produkowano w 13 krajach i sprzedawano w 114 państwach na całym świecie.

W 1953 roku zespół Vespy, która doczekała się już wtedy tysięcy kopii i imitacji, świętował wyprodukowanie pięciuset tysięcy modeli. Skuter wystąpił w filmie „Rzymskie wakacje” u boku Audrey Hepburn i Gregory’ego Pecka. W 1956 roku powstał milionowy egzemplarz, w 1960 – dwumilionowy. Do 1970 roku wypuszczono na rynek 4 miliony pojazdów, a do 1988 – już ponad 10 milionów. Dzisiaj Piaggio może się pochwalić ponad 18 milionami sprzedanych skuterów Vespa.

4. Vespa Offroad

Jeśli chodzi o jazdę terenową, wydaje się, że Vespa nie ma szans, bo długi i stosunkowo cienki podest nie byłby w stanie wytrzymać przeciążeń będących codziennością motocrossu. Co trzeba zrobić? Ano wystarczy skrócić i poszerzyć podłogę. Proste? Proste! Do tego jeszcze dorzucić długi przedni widelec i 21 calowe koła oraz terenowe opony. Na tym siły projektantów tego dzieła się skończyły. Zabrakło ich do zmajstrowania przedniego reflektora i w ogóle jakiś świateł.

Foto: jenningsharley-davidson.com

Duży udział w sukcesie miały skutery, które stały się legendą, jak Vespa 50 z 1963 roku i wiele innych modeli, przez lata odnawiających wciąż mit tej marki. Vespa 150 GS z 1955 roku to pierwszy „sportowy” model, osiągający 100 km/h, jej następcą była 180 SS z 1965 roku. 125 Primavera z 1968 stała się jednym z symboli pokolenia, dzięki czemu zostawiła swój ślad w historii świata. W 180 Rally, również z 1968 roku, wprowadzono nową lampę przednią, o większej mocy. 50 Elestart z 1970 roku wyposażono w elektryczny rozrusznik, zaś olśniewająca 200 Rally z 1972 była pierwszą Vespą stworzoną z myślą o podróżnikach, pragnących odkrywać na niej świat.

Po zadziwiającej ekspansji w poprzednich latach konstruktorzy Vespy zaczęli myśleć o przystosowaniu jej do zmieniającego się stylu życia i ruchu ulicznego w miastach. W 1976 roku 125 Primavera ET3 otrzymała elektroniczny układ zapłonowy i 3 otwory wlotowe. W 1978 roku zaprezentowano P 125 X z całkowicie odmienionym nadwoziem, zaś P 200 E wyposażono w oddzielny układ smarowania i, po raz pierwszy, kierunkowskazy wbudowane w nadwozie.

5. Vespa Cafe Racer

Akurat na krótkich dystansach kawiarniana wersja Vespy mogłaby się nawet sprawdzić. Minimalistyczne nadwozie i układ sterowania przypominający konstrukcje z Grand Prix 1960 ma na celu oddać ducha tamtych lat. Wszystko pięknie, ale chyba brakuje tutaj miejsca na stopy. Może po prostu nogi trzeba trzymać rozłożone, jak do pajacyka.

Foto: jenningsharley-davidson.com

1984 rok przyniósł wielki debiut automatycznej skrzyni biegów, zastosowanej w PK 125, co było najbardziej radykalną zmianą od 1946. Rok później powstała T5 Pole Position – pierwszy model „supersport”, z aluminiowym cylindrem, aby lepiej odprowadzać ciepło wytwarzane przez skuter o wysokiej mocy. W 1989 roku 50 PK N doczekała się pseudonimu „Vespino”, czyli mała Vespa. W 1996 roku wyprodukowano ET4 125 – pierwszy skuter Vespa z 4-suwowym silnikiem i automatyczną skrzynią biegów, stworzony dla uczczenia 50 rocznicy powstania marki. W ciągu następnych dwóch lat Vespa została najlepiej sprzedającą się marką pojazdów dwukołowych w Europie.

Jesienią 2000 roku światło dzienne ujrzała ET4 50, pierwsze „Vespino” z 4-suwowym silnikiem, o rekordowym zasięgu (ponad 500 km na pełnym baku). W ten sposób Vespa wkraczała w nowe tysiąclecie, czasy rewolucji cyfrowej. Wznowiono ekspansję na amerykański rynek, a po dziesięciu latach Vespa LX/S została najlepiej sprzedającym się dwukołowym pojazdem z Europy w Stanach Zjednoczonych.

6. Vespa Light Cycle

Ostatni przypadek jest szczególny, bo nawiązuje do maszyn pędzących po obwodach elektrycznych w uniwersum filmu pt. „Tron”. Swoją drogą, kosmiczny pojazd z obrazu wyreżyserowanego w 1982 roku przez Stevena Lisbergera rzeczywiście istnieje. Skoro tak, to dlaczego właściwie nie mogłaby powstać odlotowa wersja Vespy?

Foto: jenningsharley-davidson.com

Dzisiaj Vespa zasługuje na miano marki o światowym zasięgu bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Fabryka w Pontaderze produkuje skutery Vespa sprzedawane w Europie i na innych zachodnich rynkach, w tym amerykańskim. W wietnamskim Vinh Phuc powstają pojazdy przeznaczone na lokalny rynek, a także do innych krajów Dalekiego Wschodu. W kwietniu 2012 roku powstała nowa fabryka w Baramati, która zaspokaja zapotrzebowanie na indyjskim rynku.

Vespa wciąż wprowadza liczne modyfikacje, unowocześnia pojazdy dostosowując je do aktualnych trendów i osiągnięć technologicznych. W ciągu dziesięciu lat, wraz z wprowadzaniem nowych modeli z serii LX/S oraz GTS/GTV, produkcja wzrosła ponad trzykrotnie. Przez ten czas na drogach całego świata pojawiło się ponad milion nowych skuterów Vespa. Jednocześnie do Paggio Group dołączały przez lata inne znane, znakomite marki. Aktualnie są to: Aprillia, Derbi, Gilera, Moto Guzzi, Laverda, lotnicza firma Paggio Aero i oczywiście Vespa.

 

Źródło: Vespa Polska

%d bloggers like this: