IRIS eTrike to alternatywa dla elektrycznych skuterów i rowerów?

Elektryczne pojazdy są podobno przyszłością transportu, ale obecne konstrukcje tego typu wciąż mają problemy ze skutecznym połączeniem wydajności, komfortu, zasięgu i ceny. Nowy model Tesli 3 wydaje się zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem, ale jeśli chodzi o cenę, to wciąż jest ona poza zasięgiem przeciętnego mieszkańca miasta.

Grant Sinclair IRIS eTrike: Grant Sinclair Design

Być może warto przyjrzeć się ofercie mniej reprezentacyjnych pojazdów na prąd, na przykład firmy Grant Sinclair Design Ltd. z Wielkiej Brytanii. Anglicy wymyślili, opracowali i wyprodukowali niewielki pojazd o nazwie IRIS eTrike, który jest futurystycznym połączeniem bolidu napędzanym przez siłę mięśni i energię elektryczną.

Skuter elektryczny, a nawet rower, poradziłby sobie zapewne lepiej w zatłoczonym mieście, ale większość ludzi wybrałaby z chęcią pojazd, który gwarantuje większy komfort przemieszczania się i niezależność od warunków atmosferycznych.

Grant Sinclair IRIS eTrike: Grant Sinclair Design

Konstrukcja nadwozia IRIS eTrike inspirowana jest kaskami motocyklowymi używanymi podczas wyścigów. Chodziło głównie o właściwości aerodynamiczne tych skorup. Umieszczenie dwóch kół z przodu zapewnia większą stabilność pojazdu przy większej prędkości. W razie ewentualnego wypadku lub zderzenia, część energii kinetycznej przejmie specjalna pianka Quantum Foam EPP.

Kierujący jest całkowicie chroniony przez kaprysami pogody, zaś wnętrze jest wentylowane za pomocą specjalnych nawiewów. Filtry z wkładami z węgla aktywnego gwarantują, że użytkownik nie będzie truł się miejskim smogiem.

Grant Sinclair IRIS eTrike: Grant Sinclair Design

W przeciwieństwie do innych tego typu pojazdów, IRIS jest stosunkowo wysoki, sięga do klatki piersiowej wyprostowanego człowieka, co zapewnia dobrą widoczność kierującemu. Dzięki wyposażeniu bolidu w reflektory LED, tylne światła, kierunkowskazy, itd. pojazd jest legalny do użytku na publicznych drogach i klasyfikowany jako elektryczny trójkołowiec (przynajmniej w Anglii).

Bardzo wydajny układ napędowy wykorzystuje silnik o mocy 250 W, chociaż dostępne są również warianty o mocy do 1000 W. Dzięki 8-biegowej przekładni rowerowej maksymalna prędkość pojazdu to ok. 30 km/h. Akumulator litowo-jonowy 48V 20 Ah gwarantuje zasięg do 30 mil (ok. 48 kilometrów).

Grant Sinclair IRIS eTrike: Grant Sinclair Design

W kabinie znajduje się także port do smartfona, GPS, system głośników, ekran połączony z kamerą wsteczną. Jest też zamykany schowek. W podstawowej wersji IRIS eTrike kosztuje 4 625 euro. Pierwsze dostawy IRIS przewidziane są już na czwarty kwartał bieżącego roku (2017).

Czy blisko 20 tysięcy złotych to trochę nie za dużo za elektryczny rower w plastikowej obudowie?

Grant Sinclair IRIS eTrike: Grant Sinclair Design
%d bloggers like this: