Nadal kupujemy głównie motocykle z silnikami do 125 cm3. Jak wygląda sytuacja większych maszyn?

W pierwszych dziewięciu miesiącach roku motocykle z silnikami o pojemności do 125 cm3 utrzymały 55,2% rynku, o 15,1pp mniej niż w tym samym okresie ub.r. Zarejestrowano 7 049 (-48,2% r/r) pojazdów w tej grupie. Po wprowadzeniu w 2014 nowych przepisów uprawniających do jazdy 125-tkami, ich popularność wystrzeliła w górę. Efektem był niemal 75% udział 125-tek w rejestracjach wszystkich motocykli.

Honda X-ADV: Foto: Honda

Od tego czasu rynek zdążył się nasycić i sprzedaż tego segmentu stopniowo spada chociaż jest on ciągle dominujący. Prym w tym segmencie wiodą ROMET MOTORS (2 136 szt., -36,7% r/r), JUNAK (1 139 szt., -60,1%) oraz HONDA (612 szt., -31,4%). Dobrą formę prezentują motocykle najcięższe, z silnikami o pojemności ponad 750 cm3. Dzięki rejestracji 3 348 sztuk (+5,0% r/r) ich udział w rynku wzrósł z 16,5% przed rokiem do 26,2% teraz.

Dominującą rolę w tym segmencie ma BMW (1 161 szt., +15,0%). Następny jest HARLEY-DAVIDSON (498 szt., -1,2%), a za nim YAMAHA (336 szt., -28,1%). Drugą grupę pod względem liczebności i ze wzrostem liczby rejestracji stanowią pojazdy z silnikami od 500 do 750 cm3. Takich motocykli zarejestrowano 1 242 (+1,7% r/r). Zwiększyły swój udział do 9,7% rynku. Wśród nich YAMAHA utrzymuje się stabilnie na pierwszym miejscu (401 szt.; +0,8%) za nią SUZUKI (236 szt.) z imponującym wzrostem (+15,1%) i doganiająca go HONDA (219 szt.; -2,2%).

Yamaha XSR900. Foto: Yamaha

Ciekawie przedstawia się sytuacja w trzecim rosnącym segmencie silnikowym od 250 do 500 cm3. Urósł on o 2,9% i zwiększył udział o ponad 2 pp. Trzy pierwsze w nim marki odnotowały zdecydowane spadki: KTM o 29,9% do 171 szt., YAMAHA o -21,1% do 112szt. i HONDA o 9,2% do 109szt. Do podium zbliża się obecne tu od tego roku BMW (69szt.) a za nim również ze wzrostem rejestracji BETA (58szt.; +176%) oraz KYMCO (54szt.) i HUSQVARNA (52szt.).

Źródło: PZPM

%d bloggers like this: